Grootste cruiseschepen veilig
dankzij apparatuur Philips

EINDHOVEN
Het aantal vakantiegangers dat boekt voor een luxe trip met een cruiseschip neemt volgens de laatste verkenningen in de toeristenbranche hand over hand toe.

Behalve dat men kiest voor het comfort en de vele ontspanningsmogelijkheden aan boord van dergelijke majestueuze schepen, is het vooral de romantiek van de zee die lonkt, en elk cruiseschip al bij voorbaat stempelt tot een hagelwitte, sprookjesachtige 'love-boat'.

Behalve mooi en luxe zijn de huidige cruiseschepen veiliger dan ooit dank zij de modernste technische voorzieningen aan boord. Elk risico tijdens de vaart wordt tot het kleinst mogelijke minimum gereduceerd, dank zij een de zeer geavanceerde elektronisch controle- en meldingssystemen aan boord van deze zeekastelen.

Maar niet iedereen weet dat van de circa 15 grote cruiseschepen, die momenteel op verschillende werven in de wereld worden gebouwd, de volledige technische inrichting uitgezonderd de navigatiesystemen het werk is van Philips Projects Nederland. Een stukje positief nieuws dus over Philips bij alle donkere wolken die zich de laatste tijd boven de Eindhovense multinational samenpakten.

Helemaal kakelvers is de order voor Philips de elektronische inrichting te verzorgen van de nieuwste cruiseliner (4600 passagiers) die momenteel in opdracht van de Amerikaanse rederij ' Princess Cruises' in Italië wordt gebouwd. Het gloednieuwe, 261 meter lange passagiersschip "Sun Princess" van de de Engelse rederij P&0 (Peninsular and Oriental) in Southampton telt maar liefst 32 audio-en televisienetwerkgroepen van Philips Projects in Eindhoven.

Waartoe Philips Projects allemaal in staat toont de Queen Elisabeth II; geruime tijd een van de grootste cruiseschepen ter wereld. Hiervan moest de belangrijkste elektronische apparatuur worden vernieuwd. Dit moest wel erg snel gebeuren, daar anders het verlies aan zeedagen de rederij te veel geld zou gaan kosten.

"Philips klaarde de klus in de absolute recordtijd van twee dagen. Een klus die normaal enkele maanden in beslag neemt", aldus Philips woordvoerder A.H. Brouwer. "Het geheim van dit succes is natuurlijk dat we bij de inrichting van de schepen alle benodigde apparatuur direct uit eigen 'winkel' bij de hand hebben. De scheepseigenaar hoeft daardoor niet zijn spullen bij verschillende leveranciers te zoeken om vervolgens alle diensten en producten ook nog eens op elkaar af te moeten stemmen."

Al zo'n 50 cruiseschepen die de wereldzeeën bevaren doen dat met de modernste technische apparatuur van Philips. Brouwer: "Dan hebben we het over alle aan boord aanwezige beeld- en geluidssystemen, maar ook over speciale observatiecamera's, waarmee de officieren op de brug de machinekamer in de gaten kunnen houden, zonder dat daar steeds iemand hoeft te zijn."

"Bovendien kunnen de passagiers via buitencamera's meekijken hoe het kolossale schip heel precies af- en aanmeert. Door de complete scheepsverlichting van spaarlampen te voorzien wordt ook nog eens flink op de stroomkosten bespaard. De televisietoestellen in de passagierscabines nemen zo weinig mogelijk plaats in en zijn geschikt voor de ontvangst van alle signalen, inclusief de Europese en Amerikaanse."

Maar ook de telefooncentrales en overige hoog gekwalificeerde communicatie-middelen aan boord van de meeste grootste passagiersschepen ter wereld komen uit de keuken van Philips. Zelf op de meeste Aziatische veerboten spant de apparatuur van Philips de kroon. Geen twijfel mogelijk, al zullen de Britten er nog even aan moeten wennen: 'Philips rules the waves!'

Publicatiedatum = 5 april 1997