Diversiteit
opleidingen troef ROC Amsterdam Airport
Vliegwereld
in Europa´s
grootste leslokaal
door
GERRIT LEEFLANG
HOOFDDORP
Van het gebouw van het ROC Amsterdam Airport
in Hoofddorp gaan er dertien in een dozijn. Een vierkante
doos. Maar aan de kant van de parkeerplaats is ineens
een buitenmodel loodsdeur te zien. Hierachter ligt het
grootste leslokaal van Europa met daarin 14 vliegtuigen,
van een Harvard tot een Starfighter. Dit is een aansprekend
onderdeel van het ROC Amsterdam Airport, het vroegere
Nederlands Luchtvaart College, een mbo-leerinstelling
die tot een van de vele functies in de luchtvaartwereld
opleidt.
Tegen
de 1700 studenten zijn verspreid over de richtingen
logistiek, luchtvaartdienstverlening, aviation operations,
vliegtuigtechnieken en ict handel. "We hebben
goede relaties met aan ons verwante bedrijven, zoals
KLM, Schiphol, Transavia en Martinair", zegt
interim-directeur dr. Peter van Dijk. "Het
is op alle fronten een goed gemengde school met
dien verstande dat bij vliegtuigtechnieken een mannelijke
oververtegenwoordiging is en bij luchtvaartdienstverlening
een vrouwelijke." |
|
Foto:
De Telegraaf
|
Van
Dijk constateert bij de twee grootste richtingen, luchtvaartonderhoudstechniek
en dienstverlening, een stokkende groei. "Een
van de oorzaken, naast een tanende interesse voor techniek,
is de concurrentie van soortgelijke opleidingen in Woensdrecht
en Zwolle. Bij ict handel, aviation operations en logistiek
daarentegen is er een toename van het aantal studenten."
De
richtingen
Logistiek
bereidt voor op het vervullen van een logistieke functie
bij rond de luchthaven gevestigde logistieke dienstverlenende
bedrijven of bij een luchtvaartmaatschappij. Ook het
plannen en uitrusten van vliegtuigen valt hieronder.
Dienstverlening
schoolt cabine- en passagepersoneel, d.w.z. het begeleiden
en verzorgen van passagiers in de lucht aan de ene en
het inchecken en begeleiden van passagiers op de grond
en het afhandelen van bagage aan de andere kant.
Aviation
Operations betreft de afhandeling van vliegtuigen
op het platform en ook het opstellen van vliegplannen.
Vliegtuigtechnieken
houdt zich bezig met onderhoud, reparatie, bouw en toepassing
en verwerking van nieuwe materialen. Het gaat hierbij
om alle gangbare typen vliegtuigen met verschillende
soorten motoren. Ook helikopters worden niet vergeten.
De
praktijk
Een
groot aantal docenten komt uit de praktijk. Er vinden
jaarlijks vliegexcursies plaats, gaan de studenten naar
de vliegshow op Le Bourget bij Parijs en zijn er tripjes
naar vliegtuigbouwers.
De
praktijkervaring voor het onderhoud vindt plaats in
een met een groot assortiment vliegtuigen gevulde hangar.
Hier wordt volgens normaal vliegtuigonderhoudsreglement
lesgegeven in wekelijkse blokken van 8 tot 12 uur op
toestellen van zowel de grote als de kleine luchtvaart.
Verschillende
vliegtuigen zijn in bruikleen van de Koninklijke Luchtmacht,
zoals de voorloper van de F-16, de Starfighter, die
een snelheid van mach 2.2 kon halen. Maar het ROC heeft
ook vliegtuigen in eigendom, zoals de Harvard, het befaamde
lestoestel uit 1945, twee Jetstreams en een T 33 Lockheed,
een Jetfighter uit de jaren vijftig, waar ook buiten
de schooluren aan gewerkt wordt om hem weer helemaal
draaiklaar te krijgen.
Wie
kennis wil maken met het ROC Amsterdam Airport kan terecht
op de open dag, 6 juni.
|