Passagiers via 'Cyberspace'

door Arnold Burlage

Internet en andere 'nieuwe' media zijn de grote schrik van de reisbranche. Al zou men juist in die wereld van ongekende mogelijkheden een omarming van die 'virtuele' toekomst verwachten. Vooral bij zakenreisorganisaties worden de koppen nog massaal in het zand gestoken voor de ongekende nieuwe mogelijkheden van van informeren, boeken en betalen via 'cyberspace'.

De oorzaak is het slechte nieuws van die snelle ontwikkeling: de diensten van de reisagenten worden meer en meer uitgeschakeld en dus ook niet meer betaald. Hulp is bij de nieuwe media ook eigenlijk nog nauwelijks nodig. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden hun internet-, CD Rom of andere computerwinkeltjes steeds meer openlijk aan, andere doen het nog 'stiekem' om zakenreisbureaus tot nu toe de hoeksteen van de reizenverkoop voorlopig nog te vriend te houden tot de computer een grotere vlucht heeft genomen.

Maar nu de concurrentie is begonnen massaal passagiers in cyberspace te werven, komende nieuwe mogelijkheden wereldwijd in een stroomversnelling. Ook de KLM kiest voor een start. Direct in januari de 16e om precies te zijn wordt dat meegedeeld aan de reisbranche. Kruideniers zullen voor het eerst worden geconfronteerd met de supermarkt. Alleen de echte vakzaken, vergelijkbaar met de specialisten in delicatessen, wijn, kaas of de warme bakker, zullen overleven.

Passagiers via 'Cyberspace' (2)

Voor wie een vleugje van de nieuwe mogelijkheden van reizen via Internet wil proberen kan dat via het 'cyberspace'-adres HTTP://WWW.DELTA-Air.COM. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Delta Airlines, één van 's werelds grootste en partner van Singapore Airlines en Swissair gaf het nieuwe mondiale reisbureau op Internet de naam SkyLink. Toepasselijk gekozen.

"Passagiers die de voorkeur geven om direct met Delta zaken te doen hebben de mogelijkheid voor reserveren en informeren over vliegschema's en prijzen", laat de maatschappij weten. De Delta computer geeft dus niet alleen mogelijkheden om te boeken. Maar ook de beste tarieven en verbindingen worden 'klaar terwijl u wacht' bij elkaar gezocht.

De concurrentie zoals United Airlines, Lufthansa en de andere grote spelers in het wereldwerk zijn er ook klaar voor of al mee bezig. Geen wonder dus dat de KLM in een vroeg stadium die ontwikkeling en nieuwe service voor haar passagiers gaat volgen. De passagier hoeft de deur niet meer uit, de secretaresse doet het aan het bureau van haar baas, in de auto of op het strand. Cyberspace is overal, alleen in de reisbranche nog vrijwel nergens...

Publicatiedatum = 21-12-1996