Als een vorst over de rails maar: Thalys nog lang geen echte flitstrein.

door Henk de Koning

UTRECHT
Soms kunnen de Nederlandse Spoorwegen behoorlijk uit hun slof schieten.
Neem nu die aantrekkelijke speciale arrangementen met de hogesnelheidstrein naar Parijs, met keuze uit acht door de NS Travel Group gecontracteerde 1, 2 en 3-sterren hotels.

Er is al een aanbieding voor ƒ278. Bij een arrangement is inbegrepen een retourticket van elk station in Nederland per Thalys naar Parijs met 2, 3 of 4 overnachtingen op basis van logies en ontbijt in (naar keuze) 8 centraal gelegen hotels. Deze opmerkelijke aanbieding van NS Travel Group geldt tot 31 oktober van dit jaar.

Trans Vakantiereizen, de reisorganisatie van NS Travel Group biedt bovendien de mogelijkheid om een Paris Visite-kaart (voor onbeperkt openbaar vervoer in Parijs) en een entreebewijs voor Paris Disneyland bij te boeken.

De nieuwe knalrode hogesnelheidstrein pendelt overigens als sinds juni van dit jaar vier keer per dag vanuit Amsterdam naar de Franse hoofdstad. De Thalys neemt hiermee de plaats in van de treinen die anders op dit traject rijden. Via Schiphol, Den Haag C.S. Rotterdam, Antwerpen en Brussel komt de trein na 4 uur en 46 minuten op station Gard du Nord in Parijs aan. De normale trein deed er 5 uur en 32 minuten over. Een retour per Thalys, Comfort-2, kost ƒ264, was per normale trein ƒ245.

De afstand, vertrekkend uit Amsterdam, bedraagt 548 km. In Nederland en België rijdt de Thalys zeker nog tot het jaar 2005 op normaal spoor wat betekent niet harder dan een normale Intercity: 120 km per uur. Tussen de Belgische grens en Parijs ligt al wel speciaal hogesnelheidsspoor (rails die geen cadans veroorzaken en nauwelijks bochten kennen) zodat de supertrein eerst hier, met 300 km per uur, een echte flitstrein wordt.

Droombeeld

Ontspannen achterover leunend in de comfortabele, verstelbare stoelen met voldoende beenruimte, schiet het landschap dan aan je voorbij. Geen files, geen stoplichten, geen snelheidscontroles, geen parkeerproblemen. Het droombeeld van iedere reiziger.

Het hectische verkeer op de Franse snelwegen lijkt, in vergelijking met de flitstrein, zich kruipend voort te bewegen. Ik lees een krant en bestel nog een drankje. Een vriendelijke treinstewardess bedient me op m'n wenken. In de klasse Comfort-1 is de maaltijd bij de prijs inbegrepen. In Comfort-II moeten in het barrijtuig zelf de sandwiches worden afgehaald die ook apart moeten worden afgerekend.

Het eten vliegtuigcatering wordt op een plate, omwikkeld met plastic folie, opgediend. Je vraagt je af hoe lang sommige catering bedrijven nog door kunnen gaan met reisplezier te bederven door reizigers ter land en in de lucht voedsel te verschaffen, dat doorgaans smaakt natte bierviltjes. Koude, dorre broodjes en een stengelige salade in een plastic bakje met als troostprijs een vettig chocolade-cakeje geven, ook in de Thalys, niet het blijde gevoel dat je stormenderhand culinair Frankrijk nadert.

Maar vooruit, laten we zeggen dat aan deze nieuwe, flitsende manier van treinvervoer nog wat kinderziekten moeten worden opgelost. Jammer was het dat de Thalys, op zijn eerste officiële proefrit, voor de afstand Amsterdam-Parijs zelfs nog meer tijd vroeg dan de stoomtrein in 1880. Het gestroomlijnde nieuwste paradepaardje van NS verwierf zich daarmee, dank zij de snelle berichtgeving van het teevee-journaal, ogenblikkelijk grote landelijke bekendheid.

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de trein op die eerste tocht met genodigden (VIP's) door heel wat pech werd achtervolgd. Niet dat NS in dit verband iets ten laste kan worden gelegd. Helaas houdt het Guiness Book of Records daar geen rekening mee. Naar verluidt staat de Thalys in die annalen nu opgetekend onder het trefwoord: 'Escargot', omdat de hypermoderne trein al zo rap het record slakkegang voor flitsvervoer wist te breken.

Blokkade

Staan we even stil bij die gedenkwaardige gebeurtenis dan valt het volgende op: heen waren er geen problemen, maar op de terugreis vond de Thalys opeens haar baanvak geblokkeerd door een internationale trein (Eurostar) met panne. Langdurig oponthoud was het gevolg.

Maar bij vertrek in Parijs ging het al ernstig mis. Daar zou de Nederlandse hogesnelheidstrein, volgens afspraak, met voorrang mogen vertrekken, maar toen op Gare du Nord ook een Belgische flitstrein stond te wachten om te mogen gaan, zagen de Fransen opeens door de bomen het bos niet meer, met als gevolg, dat de Belgen eerder het groene licht kregen. Die zag je dan ook spoorslags ver voor hun beurt het drukke Franse station verlaten.

Eenmaal in Nederland aanbeland bleek in een tunnel ook nog een gaslek voor veel ongerief te zorgen. Dat noopte onze Thalys via een flinke omweg naar Amsterdam terug te keren. Voor de meeste gasten liep het daardoor al rond middernacht toen zij weer hun woning betraden. Verontruste familie moest worden verklaard dat dit ongekende latertje helemaal de schuld was van een...flitstrein.

Maar de Thalys verdient meer dan louter beoordeeld te worden op een proefrit met tegenslagen. Daarvoor is het reizen met deze supertrein en zin hoffelijke bemanning te comfortabel, te ontspannend. Succes is er ook, want al direct in de eerste maand dat de trein is gaan rijden, boekten maar liefst 30.000 reizigers een reservering. "Waarvan 21.000 in Nederland", zo meldt Joop den Braber van NS Travel Group. "Dat waren om te beginnen 56 volle Thalys-treinen."

Met het inzetten van hogesnelheidstreinen hopen de Nederlandse Spoorwegen meer dan ooit het inkomend toerisme te kunnen lokken. "Vorig jaar kocht 17 procent van de buitenlandse toeristen een treinkaartje bij NS. Zestig procent daarvan is afkomstig uit België en Duitsland; circa 12 procent uit Frankrijk. "Verder zorgt de Eurostar, (de hogesnelheidstrein tussen Londen en Brussel), voor een grotere toeloop van Britten naar ons land", zegt directeur H. Huisinga van NS-Reizigers. De Nederlandse Spoorwegen zien dan ook veel in de aansluiting met de Thalys op het Europese hogesnelheidsnet, waarmee NS binnen afzienbare tijd de concurrentie met het vliegtuig wil aangaan.

Een 'Paris Spécial' per Thalys is te boeken bij de ANVR reisbureaus of telefonisch bij Trans Vakantiereizen, tel: 030-2977299.

Publicatie datum = 29-06-96

terug intro Diversen