Als een vorst over de rails maar: Thalys nog lang geen echte flitstrein.
door Henk de Koning
UTRECHT
Soms kunnen de Nederlandse Spoorwegen behoorlijk uit hun slof schieten.
Neem nu die aantrekkelijke speciale arrangementen met de hogesnelheidstrein
naar Parijs, met keuze uit acht door de NS Travel Group gecontracteerde
1, 2 en 3-sterren hotels.
Er is al een aanbieding voor 278. Bij een arrangement is inbegrepen een
retourticket van elk station in Nederland per Thalys naar Parijs met 2,
3 of 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in (naar keuze) 8 centraal
gelegen hotels. Deze opmerkelijke aanbieding van NS Travel Group geldt tot
31 oktober van dit jaar.
Trans Vakantiereizen, de reisorganisatie van NS Travel Group biedt bovendien
de mogelijkheid om een Paris Visite-kaart (voor onbeperkt openbaar vervoer
in Parijs) en een entreebewijs voor Paris Disneyland bij te boeken.
De nieuwe knalrode hogesnelheidstrein pendelt overigens als sinds juni
van dit jaar vier keer per dag vanuit Amsterdam naar de Franse hoofdstad.
De Thalys neemt hiermee de plaats in van de treinen die anders op dit traject
rijden. Via Schiphol, Den Haag C.S. Rotterdam, Antwerpen en Brussel komt
de trein na 4 uur en 46 minuten op station Gard du Nord in Parijs aan. De
normale trein deed er 5 uur en 32 minuten over. Een retour per Thalys, Comfort-2,
kost 264, was per normale trein 245.
De afstand, vertrekkend uit Amsterdam, bedraagt 548 km. In Nederland en
België rijdt de Thalys zeker nog tot het jaar 2005 op normaal spoor wat
betekent niet harder dan een normale Intercity: 120 km per uur. Tussen de
Belgische grens en Parijs ligt al wel speciaal hogesnelheidsspoor (rails
die geen cadans veroorzaken en nauwelijks bochten kennen) zodat de supertrein
eerst hier, met 300 km per uur, een echte flitstrein wordt.
Droombeeld
Ontspannen achterover leunend in de comfortabele, verstelbare stoelen met
voldoende beenruimte, schiet het landschap dan aan je voorbij. Geen files,
geen stoplichten, geen snelheidscontroles, geen parkeerproblemen. Het droombeeld
van iedere reiziger.
Het hectische verkeer op de Franse snelwegen lijkt, in vergelijking met
de flitstrein, zich kruipend voort te bewegen. Ik lees een krant en bestel
nog een drankje. Een vriendelijke treinstewardess bedient me op m'n wenken.
In de klasse Comfort-1 is de maaltijd bij de prijs inbegrepen. In Comfort-II
moeten in het barrijtuig zelf de sandwiches worden afgehaald die ook apart
moeten worden afgerekend.
Het eten vliegtuigcatering wordt op een plate, omwikkeld met plastic folie,
opgediend. Je vraagt je af hoe lang sommige catering bedrijven nog door
kunnen gaan met reisplezier te bederven door reizigers ter land en in de
lucht voedsel te verschaffen, dat doorgaans smaakt natte bierviltjes. Koude,
dorre broodjes en een stengelige salade in een plastic bakje met als troostprijs
een vettig chocolade-cakeje geven, ook in de Thalys, niet het blijde gevoel
dat je stormenderhand culinair Frankrijk nadert.
Maar vooruit, laten we zeggen dat aan deze nieuwe, flitsende manier van
treinvervoer nog wat kinderziekten moeten worden opgelost. Jammer was het
dat de Thalys, op zijn eerste officiële proefrit, voor de afstand Amsterdam-Parijs
zelfs nog meer tijd vroeg dan de stoomtrein in 1880. Het gestroomlijnde
nieuwste paradepaardje van NS verwierf zich daarmee, dank zij de snelle
berichtgeving van het teevee-journaal, ogenblikkelijk grote landelijke bekendheid.
De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de trein op die eerste tocht met
genodigden (VIP's) door heel wat pech werd achtervolgd. Niet dat NS in dit
verband iets ten laste kan worden gelegd. Helaas houdt het Guiness Book
of Records daar geen rekening mee. Naar verluidt staat de Thalys in die
annalen nu opgetekend onder het trefwoord: 'Escargot', omdat de hypermoderne
trein al zo rap het record slakkegang voor flitsvervoer wist te breken.
Blokkade
Staan we even stil bij die gedenkwaardige gebeurtenis dan valt het volgende
op: heen waren er geen problemen, maar op de terugreis vond de Thalys opeens
haar baanvak geblokkeerd door een internationale trein (Eurostar) met panne.
Langdurig oponthoud was het gevolg.
Maar bij vertrek in Parijs ging het al ernstig mis. Daar zou de Nederlandse
hogesnelheidstrein, volgens afspraak, met voorrang mogen vertrekken, maar
toen op Gare du Nord ook een Belgische flitstrein stond te wachten om te
mogen gaan, zagen de Fransen opeens door de bomen het bos niet meer, met
als gevolg, dat de Belgen eerder het groene licht kregen. Die zag je dan
ook spoorslags ver voor hun beurt het drukke Franse station verlaten.
Eenmaal in Nederland aanbeland bleek in een tunnel ook nog een gaslek voor
veel ongerief te zorgen. Dat noopte onze Thalys via een flinke omweg naar
Amsterdam terug te keren. Voor de meeste gasten liep het daardoor al rond
middernacht toen zij weer hun woning betraden. Verontruste familie moest
worden verklaard dat dit ongekende latertje helemaal de schuld was van een...flitstrein.
Maar de Thalys verdient meer dan louter beoordeeld te worden op een proefrit
met tegenslagen. Daarvoor is het reizen met deze supertrein en zin hoffelijke
bemanning te comfortabel, te ontspannend. Succes is er ook, want al direct
in de eerste maand dat de trein is gaan rijden, boekten maar liefst 30.000
reizigers een reservering. "Waarvan 21.000 in Nederland", zo meldt Joop
den Braber van NS Travel Group. "Dat waren om te beginnen 56 volle Thalys-treinen."
Met het inzetten van hogesnelheidstreinen hopen de Nederlandse Spoorwegen
meer dan ooit het inkomend toerisme te kunnen lokken. "Vorig jaar kocht
17 procent van de buitenlandse toeristen een treinkaartje bij NS. Zestig
procent daarvan is afkomstig uit België en Duitsland; circa 12 procent uit
Frankrijk. "Verder zorgt de Eurostar, (de hogesnelheidstrein tussen Londen
en Brussel), voor een grotere toeloop van Britten naar ons land", zegt directeur
H. Huisinga van NS-Reizigers. De Nederlandse Spoorwegen zien dan ook veel
in de aansluiting met de Thalys op het Europese hogesnelheidsnet, waarmee
NS binnen afzienbare tijd de concurrentie met het vliegtuig wil aangaan.
Een 'Paris Spécial' per Thalys is te boeken bij de ANVR reisbureaus of telefonisch bij Trans Vakantiereizen, tel: 030-2977299.
Publicatie datum = 29-06-96