Denemarken bezuiningt nietVan onze redactie Reiskrant In een tijd dat veel buitenlandse verkeersbureaus door financiële gedwongen worden hun activiteiten te beperken, heeft de Deense overheid juist meer geld beschikbaar gesteld voor de promotie in het buitenland. Directeur Tom Sodemann van het Deens Verkeersbureau in Leiden: "Wij willen het imago van ons land verbeteren. Velen denken dat Denemarken ver weg is en dat je lang moet reizen met allerlei veerboten. Dat is al lang niet meer zo." Nederland is voor Denemarken een groeiende markt waarin de komende jaren veel geld gestoken wordt om nog meer vakantiegangers te trekken. Daarnaast wil men vooral buiten het hoogseizoen de zakenmarkt duidelijk maken, dat Denemarken erg geschikt is voor het organiseren van congressen en andere bijeenkomsten op zakelijk gebied. De Nederlandse touroperators nemen in hun reisgidsen steeds meer Denemarken als vakantiebestemming op. De verkoop van reizen naar dit land stijgt enorm, maar volgens de Denen moet er nog veel gedaan worden aan de scholing van het reisbureau-personeel in ons land. Men kent Denemarken nog niet goed genoeg en door het organiseren van studiereizen moet daar verandering in komen. Huizen in allerlei kleuren maken Deense dorpjes erg schilderachtig. (eigen foto) Vakantiegangers uit ons land trekken vooral naar Denemarken voor de vakantiehuisjes en de campings. Vorig jaar werden 300.000 overnachtingen geboekt van Nederlanders in de sector van de huizen en de bungalows, een stijging van vier procent. Bij de hotels groeide het aantal overnachtingen met tien procent tot 225.000. De jeugdherbergen behaalden een winst van acht procent en Nederlanders die met hun schip in een Deense jachthaven aanlegden, zorgden voor 51.000 overnachtingen, een groei van maar liefst 25 procent. Alleen bij de campings kreeg men door de slechte zomer van vorig jaar te maken met een daling van het aantal overnachtingen. Ongerust daarover is men bij het Deens Verkeersbureau niet. Tijdens een fraaie zomer met veel zon schieten de camping-cijfers weer omhoog. Over de toekomst van het toerisme in hun land zijn de Denen optimistisch. Voor de komende drie jaar zijn de budgetten voor de toeristische promotie al vastgelegd. Tevens wil men gaan onderzoeken of samenwerking met andere Scandinavische landen mogelijk is, zoals dat nu al gebeurt op luchtvaartgebied met de SAS voor Denemarken, Zweden en Noorwegen. Tom Sodemann: "Deze landen zijn heel verschillend, maar toch moet samenwerking op toeristisch gebied mogelijk zijn. Alleen al bij het maken van brochures en folders zouden we samen veel geld kunnen besparen."
Publicatiedatum = 8 mei 1999 |