&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
| |
Autoslaaptrein jubileertdoor Thijs Jansen Veertig jaar geleden op 30 juni 1960 reed de eerste autoslaaptrein met welgestelde reizigers van Amsterdam naar Avignon in Frankrijk. Omstreeks 30 juni 2000 zal de trein voor de achtduizendste keer vanuit Nederland naar Avignon vertrekken. Vakantiegangers vertrekken uit Frejus. "Maar de AutoSlaap Expres, zoals de trein officieel heet, is allang niet meer alleen voor automobilisten", aldus directeur Ron Heeren van de NS Travelgroup. "Ook motorrijders, wandelaars en fietsers hebben de autoslaaptrein ontdekt om heerlijk uitgerust op hun vakantieplek aan te komen. De trein doet inmiddels meer dan een dozijn Europese vakantiebestemmingen aan." Niet veranderd in al die jaren is, volgens Heeren, dat reizigers zich nog steeds verheugen op een lekkere maaltijd in het sfeervolle, rijdende restaurant. "In veertig jaar tijd is de groep reizigers die zich het comfort kan en wil veroorloven van een trein waarin je lekker kunt eten en slapen veranderd en aanzienlijk uitgebreid." Reisden vroeger voornamelijk gezinnen uit de hogere welstandsklasse in het hoogseizoen, nu komen daar de tweeverdieners bij die actieve vakanties ondernemen met fiets of motorfiets. En niet te vergeten de senioren die profiteren van het rustige en lager geprijsde voor- en naseizoen. Om deze laatste doelgroep van dienst te zijn is de rijperiode van de AutoSlaap Expres verruimd van half april tot eind oktober; voor de overwinteraars in Spanje rijdt de AutoSlaap Expres daarna nog een keer per maand (in de periode van november tot en met eind maart). De autoslaaptrein, die zelfs beschikt over een Grand Café, brengt reizigers en hun vervoermiddelen naar stations in Oostenrijk, Zwitserland, Italië en Frankrijk. Meer dan vroeger maken reizigers gebruik van de mogelijkheid om met op- en uitstapplaatsen te spelen; heen naar bijvoorbeeld Biarritz en terug vanaf Frejus in Frankrijk. Op de twee drukste Franse lijnen rijdt de AutoSlaap Expres in het hoogseizoen twee keer per week. Aan de wekelijks vertrekkende treinen naar Frankrijk wordt een apart fietsrijtuig gekoppeld. Inmiddels zijn er elf Franse fietsbestemmingen en wordt er hard gewerkt om een fietsrijtuig richting Italië toe te voegen. Fietsers en motorrijders hebben de AutoSlaap Expres nog maar kort ontdekt als ideaal vervoermiddel, stelt Ron Heeren. Fietsers kunnen in- en uitstappen op negen verschillende Franse stations en kunnen zo routes uitstippelen door bijvoorbeeld Les Landes, Dordogne, Languedoc.
De AutoSlaap Expres is in in de loop van veertig jaar ook een stuk sneller geworden. De rit 's Hertogenbosch-Narbonne vergt nu 16 uur tegen 21 uur in 1960. Ook het materieel is in de loop der jaren gemoderniseerd. De slaaprijtuigen zijn vier jaar geleden drastisch gerenoveerd en van een derde bed voorzien. "Motorrijders reizen veelal in groepsverband en kiezen bij voorkeur voor een pittig landschap door bijvoorbeeld heen naar Biarritz te treinen en terug vanaf, Narbonne, om zelf de Pyreneëen-route te rijden", aldus Heeren. Tachtig procent van de reizigers neemt de auto mee (circa 17.000 auto's per jaar). Vanwege de eisen in andere landen is het niet mogelijk hogere auto's dan 1,60 meter te vervoeren. Opvallend veel reizigers zonder vervoermiddel (circa 15.000) kiezen ook voor deze trein, vaak in combinatie met een huurauto ter plaatse. De meeste reizigers worden vervoerd op het traject naar Narbonne, waar dan ook aanzienlijk meer treinen heen rijden dan naar andere bestemmingen. Verhoudingsgewijs wordt Bologna veel geboekt. Dit vanwege de populariteit van rondreizen in Toscane en Umbrio. De spoorwegen zouden hier graag langere treinen inzetten, maar zijn gebonden aan restricties van de Zwitserse en Italiaanse spoorwegen. Voor de nabije toekomst is een uitbreiding van het aantal trajecten niet te verwachten. Wel wordt er constant gewerkt aan verbetering van het servicepeil. Heeren over de meest gewaardeerde aspecten van de AutoSlaap Expres: "Een zorgeloze en ontspannen reis zonder stress en files, directe beschikbaarheid over eigen vervoer op de vakantiebestemming, geen ongemak met en beperking van bagage, romantisch tafelen in het rijdend restaurant, meer dan honderd meter beenruimte en de mogelijkheid voor rondreizen." Een gedeeltelijk nieuw concept wordt thans beproefd: de OverNight Express. Het is een trein die behalve reizigers en hun vervoermiddel ook verse goederen vervoert. Voor de reizigers is deze 'proeftrein' uitgerust met geheel nieuwe slaaprijtuigen. Inlichtingen: www.nstravel.nl, telefoon 030-2977291 en/of ANVR-reisbureaus. Publicatiedatum = 27 mei 2000 |