Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsPrivé


Aviation: alles behalve vliegtuigbouw

AMSTERDAM - Aviation heeft sinds dit cursusjaar in het hogeschoolsegment een eigen plaats veroverd. Tot voor kort was het slechts een afstudeerrichting (Vliegtuigoperatie) op de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Maar directeur ing. Aad van der Poel van het instituut vond dit geen uitstraling hebben. Bovendien had hij nog meer veranderingen op het oog die tot meer duidelijkheid moeten leiden. Er wordt nu gestreefd naar een brede opzet voor de opleiding.
Aviation: het vliegtuig centraal.

Het hele palet
"De hbo-opleiding op technisch gebied heeft zowel een commerciële, een design- als een operationele kant. We zijn dit jaar daarom ook met de opleiding Engineering, Design & Innovation gestart.
We bieden nu het hele palet aan, van commercie tot aan het opereren; integrale techniek, dus", zegt Van der Poel. "In dat kader zaten we met Vliegtuigoperatie. Waar gaat dit over, wat zegt die naam? Alleen het onderhoud van vliegtuigen? Wat willen we? Dat hebben we ook de studenten en het bedrijfsleven gevraagd. We willen geen vliegtuigbouw. Dat wordt al door de Hogeschool van Haarlem gedaan met zijn opleiding luchtvaarttechnologie. Het is onzin om met elkaar te concurreren."

De ambitie tot het opleiden van vliegers had het instituut evenmin. Maar dan nog blijft er op het gebied van luchtvaart meer dan genoeg over, namelijk de veiligheid van het vliegtuig in het algemeen. Elke dag worden honderdduizenden mensen vervoerd, daarom is veiligheid van levensbelang. Niet alleen de veiligheid van de individuele passagier maar ook die van hele bedrijfstakken, zoals op 9/11/2001 bleek.

Luchthavenbeheer

Met de ontwikkeling van een nieuw type vliegtuig en dergelijke heeft de nieuwe opleiding niets te maken. Het begint pas als het vliegtuig er is. Van der Poel: "Aviation houdt in: een vliegtuig tegen de laagste kosten maar met de hoogste veiligheid exploiteren. Het is een technisch vak, maar het gaat verder dan alleen onderhoud.
Een technisch vak.

Het vliegtuig moet als het geland is, afgehandeld worden. Daarom is dit jaar ook het vak luchthavenbeheer (airportmanagment) toegevoegd, met andere woorden de logistiek van een luchthaven. Aan de andere kant wordt, zonder dat we opleiden tot verkeersleider, in het plannen van vliegtuigen onderwezen, zodat de toestellen op tijd in hun 'slots' komen en zo weinig mogelijk hoeven te wachten.

Een ander voorbeeld: stel dat in een cockpit rode lampjes gaan branden, die niet direct levensgevaarlijke situaties inhouden, dan zal op Schiphol iemand klaar moeten staan, die direct naar die storing kijkt."

Bedrijfsleven

De opleiding Aviation kan alleen in Amsterdam worden gevolgd. Er wordt nauw samengewerkt met het bedrijfsleven. De studenten kunnen beschikken over de nieuwste handboeken van alle vliegtuigen en ze hebben toegang tot de hangars op Schiphol. Ook heeft het instituut goede contacten met het Department of Transport in de VS en het bekende opleidingsinstituut Embry-Riddle. De contacten hiermee zijn helaas sinds de aanslagen van vorig jaar wat stroever geworden.
Directeur ing. Aad van der Poel

Een ding is zeker: banen zijn niet moeilijk te vinden. Overal waar vliegtuigen gebruikt, beladen, begeleid, gerepareerd en onderhouden worden, kan de jonge ingenieur terecht. Niet alleen bij de burgerluchtvaart, maar ook bij de Koninklijke Luchtmacht, de Marine, luchtvaartlaboratoria, TU Delft en toeleveringsbedrijven van vliegsystemen.

Forse stijging
Het instituut voor Industriële en Maritieme Technologie kent nu drie opleidingen: Engineering Design & Innovation, Maritieme Techniek en Aviation. Het aantal studenten laat voor het eerst sinds jaren een forse stijging zien.

Voor degenen die een grote affiniteit met de luchtvaart hebben, zit nog een aardig voordeeltje aan deze opleiding vast. De Nederlandse Luchtvaartschool op Beek geeft een gereduceerd tarief aan studenten die hun brevet willen halen in Portugal en het levert nog nuttige stagepunten op ook.

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.