Aviation:
alles behalve vliegtuigbouw
AMSTERDAM
- Aviation heeft sinds dit cursusjaar in het hogeschoolsegment
een eigen plaats veroverd. Tot voor kort was het
slechts een afstudeerrichting (Vliegtuigoperatie)
op de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Maar directeur
ing. Aad van der Poel van het instituut vond dit
geen uitstraling hebben. Bovendien had hij nog
meer veranderingen op het oog die tot meer duidelijkheid
moeten leiden. Er wordt nu gestreefd naar een
brede opzet voor de opleiding. |
|
Aviation:
het vliegtuig centraal. |
Het
hele palet
"De hbo-opleiding op technisch gebied heeft zowel
een commerciële, een design- als een operationele
kant. We zijn dit jaar daarom ook met de opleiding
Engineering, Design & Innovation gestart.
We bieden nu het hele palet aan, van commercie tot
aan het opereren; integrale techniek, dus", zegt Van
der Poel. "In dat kader zaten we met Vliegtuigoperatie.
Waar gaat dit over, wat zegt die naam? Alleen het
onderhoud van vliegtuigen? Wat willen we? Dat hebben
we ook de studenten en het bedrijfsleven gevraagd.
We willen geen vliegtuigbouw. Dat wordt al door de
Hogeschool van Haarlem gedaan met zijn opleiding luchtvaarttechnologie.
Het is onzin om met elkaar te concurreren."
De
ambitie tot het opleiden van vliegers had het instituut
evenmin. Maar dan nog blijft er op het gebied van
luchtvaart meer dan genoeg over, namelijk de veiligheid
van het vliegtuig in het algemeen. Elke dag worden
honderdduizenden mensen vervoerd, daarom is veiligheid
van levensbelang. Niet alleen de veiligheid van de
individuele passagier maar ook die van hele bedrijfstakken,
zoals op 9/11/2001 bleek.
Luchthavenbeheer
|
Met
de ontwikkeling van een nieuw type vliegtuig en
dergelijke heeft de nieuwe opleiding niets te
maken. Het begint pas als het vliegtuig er is.
Van der Poel: "Aviation houdt in: een vliegtuig
tegen de laagste kosten maar met de hoogste veiligheid
exploiteren. Het is een technisch vak, maar het
gaat verder dan alleen onderhoud. |
Een
technisch vak. |
Het
vliegtuig moet als het geland is, afgehandeld worden.
Daarom is dit jaar ook het vak luchthavenbeheer (airportmanagment)
toegevoegd, met andere woorden de logistiek van een
luchthaven. Aan de andere kant wordt, zonder dat we
opleiden tot verkeersleider, in het plannen van vliegtuigen
onderwezen, zodat de toestellen op tijd in hun 'slots'
komen en zo weinig mogelijk hoeven te wachten.
Een
ander voorbeeld: stel dat in een cockpit rode lampjes
gaan branden, die niet direct levensgevaarlijke situaties
inhouden, dan zal op Schiphol iemand klaar moeten
staan, die direct naar die storing kijkt."
Bedrijfsleven
De
opleiding Aviation kan alleen in Amsterdam worden
gevolgd. Er wordt nauw samengewerkt met het bedrijfsleven.
De studenten kunnen beschikken over de nieuwste
handboeken van alle vliegtuigen en ze hebben toegang
tot de hangars op Schiphol. Ook heeft het instituut
goede contacten met het Department of Transport
in de VS en het bekende opleidingsinstituut Embry-Riddle.
De contacten hiermee zijn helaas sinds de aanslagen
van vorig jaar wat stroever geworden. |
|
Directeur
ing. Aad van der Poel |
Een
ding is zeker: banen zijn niet moeilijk te vinden.
Overal waar vliegtuigen gebruikt, beladen, begeleid,
gerepareerd en onderhouden worden, kan de jonge ingenieur
terecht. Niet alleen bij de burgerluchtvaart, maar
ook bij de Koninklijke Luchtmacht, de Marine, luchtvaartlaboratoria,
TU Delft en toeleveringsbedrijven van vliegsystemen.
Forse
stijging
Het instituut voor Industriële en Maritieme Technologie
kent nu drie opleidingen: Engineering Design & Innovation,
Maritieme Techniek en Aviation. Het aantal studenten
laat voor het eerst sinds jaren een forse stijging
zien.
Voor
degenen die een grote affiniteit met de luchtvaart
hebben, zit nog een aardig voordeeltje aan deze opleiding
vast. De Nederlandse Luchtvaartschool op Beek geeft
een gereduceerd tarief aan studenten die hun brevet
willen halen in Portugal en het levert nog nuttige
stagepunten op ook.