&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Eurojet
INTRO

Ons land beschikt over een unieke vloot van 'bruine' charterschepen, waarop jong en oud kan aanmonsteren voor een dag of weektocht op het IJsselmeer of op de Wadden. Diverse schepen maken ook langere buitenlandse vaartochten.

'Bruine' vloot heeft wind mee

door Henriëtte Kuijpers

Het gaat de 'bruine' chartervloot voor de wind. Uit cijfers van de Vereniging Voor Beroeps Chartervaart (BBZ) blijkt dat de vloot, die 460 traditionele zeilschepen en 50 passagiersmotorschepen telt, goed is voor een omzet van ruim 70 miljoen gulden per jaar.

Aan boord van
een traditionele klipper
is het flink aanpoten
voor de bemanning.

Het financiële succes maakt het schippersleven echter niet aantrekkelijker vinden Menno Hoekstra en Erik Rijksen. Want de klant stelt steeds hogere eisen aan luxe en vermaak. Naast een ervaren roerganger moet de schipper tevens een doorgewinterde reisleider en een deskundige marketingmanager zijn.

Tweede schip

Wind , water én tradionele schepen. Nederland op z'n mooist.

 

Als eigenaar en schipper van de 25 meter lange tweemast tjalk de 'Egelantier' maakt Hoekstra dagelijks vanuit Muiden dagtochten. De zaken gaan prima. Daarom is er een tweede schip in aanbouw. De nieuwe zeetjalk , genaamd 'Rederijker', is over enkele maanden vaarklaar. Evenals het merendeel van zijn collega's, is Hoekstra met varen begonnen vanwege een niet te stuiten liefde voor authentieke zeilschepen. Om het schip drijvende te houden werden er tochten gemaakt met betalende passagiers. Veelal familieleden en goede vrienden. ,, Door mijn HBO-opleiding Toerisme heb ik misschien wat beter geleerd hoe je een schip rendabel kunt maken, zegt de beroepsschipper. Veel schippers zijn door hun passie nog steeds heel intensief met hun schip bezig, waardoor ze minder oog hebben voor andere belangrijke zaken.

Luisteren

In ons vak is een goede boterham te verdienen. Maar dan moet je wel heel goed luisteren naar je klanten. Die zijn zondermeer kritisch, maar ze zijn wel bereid om te betalen voor een goed product. Ik heb bewust gekozen voor het maken van dagtochten omdat ik het op een gegeven moment moeilijk vond om langere tijd opgescheept te zitten met de zelfde mensen. Je moet dat echt leuk vinden, want anders gaat je werk er onder lijden."

De schipper van de Egelantier verwacht, dat in de toekomst vooral de kleinere schepen het erg moeilijk zullen krijgen door de opmars van grote luxueuze schepen. Veel schippers zijn afhankelijk van boekingskantoren, die een groot gedeelte van de markt in handen hebben. Hierdoor is eigen initiatief op een laag pitje komen te staan.

Wie het hoofd boven water wil houden zal vindingrijk moeten zijn en nieuwe doelgroepen moeten aanboren. ,, Ik hoorde dat er binnenkort een schip komt, dat zich helemaal gaat richten op bruiloften. Het is ook uitgerust met een romantische bruidssuite. Dat vind ik een orgineel idee. Zo kun je nog tal van leuke dingen bedenken", aldus Hoekstra.

Zakelijker

Samen de zeilen strijken.
Een zware klus.
Maar het hoort bij de
romantiek van het zeilen.

Erik Rijksen vindt dat zijn leven een stuk zakelijker is geworden. Er is nog maar weinig tijd voor een goed gesprek met de gasten. De schipper van de 36 meter lange klipper 'Averechts', die eveneens een ligplaats heeft in Muiden, maakt meerdaagse tochten. Aan boord van de fraaie klipper kunnen 30 personen overnachten. Het schip vaart voornamelijk op het IJsselmeer en de Waddenzee.

Rijksen heeft in het verleden veel met groepen scholieren gevaren. Nu richt hij zich meer op de zakelijke markt. Evenals de meeste andere charterschippers doet Rijksen zaken met een boekingskantoor, die een chartervloot beheert. Ook Erik is bang, dat de 5 sterren schepen de overhand zullen krijgen.,, Dat zou heel jammer zijn. Want er moet toch voor iedereen een mogelijkheid zijn om te kunnen varen. Maar dan moet het wel betaalbaar blijven.

Een boekingskantoor kijkt alleen naar welk schip er vrij is in zijn vloot. Die moet dan de klus klaren. Er wordt weinig rekening gehouden met de wensen van de schipper. De werkdruk is gigantisch groot geworden. Dat maakt het er niet gezelliger op. Vroeger was je echt bezig met zeilen. Nu word je ook afgerekend op je maaltijden, aldus de schipper van de Averechts.

Vol

De chartervloot is in de afgelopen 10 jaar fors gegroeid. Dat geldt niet voor de havencapaciteiten. Hierdoor is het vooral in de zomermaanden overvol in de havens. Beide schippers hopen dat de overheid hier meer oog voor zal krijgen. Vooral omdat de chartervaart toch een belangrijke vorm van toerisme is geworden, die veel geld in het belastinglaadje brengt.

De havenmeester zijn doorgaans erg behulpzaam, vinden Hoekstra en Rijksen. Maar het zou een verademing zijn als er meer ruimte en ligplaatsen zouden komen voor de bruine vloot. Nu moet men vaak allerlei toeren uithalen om elkaar niet in de weg te liggen.

REISWIJZER

Wie de romantiek en sfeer wil proeven aan boord van een traditionel zeil - of motorschip kan daarvoor terecht bij een van de vele speciale boekingskantoren die ons land rijk is. De kantoren verzorgen vaartochten op het IJsselmeer en de Waddenzee, maar bieden ook de mogelijkheid om buitenlandse tochten te maken. Vele hebben een stand op de Vakantiebeurs in Utrecht.

De hieronder vermelde boekingskantoren beschikken al over jaren lange ervaring met de verhuur van traditionele schepen. Verder geeft de Internetsite van de Vereniging Beroeps Chartervaart : www.bbz-demon.nl uitgebreid informatie over een groot aantal charterschepen.

Boekingskantoren: Hanzestad Compagnie Kampen

Tel. 038-3316050

De Zeilvaart Enkhuizen tel. 0228-312424

Hollands Glorie Rotterdam 010-4156600.

Publicatiedatum = 8 januari 2000