Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsPrivé


Trendy studies trekken enorm

door ARIANNE MANTEL

AMSTERDAM - In het hoger beroeps onderwijs starten jaarlijks ruim honderd nieuwe studies. Veelal trekken alleen al de trendy naam van een nieuwe studie eerstejaars aan, terwijl ze vaak niet weten wat de studie inhoudt. Ook starten vaak dezelfde nieuwe opleidingen aan verschillende hogescholen.

De kersverse staatssecretaris van onderwijs, Annette Nijs, wil kappen in het woud van opleidingen. De enorme versnippering van dezelfde opleidingen kan naar de mening van Nijs beter geconcentreerd worden tot enkele plekken. Sinds hogescholen zelf geld moeten verdienen van de overheid, schiet de ene moderne opleiding na de andere uit de grond. De hogescholen moeten maar om de tafel gaan zitten om te kijken wie de beste opleiding kan geven, zo stelt de staatssecretaris.
Staatssecretaris Annette Nijs

Fiat
De goede voornemens van de nieuwe bewindvrouw Nijs ten spijt, heeft haar voorganger Loek Hermans al zijn fiat gegeven voor de start van 122 nieuwe opleidingen voor het studiejaar 2003-2004. In totaal kwamen er 200 aanvragen binnen, waarvan 160 voor de start van een nieuwe studie en 39 aanvragen voor een nevenvestiging van een studie in een andere plaats.

Dat betekent dat volgend jaar ons land onder meer de studies Integrale Veiligheid (Utrecht en Enschede), Food&Business (Heerlen), Verkeerskunde (Zwolle), Pastoraal Werk (Zwolle), Industrieel Productontwerpen (Rotterdam) rijker zal zijn. Ruim 40 aanvragen voor de start van informatica-studies zijn allemaal gehonoreerd. Alle aanvragen voor juridische opleidingen zijn afgewezen.

Sporteconomie

Maar ook dit studiejaar, 2002-2003, is begonnen met tientallen nieuwe studies. De hogeschool van Amsterdam (HvA) meldt een groei van 16% bij het aantal eerstejaars (4800 personen). Vooral de nieuwe opleidingen met flitsende namen als Interactieve Media, Commerciële Sporteconomie en Sportmanagement &Ondernemen zorgen met zeventig procent voor de meeste extra aanmeldingen.
Hogeschool van Amsterdam

Uitschieter op de HvA is de studie Interactieve Media met 174 eerstejaars, meteen de meest succesvolle introductie van een nieuwe studie ooit. Volgens het opleidingshoofd is de populariteit te danken aan het feit dat interactieve media 'hot' is. Bovendien gaat het om een creatieve studie, dat trekt altijd. Voor de nieuwe opleiding Sportmanagement&Ondernemen hebben zich 66 eerstejaars aangemeld. Deze studenten hebben aangegeven hiervoor te hebben gekozen omdat ze van sport houden, maar geen gymleraar willen worden.

Behoefte

Aan de Technische Hogeschool Rijswijk start in september 2003 de nieuwe vierjarige ingenieursopleiding Duurzame Technologie. De hogeschool denkt dat deze studie veel eerstejaars zal trekken gezien het scala aan trendy vakken waarbij klimaatveranderingen, afname van biodiversiteit, uitputting van grondstoffenvoorraden en schrijnende ongelijkheid van welvaart in de wereld worden bestudeerd.
Krezip deed de Rockacademie in Tilburg.

De hogeschool denkt dat zowel overheid als bedrijven behoefte hebben aan mensen die niet alleen beschikken over gedegen vakkennis, maar die ook in staat zijn verschillende belangen tegen elkaar af te wegen. „We leren de studenten duurzaamheid in de praktijk te integreren en maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen", zo meldt de hogeschool.

Popacademie
De verwachting is dat veel creatievelingen de nieuwe popacademie in Leeuwarden zullen vinden. De Hanzehogeschool Groningen streeft ernaar om in september 2003 de deuren te openen voor de Academie voor Popmuziek en Nieuwe Media. Voor de nieuwe opleiding moet nog een locatie worden gezocht en gaat samengewerkt worden met de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden en de Christelijke Hogeschool Noord-Nederland, die de studierichtingen vormgeving, media en entertainment zullen toevoegen.

 

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.