&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Met 'TOEKAN-AIR' naar de Nederlandse Antillen Het vliegt en smaakt naar appeldoor MARTIJN KOOLHOVEN CURAÇAO - Het is aan Telegraaf-columnist Rob Hoogland te danken dat de Belgische chartermaatschappij Sobelair in de hagelnieuwe Boeing 767 voortaan op 10.000 meter hoogte bakjes appelmoes met een kers uitserveert. Aanvankelijk dachten de zuiderburen dat ze weer het slachtoffer waren geworden van een flauwe Belgenmop van de Hollanders: het vliegt en het smaakt naar appel. 's Ochtends 05.45 uur: de Van der Valk-chauffeur overlegt via een mobiel telefoontje met zijn baas: er moet een extra bus komen. Twee dagen na het voorpaginabericht begin oktober in De Telegraaf waarin voor het eerst melding wordt gemaakt van het feit dat Van der Valk een eigen luchtlijn begint op de Nederlandse Antillen, daagt columnist Rob Hoogland de horecagigant uit: "Bij Toekan Air krijgt u straks appelmoes met een kers." Serieus Deze boodschap vat de Van der Valk-top op als een serieuze missie: onze gasten krijgen straks inderdaad appelmoes met een kers, net zoals ze dat zijn gewend in onze restaurants. Maar dat was makkelijk gezegd dan gedaan, er is voor zover bekend geen airline ter wereld die appelmoes op het menu heeft staan.. Brussel is in zicht! En hoe krijg in een cateringfabriek waarbij dagelijks duizenden maaltijden worden gemaakt, alleen bakjes appelmoes aan boord van uitgerekend die ene vlucht, die iedere woensdag om 11.40 vanaf de Brusselse luchthaven Zaventem naar Bonaire/Curaçao vertrekt? De 'appelmoesoperatie' is geslaagd, met dank aan de firma Uitewaal in Ter Aar, de hofleverancier van het Toekan-concern voor de fijngeprakte appeltjes. Op 4 november j.l. koos de eerste appelmoes met 271 passagiers aan boord het luchtruim naar de zon. Monique Lebersorg, commercieel directeur van Sobelair, eet voor het eerst van haar leven in een vliegtuig appelmoes met kers.Amper drie maanden eerder waren KLM en Van der Valk met ruzie uit elkaar gegaan. De Toekan eiste van de KLM meer stoelen tegen een betere prijs. Zelfs een kort geding kon beide partijen niet tot elkaar brengen. De horecagigant kwam vrij snel tot overeenstemming met de Belgische chartermaatschappij Sobelair, bijna geheel eigendom van Sabena, om een wekelijkse charterverbinding met de vakantiebestemmingen Bonaire en Curaçao te beginnen. Goedkoper Naast een betere prijs (de vakantieganger bespaart gemiddeld zo'n 600 per retourticket), biedt deze Belgisch/Nederlandse samenwerking, het horecaconcern ook een enorme capaciteitswinst. De nieuwe Boeing 767 van Sobelair kan iedere woensdag 271 toeristen meenemen, en als het echt storm gaat lopen, zet Sobelair binnen een week een tweede toestel in, zo hebben de Belgen de Toekan beloofd. De eerste vlucht van Van der Valk/Sobelair is geland op Bonaire. Hoewel het ook mogelijk is een losse retourticket te kopen (voor f999 per stuk), boeken de meeste vakantiegangers een combinatiereis met een verblijf in Plaza Hotel Curaçao of Plaza Resort Bonaire, beiden in eigendom van het Nederlandse horecaconcern. Ten opzichte van de reis per KLM-toestel hebben de nieuwe Van der Valk-trips als nadeel dat de vakantieganger eerst naar Brussel moet. Om dit leed wat te verzachten biedt het horecaconcern gratis buspendels aan vanaf Schiphol, Utrecht en Gilze Rijen. Deze overigens prima verbinding, vertoont tijdens aanvang op 4 november jl. nog wat kinderziekten. Wij reizen mee op deze eerste vlucht en stappen 's ochtends om 05.45 uur op bij het Van der Valk Hotel Schiphol. Althans, dat was de bedoeling. De Toekan-touringcar is al vol, terwijl wij met nog elf andere mensen met koffers op de stoep staan. Extra bus De verslaggever van deze krant belt de directeur van Van der Valk Travel uit zijn bed om snel een extra bus te regelen, die ook inderdaad korte tijd later komt voorrijden. De 'overboeking' is ontstaan doordat een deel van de vakantiegangers heeft verzuimd zich aan te melden voor de gratis buspendel. Hierdoor moeten in allerijl extra bussen worden ingezet. De eerste charter is een feit, het KLM-monopolie is gebroken! Peetvader Gerrit van der Valk verwelkomt de eerste gasten die per 'Toekan-Air' naar de Nederlandse Antillen zijn gevlogen. Tijdens het wachten op de extra bussen schenken de gestrande reizigers zichzelf koffie in van het ontbijtbuffet dat zojuist is geopend in het Van der Valk Hotel Schiphol. Uiteindelijk vertrekken we om 07.00 uur naar Brussel over een drukke A4 waar de ochtendspits langzaam op gang komt. Chauffeur Remco biedt direct zijn excuses aan en hij stelt zijn passagiers gerust: "Sorry mensen, het is vanochtend een beetje de mist ingegaan. Voor de eerste keer schijnt dat er bij te horen. We zijn nog ruim op tijd, het gaat alleen van uw tax free shoppingtijd af. Excuses daarvoor." Boven de Curaçaose hoofdstad Willemstad torent de Toekan van het Plaza Hotel Curaçao uit. De Toekan-bus rijdt via Den Haag-Rotterdam-Breda-Antwerpen, af en toe een beetje afgeremd door de ochtendspits. Aan boord zijn ook Harm en Tineke van der Wal uit het Friese Makkum. Ze zeggen: "Twee jaar geleden zijn we ook bij Van der Valk op Bonaire geweest, het was echt perfect, zowel de accommodatie als prijstechnisch. We hebben in september al geboekt. Nette manier Bij Van der Valk zeiden ze toen: we gaan sowieso, maar hoe en wanneer weten we nog niet. Ze beloofden ons dat het in ieder geval niet duurder zou worden dan met de KLM. Nu zitten we in de bus", lacht Harm. "Ik vind dat ze het op een nette manier oplossen en het maakt ons echt helemaal niets uit of we op Schiphol of op Brussel opstappen. We komen uit Friesland, bij ons is geen vliegveld en we zijn dus gewend te reizen." Strandplezier op de Nederlandse Antillen. De nieuwe en voordelige Toekan-verbinding met de Nederlandse Antillen is meteen ook al populair bij Antillianen die hun familie willen bezoeken, zo blijkt ook uit het aantal Antillianen dat voor deze vlucht heeft geboekt. Edsel (42) gaat zijn zwager bezoeken, die op Curaçao woont. Edsel kocht alleen een retourticket voor 1100 (999 voor één week, plus 100 voor iedere extra week. Edsel blijft drie weken, dus betaalde 999 plus 200). In vergelijking met de KLM hield Edsel 600 in zijn zak. Geld dat hij kan besteden tijdens zijn verblijf op Curaçao. Edsel: "Ik heb 600 bespaard en dat geld kan ik goed gebruiken. De KLM is duur, veel te duur. De KLM zal z'n prijs eerst moeten verlagen, dat vlieg ik weer KLM." Vindt Edsel het geen bezwaar dat hij nu eerst naar Brussel moet? "Nee hoor", schatert hij. "Ik vind het juist heel leuk. Ik ben nog nooit in België geweest en zo zie ik nog wat van Brussel." Zoeken Deze "stadsrondrit", zoals Edsel die zich had voorgesteld, valt tegen want onze touringcar rijdt natuurlijk vanaf de ring Brussel rechtstreeks naar het vliegveld. Aankomst vliegveld Zaventem: 09.45 uur. Onze chauffeur moet even zoeken, ook voor hem is het tenslotte de eerste keer.
Terwijl Nederland langzaam onder water loopt zoeken deze
twee Hollandse schonen verkoeling in het zwembad met een cocktail.
Vanuit de parkeergarage waar we uitstappen, is het ongeveer 200 meter lopen naar de lift die ons naar de vertrekhal brengt. Passagiers van de Van der Valk/Sobelair-vlucht kunnen inchecken aan de balies 1, 2 en 3. Het grondpersoneel van Sobelair neemt alle tijd voor de incheckprocedure, in totaal kost het ons een uur om de bagage op de band te krijgen en de instapkaart in ontvangst te nemen. Uiteindelijk ziet Sobelair zich nog genoodzaakt extra balies te openen om de lange rijen wachtenden op tijd af te handelen. Een kinderziekte? Aan boord wacht de Nederlanders een aangename verrassing: het toestel, een Boeing 767, is zo goed als nieuw, het is er schoon, netjes en de stewardessen zijn vriendelijk en behulpzaam. In onze comfort-class is onze beenruimte riant, overdwars is de zitruimte krap bemeten. Eten met de ellebogen tegen je ribbenkast. Passagiers die achterin zitten zijn minder enthousiast over de beenruimte. Voor de rokers onder u heeft Sobelair goed nieuws: achterin het toestel mag een sigaretje worden opgestoken. En voor de trouwe Telegraaf-lezers ook een goed bericht: op het krantenwagentje alleen stapels exemplaren van de Krant van Wakker Nederland! Stemming Aan boord kunnen de vakantiegangers al een beetje in de stemming van hun gekozen bestemming komen: in het netje van de voorstoel vind u een Toekan-brochure met excursies op Bonaire en Curaçao en een Antillen-gids van Van der Valk vliegreizen. Behalve de appelmoes met kers, haast een nationaal symbool van de horecagigant, zijn er aan boord nog een paar aardige Van der Valk-grapjes. Zo kunt u zichzelf in het toilet opfrissen met Toucan au de toilette pour homme of Toucan au de toilet pour femme. Van der Valk begint binnenkort aan boord met de verkoop van een belastingvrije sigaar (de 'Valkenier'), een pluche Toekan voor de kinderen en de Toucan-parfum. In Nederland lijkt de herfst steeds langer te duren, hier kan je volop genieten van strand, zon en zee.Duur van de vlucht: 09.30 uur. Aan boord van deze eerste vlucht is ook Maurice Adriaens, minister van Verkeer en Vervoer van de Nederlandse Antillen. Hij heeft zich persoonlijk ingezet om de nieuwe charterverbinding mogelijk te maken. Volgens hem betekent de nieuwe verbinding een "belangrijke injectie" van het toerisme naar de Nederlandse Antillen. Adriaens: "De KLM houdt ons momenteel in een economische wurggreep. Door de arrogante monopolistische houding van de KLM is het aantal vluchten van 21 per week enkele jaren geleden teruggebracht naar 9 per week nu. De houding van de KLM bepaalt hoe de Nederlandse Antillen zich toeristisch en economisch kunnen ontwikkelen", aldus Adriaens, die in zijn land inmiddels de bijnaam 'minister Van der Valk'. 16.15 uur (Nederlandse tijd): De eerste Toekan landt op Bonaire. Buiten is het 32C. En 'minister Van der Valk', wat doet hij bij zijn volgende dienstreis: vliegt hij KLM of Sobelair. Adriaens lacht: "Twee antwoorden: het regeringsstandpunt is KLM, maar ik vlieg Sobelair." REISWIJZER VAN DER VALK
Nederlandse Antillen:
Busdienst:
Sobelair:
Grensdocumenten:
Vluchttijden:
Meer informatie: Publicatiedatum = 14 november 1998 |