Axis
brengt techniek terug
in onderwijs
door
ARIANNE MANTEL
AMSTERDAM
Techniek en onderwijs. Die twee begrippen lijken
niet samen te kunnen gaan. Maar wel als Axis er aan
te pas komt. Als dit platform voor techniek in het onderwijs
zich op een school ermee gaat bemoeien, dan neemt de
instroom in het bètaonderwijs toe, vermindert
de uitval en stromen vele scholieren door naar technisch
vervolgonderwijs.
Een
gesprek over de succesformule van Axis met directeur
Willem van Oosterom en adviseur/trainer Hans Kok:
"Jongeren lijken zo'n afkeer van techniek te
hebben, dat we in het begin zelfs overwogen hebben
het woord 'techniek' te laten vervallen om zo meer
studenten te trekken. Dat idee bleek onzin. Als
je spinazie anders gaat noemen, gaan mensen het
echt niet méér lusten." |
"We
hebben overwogen om het woord 'techniek' te laten
vervallen. Dat bleek onzin. Als je spinazie anders
gaat noemen, gaan mensen het echt niet méér
lusten."
|
Axis
begon vijf jaar geleden klein, op enkele scholen in
ons land met speciale projecten om de techniek voor
meer jongeren aantrekkelijk te maken. Toenmalig minister
Hermans heeft het platform experimenteerruimte gegeven,
mits de leerling kan doorstromen naar vervolgonderwijs
of een landelijk herkenbaar diploma krijgt. Inmiddels
is Axis actief op een kleine 500 onderwijsinstellingen,
van lagere scholen tot universiteiten. Dit alles in
samenwerking met veel bedrijven.
Hippe
namen
Ook
in het middelbaar beroepsonderwijs lukt het Axis om
meer techniekleerlingen aan te trekken. Dat begint al
met hippe namen van nieuwe opleidingen.Te denken valt
aan Industrieel Design, Sound&Vision en Theatertechniek
op roc's in Utrecht en Friesland.
"We
willen aangeven dat het volgen van een technische
opleiding niet alleen bestaat uit het leren gaatjes
boren in een plaat metaal" |
"We willen hiermee aangeven dat het volgen
van een technische opleiding niet alleen bestaat
uit het leren gaatjes boren in een plaat metaal,
maar tegenwoordig veel breder kan zijn. Techniek
is in toenemende mate verweven met creativiteit
en ondernemerschap", licht Hans Kok toe. |
Volgens
Axis-directeur Van Oosterom ligt het succes van Axis
in de brede aanpak. "Je moet jongeren niet op dertienjarige
leeftijd al een specifieke opleiding laten kiezen, wat
het huidige onderwijsstelsel nu wel doet. Houd de opleidingen
in het begin, of het nu gaat om vmbo, mbo of hbo, vooral
breed en toon de veelzijdigheid. Later in de opleiding
kiezen ze heus wel voor meer diepte of specialisatie,
zo is onze ervaring."
Het
roc in Utrecht is blij met de invloed van Axis op
haar onderwijsprogramma. Waar deze onderwijsinstelling
bij andere technische opleidingen een karige 4 procent
vrouwen weet te scoren, ligt het aandeel vrouwen
bij de instroom van de opleiding Industrieel Design
op 40 procent. |
|
Ook
het Friesland College (roc) heeft inmiddels de klok
horen luiden. Het 'Technolyceum' wordt het Axis-project
aldaar genoemd. Dit Technolyceum is gestart met een
nieuw aanbod van opleidingen in de techniek op het snijvlak
van techniek en creativiteit. Metalektro, Pop en Media,
Theatertechniek en Industrieel Design trekken onverwacht
veel studenten. De leerlingen krijgen vooral veel praktijkvakken
en mogen zich in vele bedrijfstakken oriënteren.
Keurslijf
"Bestaande
technische opleidingen zitten in een keurslijf. Ze zijn
klein en afgebakend. Daardoor denken jongeren dat ze
in een fuik lopen. Als we jongens en meisjes ondervragen,
blijkt vaak dat ze denken uiteindelijk in een 'maakvak'
terecht te komen. Ze zien zichzelf al een waterkraan
repareren of met stalen neuzen op een bouwterrein rondlopen.
En ja, dat kan uiteindelijk je beroep worden. Maar er
zijn ook bèta's en technici nodig in ziekenhuizen,
de kunst, de handel, de publieke sector en de luchtvaart.
Vernieuwende technische opleidingen bieden die mogelijkheid",
aldus Hans Kok.
"Schaf
de hokjes tussen de vakken op technische opleidingen
af. Laat de leerlingen van alles iets proeven en
pas later kiezen." |
Jongeren
van tegenwoordig leren anders dan enkele decennia
geleden. Van Oosterom: "Dat weet iedereen en
toch doet het huidige onderwijs er nog niet genoeg
mee. Axis pleit voor een omkering van de onderwijsbenadering.
Schaf de hokjes tussen de vakken op technische opleidingen
af. Laat de leerlingen van alles iets proeven en
pas later kiezen." |
Aanspreken
Het
beste succesvolle voorbeeld daarvan is volgens Hans
Kok het Montessori College in Utrecht. "Daar hebben
we alle vakken afgeschaft. Tweedegraads vergelijkingen
bij wiskunde blijkt geen leerling meer aan te spreken.
Vervolgens zijn alle docenten samen gaan werken en als
er iets op het pad van de docent wiskunde komt tijdens
een technisch installatieprobleem, legt hij dat uit.
Het resultaat: leerlingen zijn gemotiveerder en er is
bijna geen uitval meer."
Wie
meer informatie wil over Axis, kan terecht bij op www.kennisbanktechniek.nl.
Foto´s:
Jos Poeder
|