&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
| |
door Thijs Jansen SHANGHAI - Het aantal toeristische bestemmingen in China groeit als kool. Net als de bevolking van dat land zelf. Naar verwachting is het over twintig jaar de belangrijkste toeristische bestemming in de wereld. Overal worden schitterende shows opgevoerd. Op dit moment telt China circa 500 toeristische plaatsen, waarvan De Grote Muur, het Terracottaleger in Xi'an en de Verboden Stad in Peking de belangrijkste zijn. Het zijn niet alleen buitenlanders die China willen ontdekken, ook de bevolking zelf trekt er in haar vrije tijd steeds vaker en in bijzonder grote aantallen op uit. Naar verwachting gaan er dit jaar ruim 750 miljoen Chinezen in eigen land op vakantie. Vanuit het buitenland komen er zo'n 78 miljoen bezoekers, onder wie 29 miljoen toeristen. Deze cijfers zijn onlangs tijdens de Vakantiebeurs in de stad Shanghai bekend gemaakt door het Nationaal Toeristenbureau van China. Een van de bezoekers van de beurs was directeur Kees van Galen van VNC Travel uit Utrecht. Bij de opening van de beurs hield hij een toespraak voor Chinese hoogwaardigheidsbekleders. Van Galen was in Shanghai op zoek naar nieuwe bestemmingen voor het Nederlandse reispubliek. Zijn oog viel daarbij op de stad Pingyao, tussen Xi'an en Peking, in het midden van China.
Het maken van souvenirs is een uitermate belangrijke industrie. "Het is een bijzondere plaats, een van de weinig overgebleven steden met complete stadsmuur en authentieke bebouwing in China. Redding van de stad is dat zij een beetje buiten de 'socialistische route' lag. Van stoffig stadje is het een trekpleister van jewelste geworden", aldus Van Galen. Politiemensen dragen sinds dit najaar nieuwe blauwe uniformen. Wie China bezoekt, komt doorgaans op de luchthaven van Peking het land binnen. Van daaruit worden er de geijkte excursies naar onder meer De Muur en de Verboden Stad gemaakt. Meer ervaren reizigers melden zich dan dikwijls ziek en trekken, als de groep is vertrokken, er zelf op uit om de stad te verkennen. Dat geeft in China geen problemen. Liu Ping, general manager van China International Travel Service (CITS) in Peking en verantwoordelijk voor toeristen uit Europa: "Het is een typisch Nederlands trekje. Nederlanders reizen kris kras door het land en willen in China alle hoeken en gaten zien." Een bezoekje bij mensen thuis levert geen enkel probleem meer op. Zo namen wij tijdens een tussenstop een kijkje in een nederzetting waar mensen in grotten wonen. Een oude vrouw hield vriendelijk lachend de deur van haar woning open. Achter in haar kamer stond een kist met een kleedje er op; haar doodskist. Veel oudere mensen schaffen zich zo'n kist bij leven alvast aan. Ze willen hun nabestaanden niet met de kosten opzadelen en weten in elk geval dat dit gedeelte van de uitvaart is geregeld. Chinese meisjes in traditionele kleding. Rond snuffelend en pratend met bewoners kan de toerist er bijvoorbeeld achter komen, dat het portret van Mao boven de ingang van de Verboden Stad steeds vrolijker is gaan kijken. Vroeger keek de Grote Roerganger een beetje boos op de mensen op het Plein van de Hemelse Vrede neer. Nu krullen z'n lippen steeds meer omhoog. Hoe dat komt? Het portret krijgt elk jaar een nieuw verfje en de machtshebbers vinden dat een mooie gelegenheid om stiekem minuscule veranderingen aan te brengen. De Chinese ex-leider wordt op het platteland nog steeds mateloos vereerd. Ook in veel taxi's hangen zijn afbeeldingen. Zo werd Mao van boerenleider, via een dictatorschap, beschermheilige van taxichauffeurs. Verrassing tijdens het eten: een stukje vlees met knapperige schorpioenen. Het is er de Chinezen alles aan gelegen het de bezoekers naar de zin te maken. Zelfs de politiemensen hebben nieuwe uniformen (blauw) om aardig over te komen. Niet alleen op de beurs in Shanghai, waar gigantische hoeveelheden visitekaartjes van eigenaar verwisselen, maar ook in de steden en op het platteland. De prijzen in China zijn in de afgelopen jaren behoorlijk gestegen. Nu begint het peil zich te stabiliseren. Met name in de grote steden is een hang naar luxe en kennis waar te nemen. Liu Ping geeft een mooi voorbeeld: "Een vrouw eiste tien jaar geleden voor haar huwelijk drie dingen van haar aanstaande echtgenoot: een horloge, een radio en een fiets. Nu moet de man Engels kunnen spreken, vaardig zijn op een computer en een auto hebben om een vrouwenhart te veroveren." Afdingen
moet men altijd, Die auto is nodig omdat Chinezen er net als wij in de vrije tijd graag op uit trekken. Waren voorheen met name politieke heiligdommen, zoals het geboortehuis van Mao of slagvelden, plaatsen waar de Chinezen collectief hun vrije tijd doorbrachten, favoriet, nu zijn het cultuur- en doe-vakanties die de toon aangeven. Mensen dragen mooie kleren en ook de woningen worden luxer. Bovendien wordt er lekker gegeten. Dat eten is soms wel verrassend. Zo kregen we tijdens een chique diner knapperig gebakken schorpioenen en gemarineerde zwemvliezen van eenden te eten. Maar afdingen hoort er nog steeds bij wanneer je iets koopt. Dat geldt niet alleen op markten. Ook in allerlei luxe winkels en warenhuizen kan flink wat van de vraagprijs worden af gehaald. Voor een merkoverhemd wordt bijvoorbeeld 30 gulden gevraagd. Biedt dan een derde van de prijs en voor circa 20 gulden, verwisselt het hemd vermoedelijk van eigenaar. Dat afdingen kan ook zelfs in vliegtuigen, hotels, en restaurants. Oudere Chinezen op een toeristische locatie. Maar maak van het pingelen alsjeblieft geen halszaak van. Gun een verkoper een goede dag, maar laat wel merken dat je prijsbewust bent. En als er grote zaken worden gedaan, moeten de partijen dikwijls 'samen dronken' worden. Wie het langst bij de les blijft, verdient het meeste respect. Handig daarbij is de theepot om daar zo nu en dan onopgemerkt wat van de sterke versnaperingen (dikwijls meer dan 60 procent alcohol) in te mikken. De toertische organisaties in China, zoals CITS, opereren steeds professioneler. Logistieke problemen na het kopen van treinkaartjes en vliegtuigtickets behoren tot het verleden. Er zijn uitstekende hotels, waar het wemelt van het personeel.De verhouding personeel/gast is vaak een op een. Soms worden vloeren van hotels door personeel met een tandenborstel schoongemaakt. De toegankelijkheid van musea en andere bezienswaardigheden is verbeterd. Bij veel attracties hangen Engelstalige borden met verklaringen. Inlichtingen VNC Travel, telefoon 030 2311500. REISWIJZER Er zijn vanuit
ons land verschillende luchtvaartmaatschappijen die van en naar China
vliegen. Naast de KLM is dat onder meer China Southern Airlines Publicatiedatum = 11 november 2000 |