Het rustige leven op het
cruise-schip m.s. Maasdam
Het volk op de dekken
moet jonger worden
door Nico van der Zwet Slotenmaker
a/b m.s. MAASDAM
De man drie krukken naast me aan de zwembad-bar springt een gat in de ozonlaag
als de luidsprekers op het m.s. Maasdam een mededeling uitbraken die hem
kennelijk bijzonder welgevallig is. Hij sprint weg om even later zijn glas
te komen leegdrinken met een bosje bankbiljetten in zijn hand.
Hij heeft tachtig dollar gewonnen door te raden hoeveel mijl we sinds gisteren
op deze oceaanreus van de Holland Amerika Lijn hebben afgelegd. Een spelletje.
Maar spelletjes worden op deze gelegenheid bloedserieus genomen. Je moet
er als nuchtere Hollander geen grapjes over maken.
De gasten op de steeds in aantal toenemende cruise-schepen moeten bezig
worden gehouden. Doorgaans zijn het lieden die te hard hebben gewerkt om
er ook nog eens een hobby op na te kunnen houden en als je die niets te
doen geeft vallen ze in een gat dat ze juist bij gelegenheid van deze vakantie
zo graag gevuld hadden willen zien.
Logisch dus dat er iedere dag een programma onder de deur van je hut door wordt geschoven waar nauwelijks tegenop te
werken valt. Waar je ook van houdt, het komt er wel op voor en als je alleen
al voor een tiende deel aan de activiteiten deelneemt lig je vroeg te bed.
Ware het niet natuurlijk dat er ook tot in de kleine uurtjes nog allerlei
bedrijvigheid heerst en je zoveel mogelijk wenst te genieten.
Met de hoed op in het bad, anders prikt de zon fataal.
Dat ik een typische roodbrander ben wil ik u best vertellen. Aan het water
geboren en de jeugd doorgebracht op het strand of aan de boorden van het
Noordzeekanaal in een tijd toen er van zonnebrandolie nog nimmer was vernomen
(al was het alleen maar omdat er geen geld voor was) vervelde je iedere
zomer wel een paar keer.
Ook nu begeef ik me onvervaard in de slag, uit de schaduw door vele ogen
aangestaard alsof ik op de bestuursvergadering van een strenge zondagsschool
na het nuttigen van een halve liter jenever een zwaar shaggie zit te rollen.
Zolang ik lig of zwem genaken zij mij niet, maar zo gauw begeef ik me onder
de normale mensen of ik word getroffen door een stortvloed van verwijten
en waarschuwingen. Het mankeert er nog maar aan dat naar je begrafenisverzekering
wordt geïnformeerd.
Ik verneem berichten dat na de zon de koffie aan de beurt is om in het verdomhoekje
te belanden. Of ze moet cafeïne-vrij zijn natuurlijk. Net als de cola, twee
producten trouwens die hun pittige smaak nu juist aan dit goedje ontlenen.
Ook het roken sluipt terug. Pijp of sigaar mag op het schip alleen buiten
en natuurlijk is er nu een bekende sigarenfabrikant die iedere avond op
een ver achterdek seances houdt om de mensen weer aan de bolknak te krijgen.
Op slinkse wijze niet te opzichtig doen natuurlijk weet ik zo'n min of meer
geheime meeting bij te wonen om te constateren dat de deelnemers wel degelijk
paffen, maar misschien toch ook wel zijn gekomen voor de cognac die er min
of meer noodzakelijkerwijze bij wordt geserveerd.
Een historische ontmoeting met de Rotterdam, een schip met veel historie
dat eind van dit jaar uit de vaart gaat.
Wereldnieuws krijgen we ook te lezen. In het Nederlands zelfs, want de scheepskrant
bedient zich voor landgenoten ook van deze taal. Een paar jaar terug was
dat nog niet het geval. Men ging er gemakshalve van uit dat iedere Nederlander
de Engelse taal beheerst. Dat was niet zo en dat is niet zo, heb ik toen
al uitgelegd. En nu, inderdaad, een programma en een nieuwskrantje in mijn
eigen taal.
Jonger
Maar het heeft natuurlijk ook te maken met de veranderingen die zich op
de cruiseschepen voltrekken. Eerst waren er alleen maar rijke Amerikanen.
Nu echter komt er een steeds grotere groep als potentiële passagier in aanmerking.
En het volk op de dekken moet jonger worden. De cruise-directeuren willen
af van de naam dat ze eigenlijk alleen maar bejaardenreizen organiseren.
Ook op mijn trip op de Maasdam ligt de gemiddelde leeftijd van de 100 passagiers
boven de 65. Geen wonder dus dat de min of meer in discostijl opgetrokken
gelegenheid op het bovendek weinig aftrek vindt.
Hoe men dit allemaal precies moet veranderen staat de cruise-rederijen nog
niet helemaal helder voor de geest, maar verjongd zal er moeten worden.
Publicatiedatum = 19 april 1997
|