&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
INTRO
Ons
land beschikt over een unieke vloot van 'bruine' charterschepen, waarop
jong en oud kan aanmonsteren voor een dag of weektocht op het IJsselmeer
of op de Wadden. Diverse schepen maken ook langere buitenlandse vaartochten.
'Bruine' vloot heeft wind mee
door Henriëtte Kuijpers
Het gaat de 'bruine' chartervloot voor de wind. Uit cijfers van de
Vereniging Voor Beroeps Chartervaart (BBZ) blijkt dat de vloot, die 460
traditionele zeilschepen en 50 passagiersmotorschepen telt, goed is voor
een omzet van ruim 70 miljoen gulden per jaar.
Aan boord van
een traditionele klipper
is het flink aanpoten
voor de bemanning.
Het financiële succes maakt het schippersleven echter niet aantrekkelijker
vinden Menno Hoekstra en Erik Rijksen. Want de klant stelt steeds hogere
eisen aan luxe en vermaak. Naast een ervaren roerganger moet de schipper
tevens een doorgewinterde reisleider en een deskundige marketingmanager
zijn.
Tweede schip
Wind , water én tradionele schepen. Nederland op z'n mooist.
Als eigenaar en schipper van de 25 meter lange tweemast tjalk de 'Egelantier'
maakt Hoekstra dagelijks vanuit Muiden dagtochten. De zaken gaan prima.
Daarom is er een tweede schip in aanbouw. De nieuwe zeetjalk , genaamd
'Rederijker', is over enkele maanden vaarklaar. Evenals het merendeel
van zijn collega's, is Hoekstra met varen begonnen vanwege een niet te
stuiten liefde voor authentieke zeilschepen. Om het schip drijvende te
houden werden er tochten gemaakt met betalende passagiers. Veelal familieleden
en goede vrienden. ,, Door mijn HBO-opleiding Toerisme heb ik misschien
wat beter geleerd hoe je een schip rendabel kunt maken, zegt de beroepsschipper.
Veel schippers zijn door hun passie nog steeds heel intensief met hun
schip bezig, waardoor ze minder oog hebben voor andere belangrijke zaken.
Luisteren
In ons vak is een goede boterham te verdienen. Maar dan moet je wel heel
goed luisteren naar je klanten. Die zijn zondermeer kritisch, maar ze
zijn wel bereid om te betalen voor een goed product. Ik heb bewust gekozen
voor het maken van dagtochten omdat ik het op een gegeven moment moeilijk
vond om langere tijd opgescheept te zitten met de zelfde mensen. Je moet
dat echt leuk vinden, want anders gaat je werk er onder lijden."
De schipper van de Egelantier verwacht, dat in de toekomst vooral de
kleinere schepen het erg moeilijk zullen krijgen door de opmars van grote
luxueuze schepen. Veel schippers zijn afhankelijk van boekingskantoren,
die een groot gedeelte van de markt in handen hebben. Hierdoor is eigen
initiatief op een laag pitje komen te staan.
Wie het hoofd boven water wil houden zal vindingrijk moeten zijn en nieuwe
doelgroepen moeten aanboren. ,, Ik hoorde dat er binnenkort een schip
komt, dat zich helemaal gaat richten op bruiloften. Het is ook uitgerust
met een romantische bruidssuite. Dat vind ik een orgineel idee. Zo kun
je nog tal van leuke dingen bedenken", aldus Hoekstra.
Zakelijker
Samen de zeilen strijken.
Een zware klus.
Maar het hoort bij de
romantiek van het zeilen.
Erik Rijksen vindt dat zijn leven een stuk zakelijker is geworden. Er
is nog maar weinig tijd voor een goed gesprek met de gasten. De schipper
van de 36 meter lange klipper 'Averechts', die eveneens een ligplaats
heeft in Muiden, maakt meerdaagse tochten. Aan boord van de fraaie klipper
kunnen 30 personen overnachten. Het schip vaart voornamelijk op het IJsselmeer
en de Waddenzee.
Rijksen heeft in het verleden veel met groepen scholieren gevaren. Nu
richt hij zich meer op de zakelijke markt. Evenals de meeste andere charterschippers
doet Rijksen zaken met een boekingskantoor, die een chartervloot beheert.
Ook Erik is bang, dat de 5 sterren schepen de overhand zullen krijgen.,,
Dat zou heel jammer zijn. Want er moet toch voor iedereen een mogelijkheid
zijn om te kunnen varen. Maar dan moet het wel betaalbaar blijven.
Een boekingskantoor kijkt alleen naar welk schip er vrij is in zijn vloot.
Die moet dan de klus klaren. Er wordt weinig rekening gehouden met de
wensen van de schipper. De werkdruk is gigantisch groot geworden. Dat
maakt het er niet gezelliger op. Vroeger was je echt bezig met zeilen.
Nu word je ook afgerekend op je maaltijden, aldus de schipper van de Averechts.
Vol
De chartervloot is in de afgelopen 10 jaar fors gegroeid. Dat geldt niet
voor de havencapaciteiten. Hierdoor is het vooral in de zomermaanden overvol
in de havens. Beide schippers hopen dat de overheid hier meer oog voor
zal krijgen. Vooral omdat de chartervaart toch een belangrijke vorm van
toerisme is geworden, die veel geld in het belastinglaadje brengt.
De havenmeester zijn doorgaans erg behulpzaam, vinden Hoekstra en Rijksen.
Maar het zou een verademing zijn als er meer ruimte en ligplaatsen zouden
komen voor de bruine vloot. Nu moet men vaak allerlei toeren uithalen
om elkaar niet in de weg te liggen.
REISWIJZER
Wie de romantiek en sfeer wil proeven aan boord van
een traditionel zeil - of motorschip kan daarvoor terecht bij een van
de vele speciale boekingskantoren die ons land rijk is. De kantoren verzorgen
vaartochten op het IJsselmeer en de Waddenzee, maar bieden ook de mogelijkheid
om buitenlandse tochten te maken. Vele hebben een stand op de Vakantiebeurs
in Utrecht.
De hieronder vermelde boekingskantoren beschikken al
over jaren lange ervaring met de verhuur van traditionele schepen. Verder
geeft de Internetsite van de Vereniging Beroeps Chartervaart : www.bbz-demon.nl
uitgebreid informatie over een groot aantal charterschepen.
Boekingskantoren: Hanzestad Compagnie Kampen
Tel. 038-3316050
De Zeilvaart Enkhuizen tel. 0228-312424
Hollands Glorie Rotterdam 010-4156600.
Publicatiedatum = 8 januari 2000
|