Roemruchte trein ademt sfeer
van avontuur en romantiek
door Nico van der Zwet Slotenmaker
VENETIË - PARIJS
Als ik voor het ritje van Venetië naar Parijs weer eens met de Oriënt Express
mee mag, wordt mij een compartiment in slaapwagen 3544 toegewezen. Want
de wagons waarin een dutje kan worden gedaan dragen geen eigen naam, in
tegenstelling tot bijvoorbeeld de keuken- en restaurantrijtuigen die onder
titels als "Ione", "Lucille", "Perseus" of "Vera" al zovele jaren hun weg
over de rails zoeken en bij de ware treinliefhebber in het geheugen gegrift
staan.
Zo'n kenner ben ik echter nog niet en dus neem ik onmiddellijk een bij
de andere reispapieren verschaft gidsje ter hand om aangaande mijn eigen
onderkomen, slaapwagen 3544 dus, aangenaam te worden verrast. Eindelijk
ben ik waar ik wezen wil. Goed, het heeft een tijdje en een paar kilometer
geduurd, maar nu is het dan toch voor elkaar. Ik verblijf, houdt u vast,
in het pluche van een rijtuig dat in 1946 en 1947 deel heeft uitgemaakt
van de Nederlandse Koninklijke Trein. Ik weet eigenlijk niet of deze woorden
allemaal met hoofdletters geschreven moeten worden en toch doe ik het, al
was het alleen maar om mijn tijdelijke belangrijkheid te onderstrepen.
Helaas gaat mijn foldertje niet zo ver te melden welke koninklijke hoofden
precies op de nu aan mij behorende kussens hebben gelegen, zodat ik daaromtrent
in het ongewisse zal blijven. Gedachten zijn echter vrij en dus mijmer ik
maar wat zonder u daarvan trouwens op de hoogte te willen stellen.
Crisis
Is men wat de passagiers betreft bij de Oriënt Express dus zeer op privacy
gesteld, van de voertuigen zelf krijg je alles te weten. Neem nu die slaapwagen
3544. Gebouwd in 1929 door Entreprises Industrielles Charentaises Aytré
in La Rochelle, Frankrijk. Loopbaan: 1929 - 1931 Pyrénées-Côte d'Argent-Express;
1931-1932 Train Bleu. Daarna enige jaren uitgerangeerd in verband met de
grote crisis toen er geen geld was voor luxe ritjes. Dan: 1938 - 1939 Rome
Express; tijdens de oorlogsjaren gebruikt als officiershotel in Limoges;
1946 - 1947 Dutch Royal Train; 1948 - 1949 Train Bleu en van 1949 tot vandaag
de dag Simplon-Orient Express.
Het is een plaatje van een rijtuig. Betimmerd met wortelnotenhout begrijp ik. En dan geen gewoon wortelnotenhout,
nee, gebogen wortelnotenhout. En dan zijn we er nog niet, want het gaat
om helemaal precies te zijn om met parelmoer ingelegd gebogen wortelnotenhout.
En alles is nog van een degelijkheid die niet meer van deze tijd is. Je
hoeft echt niet bang te zijn dat er eens een roetje ontspoort of dat je
het knopje van het licht ineens in je hand houdt. Alles doet het en zal
het over honderd jaar ook nog wel doen.
Een knopje is voor Sylvain, mijn bediende. Als hij even niets te doen heeft
houdt hij zich op in de gang, waar hij is gezeten op een enorme leren stoel
die je nog wel eens bij niet bij de tijd gebleven haarsnijders aantreft.
Onder de stoel is een grote zinken bak bevestigd waarin in vroeger jaren
de schoensmeerspullen werden opgeborgen. Een service die tegenwoordig niet
meer wordt verleend, al zegt Sylvain dat als ik er op sta hij er wel een
mouw aan zal weten te passen. Maar dat hoeft niet. Als hij af en toe eens
een biertje wil komen aanreiken kom ik er wel uit.
Concertvleugel
Veel leuker is het natuurlijk een verversing te gaan halen in de altijd
open zijnde bar, waar je ook van een muziekje kunt genieten. Er is namelijk
een musicus aan boord die, in plaats van op deze toch vrij nauwe plek de
dwarsfluit aan de lippen te brengen, een complete concertvleugel heeft meegevoerd,
een ingewikkelde pas de deux die bovendien wordt gehinderd door het feit
dat de microfoon het weer eens heeft laten afweten. Een monteur is er druk
doende mee. Hij draagt een oerdegelijke blauwe overall en valt in de trein
wat uit de toon, omdat iedere functionaris is gekleed in gewaden van opklimmende
belangrijkheid met veel tressen en dat soort zaken.
Je treft er lakeien die zo uit een kinderoperette lijken te zijn weggelopen
en bij het aanschouwen van de hogere echelons kun je gemakkelijk menen terecht
te zijn gekomen in het gezelschap van louter gezagvoerders ter grote vaart,
in een gezamenlijk feestje met piloten van jumbo-jets. Maar het hoort er
natuurlijk allemaal bij. Alles dient net zo te zijn als vroeger. Daarom
bieden de compartimenten, naast een wastafel, ook geen verdere sanitaire
faciliteiten. Douches waren er destijds ook niet aan boord en de toiletten
zijn op iedere kop van de wagon te vinden. Soms zo groot dat je er een partijtje
volleybal in zou kunnen spelen, ware het niet dat het belangrijkste instrument
van de ruimte precies in het midden staat, zodat je een beetje vorstelijk
op de troon zit. Over de constructie die dit toestel ontlast zou een techneut
ongetwijfeld een dissertatie kunnen schrijven. Het is iets met een hefboommechaniek,
waarvan het vervaardigen vandaag zoveel manuren zou vergen dat geen begroting
het kon dekken.
Terug echter naar het horecagedeelte van de trein, want het is tijd voor
de maaltijd. In drie rijtuigen kan men in twee zittingen alle passagiers
op passende wijze serveren. De maaltijden, zeer goed en overvloedig, zijn
bij de prijs inbegrepen, maar als je toch nog een pondje kaviaar of een
kreeftje wenst te nuttigen is dat met bijbetaling te regelen. Alles is er,
ga daar maar van uit.
Dat de Oriënt Express de Oriënt Express niet meer zou zijn, hoor je vaak. Die mening is vooral gebaseerd op het
feit dat de trein van zijn oorspronkelijke route is afgeweken. Want was
het niet zo dat de eerste reis, op 4 oktober 1883, naar Constantinopel (nu
Istanboel) leidde? Niet helemaal waar. De trein kwam destijds niet verder
dan Roemenië. Vandaar moest per boot worden overgestoken om met een andere
trein verder te gaan. Pas in 1889 was er een regelrechte treinverbinding.
Daarna ging het vrij lang goed met de Oriënt Express.
Gastarbeiders
Tot 1962, toen de trein werd vervangen door een gewoon exemplaar dat voornamelijk
Turkse gastarbeiders en studenten vervoerde. De naam bleef evenwel en toen
die in 1977 ook verdween kwamen toch alle media van de wereld af op de laatste
reis van wat toen al vergane glorie was. Dat kwam voornamelijk omdat de
trein een hoofdrol had vervuld in een paar films met veel moord en mystiek.
Later, in 1982, kwam de Oriënt Express terug op de rails van Londen via
Milaan naar Venetië.
Nu volgt de Venice Simplon Oriënt Express een deel van de in 1919 geopende
Arlberg-route en in 1993 is daar een reis van Düsseldorf en Keulen door
de vallei van de Rijn naar Venetië bijgekomen.
Maar als u denkt dat het om de route gaat hebt u het slecht begrepen.
Het gaat om de trein.
REISWIJZER
Een ongeveer een etmaal durende reis per Oriënt Express van Venetië naar
Parijs of Düsseldorf kost 2.680,- per persoon bij accommodatie in een 2-persoons
compartiment. Bij de trip Venetië-Düsseldorf (in noordelijke richting dus)
wordt een gratis vliegticket Amsterdam-Venetië en een gratis treinbiljet
(1e klas) van Düsseldorf naar een NS-station naar keuze verstrekt. Er kunnen
ook delen van het traject worden afgelegd.
INLICHTINGEN: Reisorganisatie Incento in Bussum: tel. 035-6948586.
Publicatiedatum = 27-04-1996
|