Praktijk
voor deur bij 'De Ruyter'
door
GERRIT LEEFLANG
VLISSINGEN
Er zijn weinig opleidingen in Nederland die zo'n
grote baanzekerheid bieden als die in de scheepvaartwereld.
De vraag naar onder meer marofs (maritiem officier)
overtreft verre het aanbod.
De
scheepvaartbranche heeft kennelijk zo'n sterke en gezonde
economische uitstraling, dat particulieren eerder geneigd
zijn te investeren in deelname in zeeschepen dan in
beursfondsen, weet Huub de Looff, opleidingsmanager
Nautische opleidingen binnen de sectoren techniek en
nautisch op de locatie Maritiem Instituut 'De Ruyter'
in Vlissingen. Deze instelling, die dit jaar 100 jaar
bestaat, is onderdeel van het roc Zeeland en heeft een
unieke vestigingsplaats namelijk de Boulevard Bankert
met uitzicht op de scheepvaartroute op de Westerschelde
dicht onder de kust. Noem het de praktijk voor de deur.
"Bij
het vlaggenstatenoverleg landen die schepen onder
hun vlag hebben varen kwam vorig jaar naar voren
dat er wereldwijd een tekort is van 35.000 scheepsofficieren.
Dat kan zelfs oplopen tot 40.000", zegt De Looff.
Aangepast
aan moderne tijd
Met
het wegvallen van de traditionele rangen aan boord
en het verdwijnen van de radio-officier klopte de
verandering ook aan de deur van de diverse zeevaartscholen.
Dat resulteerde in sterk aan de moderne tijd aangepaste
opleidingen. De opleiding tot stuurman en werktuig-kundige
werden geïntegreerd tot maritiem officier,
die leert hoe je een schip moet runnen. Daarnaast
staat er navigatie, de kunst van het laden en lossen,
kennis van milieu en techniek op het menu. |
|
De
scheiding tussen mbo en hbo in deze sector noemt De
Looff kunstmatig. De opleidingen lijken veel op elkaar
en sommige geven zelfs dezelfde bevoegdheid.
De
opleidingen in Vlissingen zijn verdeeld in mbo-niveaus
2 tot en met 5. Niveau 2 leidt op tot schipper/machinist
met een beperkt gebruik van het schip tot 30 mijl uit
de kust. Niveau 3 duurt drie jaar en leidt op tot stuurman/werktuigkundige
op schepen tot 3000 gt en 3000 kW. Niveau 4 (duur vier
jaar) levert marofs af voor schepen ongeacht vaargebied
en tonnage. Niveau 5 leidt marofs op met hbo-status.
Buitenlanders
Door
het tekort aan vaderlandse officieren is er een instroom
van buitenlandse officieren. Door de sanering van de
Russische vloot zijn er met name hier veel officieren
vrijgekomen, maar ook veel Poolse, Oekraïense en
Filippijnse. Daarnaast is
er ook sprake van Belgen en Antillianen op de brug van
Nederlandse schepen. In Willemstad op Curaçao
is een mbo-opleiding met enkele tientallen technische
opleidingen waaraan ook een maritieme is gekoppeld.
Zeevisserij
Vlissingen
heeft evenals Urk, Den Helder, Stellendam en Katwijk
een aparte zeevisserijopleiding op mbo 3- en 4-niveau.
Visserijschepen zijn meer nog dan andere zeeschepen
drijvende bedrijven.
Met
de opleiding stuurman/werktuigkundige op niveau 2 kan
men al na twee jaar schipper worden op kotters tot 24
meter in een beperkt vaargebied (tot 30 mijl). Hierbij
wordt geen onderscheid gemaakt tussen schipper of machinist.
Na de opleiding kan er doorgeleerd worden voor niveau
3 en 4. Niveau 3 staat het varen toe als schipper op
vissersschepen met een maximale lengte van 45 meter
en een voortstuwingsvermogen kleiner dan 1500 kW en
als stuurman/werktuigkundige op schepen van hooguit
60 meter met een voortstuwingsvermogen tot 3000 kW.
Met niveau 4 kan er over de hele wereld als schipper
of hoofdwerktuigkundige gevaren worden.
Naast
de technische vakken wordt er ook de nodige aandacht
besteed aan traditionele zaken als netten boeten, kaken
en fileren. "Wij motiveren studenten ook de gewone
maritieme opleiding te doen, omdat de zeevisserij wat
meer pieken en dalen kent."
Foto:
Gerrit Leeflang
|