Oversteekmogelijkheden naar Engeland en Scandinaviëdoor THIJS JANSEN Wie met de ferry naar Engeland wil varen, kan in het voor- en naseizoen het best de boot afhouden en wachten met boeken tot vlak voor vertrek. Deze wijsheid is afkomstig van Kees Reedijk van de ANWB. Hij houdt zich op het Haagse hoofdkantoor van deze toeristenorganisatie bezig met reisinformatie over Europa. Engeland: Door de komst van de tunnel tussen Calais en Dover is de concurrentie op Het Kanaal de laatste jaren enorm toegenomen, verklaart Reedijk. Veel ferrydiensten stunten dan ook met prijzen en bieden voor weinig geld overtochten tussen het Europese vaste land en het Verenigd Koninkrijk aan. En niet alleen de tarieven dalen, de rederijen proberen het de passagiers op het traject zoveel mogelijk naar de zin te maken. P & O European Ferries houdt voor Engelandvaarders die dit voorjaar een korte vakantie in Groot-Brittannië willen houden whisky- en wijnproeverijen. "De tarieven voor een overtocht zijn minder star geworden", licht Reedijk toe. De eerste aanbiedingen, zoals die van P & O lijken hem gelijk te geven. Zo gaat tot en met 10 juli een personenauto met alle inzittenden bij P & O retour op alle afvaarten tussen Calais en Dover voor 345. Reedijk adviseert Engelandvaarders goed de advertenties voor een overtocht uit te pluizen op zoek naar een voordelige aanbieding. "Er kan dan een paar weken voor vertrek worden geboekt", adviseert Reedijk. Hij waarschuwt overigens voor te veel optimisme in het hoogseizoen. Het is volgens hem wel raadzaam om voor deze periode op tijd te reserveren. Veel ferry's zijn dan volgeboekt. Reedijk benadrukt dat hij het hier heeft over korte oversteekjes over Het Kanaal. Met de nieuwe ferry duurt de oversteek van Hoek van Holland naar Harwich slechts drie uur en veertig minuten. En die duren vanuit ons land ook steeds korter nu er tussen Hoek van Holland en Harwich een supersnelle boot in de vaart is genomen. Het schip doet de oversteek in drie uur en veertig minuten. Reedijk noemt dit de zegen van de concurrentie. Ook tussen Duitsland en Zweden vaart nu zo'n snelle boot van de StenaLine. De ferry tussen IJmuiden en New Castle in het noorden van Engeland is weer een heel ander verhaal. Die dienst is goed bezet en het is volgens Reedijk dan ook raadzaam op tijd te reserveren. Scandinavian Seaway's, die deze overtocht verzorgt, heeft de dienst tussen IJmuiden en Noorwegen/Zweden laten vervallen. Scandinavië: Volgens een woordvoerder van deze rederij is er bij de oversteek tussen Denemarken en Zweden en Noorwegen zoveel concurrentie, dat het niet meer loont een dienstregeling vanuit ons land naar Scandinavië te onderhouden. Nordic Line denkt daar echter anders over. Deze zomer onderhoudt deze rederij een dienst tussen ons land en Noorwegen. Er komt zelfs een aansluitende verbinding van Noorwegen naar IJsland. Dat dan met eigen auto kan worden bezocht. Onderweg kan een dagje met de auto worden rondgekeken op de Färoër Eilanden. Vanaf half mei komt er een snelle veerdienst tussen Kopenhagen en de haven van Rönne op het Deense eiland Bornholm in de Oostzee. De dienst wordt uitgevoerd door de nieuwe rederij Baltic Sea Commuters, die door een halvering van de vaartijd meer toeristen naar Bornholm wil lokken. De vaartijd bij BSC wordt geschat op drie uur. De snelle schepen zullen ook auto's kunnen meenemen. Het is de bedoeling dat er dagelijks twee afvaarten in beide richtingen komen. De nieuwe rederij wordt een concurrent van Bornholms Trafikken, die al jaren met gewone schepen deze dienst onderhoudt. Maar ook daar bestaan plannen om met snellere schepen te gaan varen. Een verhaal apart vormen de ferrys op de Oostzee. De een is nog luxer dan de ander. Vooral de schepen die tussen de Zweedse hoofdstad Stockholm en Helsinki, de hoofdstad van Finland een dienst onderhouden, zijn eerder zeekastelen dan veerboten. Er zijn schepen bij die in hun binnenste complete winkelstraten met terrasjes herbergen. Door de hoge frequentie waarmee veerboten hun dienstregeling in het noorden van Europa onderhouden, is het betrekkelijk eenvoudig om met de auto in korte tijd een rondje Noord- en Oostzee te maken. Publicatiedatum = 10 mei 1997 |