De doorbraak van het Carve-skiëndoor HENK DE KONING TRENTINO "Het gedeelte achter de punt van een carve-ski is breed, het middengedeelte is smal, waarna de ski naar achteren weer breed uitloopt. Dit levert als belangrijkste voordeel op dat met dit type zeer makkelijk ronde bochten gestuurd kunnen worden, terwijl de gewrichten van de skiër minder zwaar worden belast. Vergelijk het met een auto met stuurbekrachtiging", aldus Lochtenbergh. "Bovendien leer je carve-skiën sneller dan traditioneel skiën. Al na vier dagen les kan een beginner zich redelijk op carvers redden. Op normale ski's bereik je dit resultaat pas na jaren les." Dit verklaart volgens Lochtenbergh de enorme doorbraak van het carve-skiën in de wereld van de internationale wintersport. ANWB-experts durven zelfs de voorspelling aan dat binnen niet al te lange tijd het gebruik van traditionele ski's geheel van het sneeuwtapijt zal zijn verdwenen. Lochtenbergh: "Vorig jaar bijvoorbeeld zijn in Amerika al meer carve-ski's dan traditionele ski's verkocht. De voorverkoop van carves in Amerika scoort dit jaar zelfs al 80 procent van de totale handel in nieuwe ski's." De ANWB verwacht dat Europa snel dit Amerikaanse voorbeeld zal volgen. Lochtenbergh: "De toonaangevende Sloveense skifabriek 'Elan' heeft laten weten volgend jaar nog wel slalom- en reuzenslalom-ski's te zullen maken, maar verder uitsluitend nog maar carve-ski's. Een duidelijk teken aan de wand dus!" "Je hoeft beslist geen zeer ervaren of agressieve skiër te zijn om te kunnen gaan carven. Ook onervaren en al wat oudere skiërs kunnen aan een carve-ski veel plezier beleven", benadrukt de ANWB-expert. "Met carve-ski's kun je namelijk dank zij het revolutionaire model meer presteren met minder inspanning." Carve-ski's worden in kortere lengtes geleverd dan normaal. De ANWB adviseert een paar carve-skies tien tot twintig cm korter dan de normale Alpine-ski te nemen. "Dit geldt zeker voor beginners." Nieuw skigevoel En: "Naarmate je op carve-ski's meer vertrouwen krijgt, kun je met dit type sterker gaan 'inkanten'. Door dit snijden maak je kortere bochten en verhoog je de bochtsnelheid. Zo kun je de bochten mooi vloeiend aaneenrijgen. Carve-ski's geven een heel nieuw skigevoel. En voordat je het weet, daal je met hogere snelheden van steilere pistes af dan ooit het geval was," alsdus de specialisten van de ANWB. De zegetocht van de carve-ski is volgens hen dan ook niet te stuiten. Dit moge ook blijken uit het feit dat dit jaar voor het eerst elke grote ski-fabrikant met dit nieuwe type op de markt komt. Ook zijn er prima carve-modellen voor kinderen. Ron Lochtenbergh: "Nog niet alle skischolen in de wintersportgebieden geven les in carve-skiën. Men doet er dus goed aan naar die mogelijkheid tevoren te informeren. Wie geen les wil nemen, moet zichzelf rustig aan het nieuwe materiaal laten wennen." De ANWB heeft in het Oostenrijkse Piztal de getailleerde carve-ski uitgebreid getest. Daarvoor trad een testteam bestaande uit 16 professionele en 30 amateur-kandidaten aan. Zij probeerden 24 carve-ski's uit en de resultaten waren hoogst verblijdend. De carve-ski kent vier soorten uitvoeringen: de race-carver, extreem-carver, recreatie-carver en terrein-carver. De eerste is nauw verwant met reuzenslalom-ski. De race-carver is uitstekend geschikt voor gebruik op harde pistes, zo constateerden de ANWB-testers De extreem-carver is volgens de ANWB-bevindingen iets soepeler dan de race-carver. "Plat door de bochten stuiven is met dit type geen probleem." De recreatie-carver is geschikt voor de beginnende carver en voor skiërs die op ontspannen wijze mooie gecontroleerde bochten willen snijden. Volgens de ANWB-test kan hiermee goed 'klassiek' worden geskied. De terrein-carver is uitermate geschikt voor gebruik buiten de piste, aldus de ANWB. "Of het nu mooi poeder of verwaaide korstsneeuw is, de terrein-carver snijdt er soepel doorheen. Dit type carve-ski is zeker ook op de piste te gebruiken, maar is daar minder in zijn element, zo blijkt uit de test. De prijzen van de carve-ski's, zo blijkt uit de test, variëren van 498 (Elan SCX 15) tot 1199 (Atomic Betacarve X926 met binding). Omdat je met carve-ski's zeer plat door de bocht kunt gaan, is de kans groot dat de skischoenen de sneeuw raken. Door nu de binding op een verhoging te monteren krijgt de schoen meer speelruimte, zo adviseert de ANWB. Bijna alle fabrikanten leveren inmiddels dergelijke bindingen, die mooie namen dragen als: powerflex, powerpoint, selective control, cyber en suspension. Voor meer informatie: Info-Magazine 'Ski '97' van de ANWB. Publicatiedatum = 07-12-1996 |