&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">

Canadese Rockies hebben
wintersporters heel veel te bieden

Pijnscheut maakte abrupt
einde aan ski-plezier

door Joop Spijker

PANORAMA (CANADA) - Twaalf mensen geknield in de diepe sneeuw met boven zich het geweld van rondgierende helikopterrotoren. Dan verheft de heli zich onder aanzwellend gedonder om langzaam uit het zicht te verdwijnen. De achterblijvers wenden hun gezicht af om de door de razende wieken veroorzaakte ijskoude blizzard te ontwijken.

Als het geluid van de heli is weggestorven kijken zij om zich heen en zien slechts de ongerepte sneeuw en de imposante, ongenaakbare pieken van de Canadese Rocky Mountains. Het is de bedoeling dat zij met speciale brede ski's, de zogeheten fat skis, de eerste voren in de diepe sneeuw gaan trekken.

Per helikopter worden ver buiten de gebaande pistes gelegen gebieden bereikt, waar nog ongerepte poedersneeuw op de skiërs wacht.

De gids bezweert iedereen niet te ver van zijn sporen af te wijken. Want overal kan een onverwachte rots of steile afgrond schuilen, die in deze ongebaande woestenij onzichtbaar zijn voor degenen die de omgeving niet door en door kennen. Bovendien kan een te grote afwijking van het spoor van de leider sneeuwmassa's in beweging brengen en zo een lawine veroorzaken.

Gevaren

Voor het vertrek van de heli zijn de deelnemers uitgebreid geïnstrueerd over de gevaren. Mocht zich toch een lawine voordoen, dan zijn zij allemaal uitgerust met een zendertje, dat via een druk op de knop kan worden omgezet tot een ontvanger.

Raakt iemand onverhoopt onder de sneeuwmassa's bedolven, dan kan met behulp van dit apparaat snel zijn positie worden gelokaliseerd. En dat is nodig ook, want de overlevingskansen nemen onder de sneeuw razendsnel af. Maar de kans op een dergelijke ramp is klein, gezien de ervaring en kennis van de begeleiders.

Dan schiet de gids de diepte in, de poedersneeuw hoog opstuivend vanonder zijn ski's. De anderen volgen, sommigen met volle overgave en groot technisch kunnen, anderen aarzelend en soms struikelend en vallend. Dat wordt er niet beter op als het obstakel niet alleen meer uit een steile helling bestaat, maar ook uit een veelheid van grotere en kleine bomen, die ontweken moeten worden.

Uw verslaggever heeft zich met veel kunst- en vliegwerk staande weten te houden, maar hier wordt toch te veel van zijn kunnen gevergd. Een boomtop schiet tussen zijn benen door en dat veroorzaakt een schrikreactie, die een spectaculaire tuimeling tot gevolg heeft.

Knie

Mijn eerste echte val deze week, maar wel een die meteen resulteert in een pijnscheut in de linkerknie en daarmee in het einde van mijn ski-activiteiten in Canada. En dat is jammer, want zowel in de voorgaande als in de nog volgende dagen kan ik constateren dat de Rockies de skiër heel wat te bieden hebben.

Het uitgestrekte skigebied Lake Louise biedt afdalingen voor skiërs van ieder niveau.

De eerste dag werd doorgebracht in het in het Banff National Park gelegen Nakiska, zo'n anderhalf uur rijden van de voormalige olympische winterstad Calgary. Een voor Europese begrippen ongekende ervaring: vrijwel lege, brede pistes in plaats van het gekrioel dat we in veel Europese wintersportplaatsen gewend zijn. En uiteraard geen rijen voor de skiliften. In Canada wordt er zelfs een garantie gegeven, dat men het geld terugkrijgt als er langer dan tien minuten voor de lift gewacht moet worden.

De pistes zijn uitstekend, al noemen de Canadezen het seizoen 1997/1998 het slechtste sneeuwjaar van de laatste 25 jaar. Dat kan er het komende seizoen dus alleen maar beter op worden.

De volgende dag bezoeken we het in hetzelfde nationale park gelegen, maar veel grotere skigebied Lake Louise. Hoewel hier heel wat meer skiliefhebbers op de been zijn, is er op de hellingen zelf absoluut geen sprake van drukte en krijgt iedereen alle ruimte om te skiën zonder zich voortdurend te hoeven bekommeren om de onverwachte capriolen van medeskiërs.

Keus

Verder is er een uitgebreide keuze aan afdalingen voor skiërs van ieder niveau. Volgens een van mijn reisgenoten, een kenner, behoort dit gebied tot de absolute top-vijf van de wereld door de verscheidenheid aan afdalingen, die variëren van simpele bijna vlakke stukken, waarop ook kinderen zich gemakkelijk thuis kunnen voelen, tot de meest duizelingwekkende afdalingen buiten de pistes, die alleen voor de allerbeste skiërs zijn weggelegd.

Uw verslaggever neemt alvast een voorschotje op het onheil dat hem de volgende dag zal treffen door een takje van een boom af te skien, hetgeen hem enkele bloedende schrammen oplevert. Sindsdien word ik door mijn medereizigers uitsluitend nog aangesproken als 'scarface'.

De dagen daarna voeren ons via Panorama, dat buiten het heliskiën nog een groot aantal mogelijkheden biedt tot "normale" afdalingen waar ik zonder mijn geblesseerde knie uitstekend toe in staat zou zijn geweest. Maar ik kan alleen maar jaloers toekijken.

Wie even genoeg heeft van skiën kan per arrenslee een tochtje in de omgeving van Lake Louise maken. Op de achtergrond het uit 1890 daterende hotel Chateau Lake Louise, niet voor niets de "parel van de Canadese Rockies" genoemd.

De laatste dagen worden doorgebracht in Fernie, een skigebied in opkomst dat over enkele jaren tot het dubbele van het huidige al redelijk omvangrijke areaal zal zijn uitgegroeid. Noodgedwongen kan ik ook daar de mogelijkheden alleen bekijken vanaf de speciaal voor mij ter beschikking gestelde snowmobiel, die me langs vele afdalingen en bospaden voert.

Armen

De laatste dag wordt doorgebracht met catskiën, wat laatdunkend ook wel het heliskiën van de armen genoemd. Dit omdat de snowcat ons in een op de laadbak bevestigde cabine naar even afgelegen via skiliften onbereikbare plaatsen brengt als de helikopter, maar wel tegen een veel lagere prijs.

Ook nu weer prachtige vergezichten en ongebaande sneeuwvlakten vol van de veelgeprezen droge "champagnepoedersneeuw". Maar na de ervaringen met het heliskiën zien toch ook twee andere reisgenoten ervan af om daadwerkelijk op de ski's te gaan staan en slaan ze net als ik het panorama gade vanuit de veiligheid van de directe omgeving van de snowcat.

Wat mij betreft: ik had me wat eerder moeten realiseren dat ik ondanks een veeljarige ervaring nog steeds een maatje te klein was voor de volgens de organisatoren voor het heli- en catskiën vereiste middelmatige skikunst. En het lijkt me verstandig als belangstellenden voor deze tak van skiën hun capaciteiten niet te hoog inschatten.

Claims

Al is het maar omdat men zowel bij het catskiën als bij het heliskiën vooraf moet tekenen geen claims tegen de organisatoren te zullen indienen bij onverhoopte calamiteiten. Bovendien kan een ongelukkige val niet alleen een voortijdig einde van de ski-activiteiten betekenen, maar ook het over de balk gooien van een flink bedrag. Bij heliskiën gaat het al gauw om zo'n zes- à zevenhonderd gulden. Een ochtendje catskiën komt op zo'n honderdvijftig gulden en een hele dag op zo'n tweehondertwintig gulden.

Maar als u het skiën wat beter beheerst dan ik, wordt u voor dat geld ook een onvergetelijke ervaring rijker. Bij mij stopte die ervaring helaas al na de eerste van de in totaal vier runs. En dat is natuurlijk zuur.

Na het verlaten van de helikopter volgt een afdaling door een betoverend winterlandschap.

Al heb ik daardoor wel de gelegenheid gekregen om uitgebreider en langduriger te ontbijten en te lunchen dan bij een dag vol actie. Om het geld hoefde ik dat niet te laten. Voor een uitgebreid warm ontbijt met roerei, worstjes, bacon en toast was ik niet meer kwijt dan zo'n vier tot zes Canadese dollars.

Koffie

Koffie kost veelal ook niet meer dan één tot anderhalve dollar, waarvoor dan ook nog regelmatig wordt bijgeschonken. Voor een stevige Canadese lunch hoeft meestal ook niet meer dan een tientje tot vijftien gulden neergeteld te worden. Kom daar maar eens om in de meeste Europese ski-oorden.

En dan hebben we het nog niet eens over de uitermate vriendelijke bejegening van de skigasten. Of over kleine attenties als papieren zakdoekjes aan het eind van de pistes. Kortom, skiën in Canada is een totaal nieuwe ervaring.

Dan moet je natuurlijk wel zorgen niet geblesseerd te raken. Al kun je daar wel zo'n zestig tot zeventig gulden per dag mee besparen, omdat je geen skipas meer nodig hebt. Maar dat is wel een heel schrale troost.

REISWIJZER

Vluchten naar Calgary onder meer via Canadian Airlines (tel. 010-2083650), met overstap in Londen. De Canadian Tourism Commission heeft net de Canada Winterspecial '98/'99 uitgebracht met 20 pagina's informatie over de belangrijke skigebieden in Canada en de daar te verwachten winteractiviteiten.

Daarin ook een overzicht van touroperators, die winterarrangementen aanbieden naar Canada. De brochure en verder informatie kunnen worden aangevraagd bij de Canadian Tourism Commission, Postbus 30820, 2500 GV Den Haag, tel. 070-3111675, fax 070-3111682, e-mail: infocanadatourism.nl

Publicatiedatum = 21 november 1998

vlag Cananda vlag