Grootste cruiseschepen veilig
dankzij apparatuur Philips
EINDHOVEN
Het aantal vakantiegangers dat boekt voor een luxe trip met een cruiseschip
neemt volgens de laatste verkenningen in de toeristenbranche hand over hand
toe.
Behalve dat men kiest voor het comfort en de vele ontspanningsmogelijkheden
aan boord van dergelijke majestueuze schepen, is het vooral de romantiek
van de zee die lonkt, en elk cruiseschip al bij voorbaat stempelt tot een
hagelwitte, sprookjesachtige 'love-boat'.
Behalve mooi en luxe zijn de huidige cruiseschepen veiliger dan ooit dank
zij de modernste technische voorzieningen aan boord. Elk risico tijdens
de vaart wordt tot het kleinst mogelijke minimum gereduceerd, dank zij een
de zeer geavanceerde elektronisch controle- en meldingssystemen aan boord
van deze zeekastelen.
Maar niet iedereen weet dat van de circa 15 grote cruiseschepen, die momenteel
op verschillende werven in de wereld worden gebouwd, de volledige technische
inrichting uitgezonderd de navigatiesystemen het werk is van Philips Projects
Nederland. Een stukje positief nieuws dus over Philips bij alle donkere
wolken die zich de laatste tijd boven de Eindhovense multinational samenpakten.
Helemaal kakelvers is de order voor Philips de elektronische inrichting
te verzorgen van de nieuwste cruiseliner (4600 passagiers) die momenteel
in opdracht van de Amerikaanse rederij ' Princess Cruises' in Italië wordt
gebouwd. Het gloednieuwe, 261 meter lange passagiersschip "Sun Princess" van de de Engelse rederij P&0 (Peninsular and Oriental) in Southampton
telt maar liefst 32 audio-en televisienetwerkgroepen van Philips Projects
in Eindhoven.
Waartoe Philips Projects allemaal in staat toont de Queen Elisabeth II;
geruime tijd een van de grootste cruiseschepen ter wereld. Hiervan moest
de belangrijkste elektronische apparatuur worden vernieuwd. Dit moest wel
erg snel gebeuren, daar anders het verlies aan zeedagen de rederij te veel
geld zou gaan kosten.
"Philips klaarde de klus in de absolute recordtijd van twee dagen. Een klus
die normaal enkele maanden in beslag neemt", aldus Philips woordvoerder
A.H. Brouwer. "Het geheim van dit succes is natuurlijk dat we bij de inrichting
van de schepen alle benodigde apparatuur direct uit eigen 'winkel' bij de
hand hebben. De scheepseigenaar hoeft daardoor niet zijn spullen bij verschillende
leveranciers te zoeken om vervolgens alle diensten en producten ook nog
eens op elkaar af te moeten stemmen."
Al zo'n 50 cruiseschepen die de wereldzeeën bevaren doen dat met de modernste
technische apparatuur van Philips. Brouwer: "Dan hebben we het over alle
aan boord aanwezige beeld- en geluidssystemen, maar ook over speciale observatiecamera's,
waarmee de officieren op de brug de machinekamer in de gaten kunnen houden,
zonder dat daar steeds iemand hoeft te zijn."
"Bovendien kunnen de passagiers via buitencamera's meekijken hoe het kolossale
schip heel precies af- en aanmeert. Door de complete scheepsverlichting
van spaarlampen te voorzien wordt ook nog eens flink op de stroomkosten
bespaard. De televisietoestellen in de passagierscabines nemen zo weinig
mogelijk plaats in en zijn geschikt voor de ontvangst van alle signalen,
inclusief de Europese en Amerikaanse."
Maar ook de telefooncentrales en overige hoog gekwalificeerde communicatie-middelen
aan boord van de meeste grootste passagiersschepen ter wereld komen uit
de keuken van Philips. Zelf op de meeste Aziatische veerboten spant de apparatuur
van Philips de kroon. Geen twijfel mogelijk, al zullen de Britten er nog
even aan moeten wennen: 'Philips rules the waves!'
Publicatiedatum = 5 april 1997
|