&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Eurojet

door HARRY MULLER

KOPENHAGEN/MALMÖ - Het zal een historische dag zijn voor de Denen en de Zweden als op 1 juli aanstaande de Öresundbrug over de Sont geopend wordt door koningin Margrethe van Denemarken en koning Carl Gustav van Zweden.

In het verleden vochten beide landen nogal eens om dit stukje vaarwater, want het was een pracht van een plek om tol te heffen. Heel wat oorlogen werden gevoerd, maar uiteindelijk kwam toch deze vaste verbinding met een lengte van maar liefst 17 kilometer tot stand.

Na het gereedkomen van bruggen over de Kleine Belt en de Grote Belt is het straks mogelijk om vanuit ons land zonder gebruik te maken van een veerboot met de auto naar Zweden te rijden.

Er moest heel wat worden gepraat voordat uiteindelijk de beslissing werd genomen om de Öresundbrug te bouwen. Het geld (ongeveer 4,5 miljard gulden) werd op tafel gelegd door een consortium van banken en bedrijven en de verwachting is dat over dertig jaar dit forse bedrag zal zijn terug verdiend door het heffen van tol.

Bewondering

Een pracht van een brug is tot stand gekomen en aan weerszijden van de Sont staan dagelijks steeds groepjes mensen vol bewondering naar dit staaltje van bruggenbouw te kijken. Aan de Zweedse kant kun je vanaf een camping even ten zuiden van de stad Malmö de brug heel goed zien en de verwachting is, dat extra veel mensen met hun tent of caravan de komende zomer naar deze plek zullen trekken.

Experts uit verschillende landen waren bij de bouw van deze oeververbinding betrokken. Eerst werd door het Nederlandse bedrijf Ballast Nedam in het midden van de Sont een kunstmatig eiland aangelegd met een lengte van bijna vier kilometer en enkele honderden meters breed. Van daaruit is een 3500 meter lange tunnel naar het vasteland van Denemarken gemaakt en een brug met een lengte van bijna acht kilometer naar Zweden. Het eilandje, eigenlijk niet meer dan een grote zandvlakte, heeft inmiddels de naam Peberholm gekregen.

Vlak daarbij ligt het al bestaande eiland Saltholm, maar dit mocht niet gebruikt worden, omdat het een rustgebied is voor trekvogels. Op het eiland staan een paar huizen en er grazen wat schapen en koeien. De afstand tussen beide eilanden is maar klein, want onlangs zwom een nieuwsgierige koe van het 'zouteiland' naar het nieuwe 'pepereiland' om daar eens een kijkje te nemen.

De brug is op pijlers gebouwd, maar in het midden is een hangbrug van een kilometer lengte om het scheepvaartverkeer te kunnen laten passeren. De brug bestaat uit twee boven elkaar liggende dekken. Op het onderste is een dubbele spoorbaan; het overige verkeer kan gebruik maken van een vierbaansweg op het bovenste brugdek. Aanvankelijk wilden de bouwers de trein naast het wegverkeer laten rijden, maar om veiligheidsredenen is hiervan afgezien.

Ook in de tunnel staat de veiligheid voorop. Daar zijn alle brandkranen dubbel uitgevoerd, omdat de Denen en de Zweden verschillende soorten koppelingen voor hun brandweerslangen gebruiken.

Een onderzoek heeft uitgewezen, dat de meeste inwoners van Kopenhagen nooit in Malmö zijn geweest en omgekeerd is dat ook het geval. Nu vaart er nog een snelle draagvleugelboot tussen beide steden, die voor een enkele reis toch nog 45 minuten nodig heeft. Na de opening van de brug zullen de inwoners van beide steden elkaar veel gemakkelijker kunnen bezoeken.

Wie gebruik maakt van de brug, is binnen tien minuten aan de overkant. Zowel Kopenhagen als Malmö hebben voor de komende zomer tal van festiviteiten op het programma staan en ook op cultureel gebied gaat men met elkaar samenwerken. Tal van bekende artiesten treden op, er zijn theatervoorstellingen, concerten en straatfestivals. Ook heel wat tentoonstellingen staan op het programma.

Al voor de opening kan het publiek met de brug kennismaken. Dat gebeurt tijdens het pinksterweekeinde van 9 tot en met 12 juni. Op vrijdag kan men over de brug fietsen; de zaterdag en de zondag zijn voor de wandelaars en op de maandag daarna wordt een halve marathon georganiseerd. Verder zullen duizenden skaters op 10 juni tussen 6 uur 's middags en middernacht van Denemarken naar Zweden trekken. Aan deze tocht doen ook 120 Nederlandse skaters mee.

Op 1 juli om 23.00 uur wordt de Öresundbrug geopend voor het verkeer. Dan zal voor een enkele reis met de auto ongeveer ƒ67 betaald moeten worden en voor een auto met caravan ƒ147. De eerste treinen vertrekken op zondagmorgen 2 juli om 06.09 uur vanuit Malmö en om 06.16 uur vanuit Kopenhagen.

Dit was de klederdracht van de Nederlanders op het schiereiland Amager.

 

Aan de Deense kant begint de tunnel naar het eilandje Peberholm dichtbij het vliegveld Kastrup van Kopenhagen. Dat ligt op het schiereiland Amager, dat sterke historische banden met ons land heeft. In het jaar 1513 haalde de Deense koning Christiaan II 184 Nederlandse tuinders naar Amager en gaf aan elk gezin een stuk grond om groenten voor het hof te gaan verbouwen. Ze hoefden geen belasting te betalen en mochten ook zelf recht spreken. In het kerkje van Store Magleby preekte een Nederlandse dominee.

In het Amagermuseum is te zien, hoe de Hollanders hier vroeger leefden. Daar is bijvoorbeeld het lakstempel van Peter Jansen, die in 1617 burgemeester was. Er worden ook heel wat documenten en foto's getoond, en alle teksten zijn in het Nederlands vertaald. Bij het museum worden groenten verbouwd, die hier vroeger gekweekt werden. Zelfs is er een veldje tulpen van vijf bij vijf meter. Het museum is ondergebracht in twee boerderijen en tijdens de zomermaanden houden mensen in oude klederdracht zich bezig met spinnen, weven, het land ploegen en jam en boter maken. Erg trots is het museum op de collectie klederdrachten.

Ook nu hebben in Store Magleby boerderijen namen, die aan de Nederlanders herinneren, zoals 'Hollaendergaard'. In het telefoonboek staan veel Nederlandse namen, die je ook terug vindt op de grafzerken van de begraafplaats rond de dorpskerk. Mooi is ook het vissersdorp Dragör met tal van geel geschilderde huisjes en huizen van de kapiteins met vaak een uitkijktoren op het dak.

Vorig jaar werd hier de veerdienst met het Zweedse Linhamn al opgeheven, waardddoor verschillende winkels moesten sluiten, omdat de klanten uit Zweden die hier hun sterke drank kochten, weg bleven. Als de brug straks open is, hoopt men dat ze weer terug komen.

Overigens blijft de veerdienst tussen Helsingör en Helsingborg in de vaart.

Meer dan tweehonderd jaar was Skane, het uiterste zuiden van Zweden, een deel van Denemarken. Nog steeds wordt daar een dialect gesproken met veel Deense woorden. Oude gebouwen zouden zo in Denemarken kunnen staan.

Men verwacht in dit deel van Zweden een forse toename van het toerisme. Hier wonen talrijke kunstenaars, die hun ateliers voor het publiek open stellen. Heel bekend is Ulla Viotti, die vooral werkt met zelf ontworpen bakstenen. In Simrishamn staat van haar een monument voor een oude steenfabriek die moest verdwijnen. Deze vissersplaats is vooral bekend om de zalm, die even buiten de kust op zee wordt gevangen. Sportvissers kunnen een boot huren met speciale apparatuur om deze vissen op te sporen. De meeste zalmen wegen tussen de 7 en 12 kilo.

Skane heeft een overvloed aan stranden en langs de kust zijn prachtige fietspaden aangelegd. Vakantiegangers vind je hier vooral in de zomerhuisjes, die overal te huur worden aangeboden.

 

INLICHTINGEN:
Zweeds Informatie Centrum, telefoon 0900-2025200 of www.zweden.nl. Het Deens Verkeersbureau, Postbus 266, 2300 AG Leiden, is telefonisch bereikbaar via 0900-2025280 of www.visitdenmark.com.
Meer informatie over de Öresundbrug kunt u in het Engels vinden op www.oresundskonsortiet.com.

EIGEN FOTO'S

Publicatiedatum = 6 mei 2000