VOORUITZICHTEN
Het jaar 2002 zal vooral in het teken
staan van resultaatverbetering door verdere optimalisatie. Daarnaast zullen
nieuwe producten op de markt worden gebracht, met name door het benutten van
onze sterke merknamen en zal worden gewerkt aan een verbreding van mobiele diensten.
In het kader van de optimalisatie zullen vanaf de tweede helft van 2002 de eerste
effecten zichtbaar worden van de reorganisaties. De eerder aangekondigde fusie
tussen de Biegelaar Groep en de Brouwer Groep zal een hogere bijdrage aan het
resultaat van 2002 leveren. De verliezen bij de internetactiviteiten zullen
verder worden teruggedrongen, zowel door het aanboren van nieuwe inkomsten als
door verdere kostenbesparende maatregelen in samenhang met de integratie van
off line en on line activiteiten. Binnen de in 2001 gevormde logistieke organisatie
DistriQ wordt het distributienetwerk verder geoptimaliseerd, terwijl bij de
Hollandse Dagbladcombinatie een onderzoek wordt verricht naar de mogelijkheid
van verdere integratie van de regionale dagbladuitgeverijen.
Ten slotte zal vanaf het tweede kwartaal van 2002 een duidelijk lagere papierprijs
bijdragen aan het herstel van het resultaat. Een onzekere factor blijft het
verloop van de advertentiemarkt. Over de eerste twee perioden van 2002 zijn
de advertentie-inkomsten belangrijk lager dan die over de vergelijkbare periode
van 2001.
Op grond van voorgaande maatregelen en verwachtingen wordt over geheel 2002
een hogere nettowinst verwacht dan de over 2001 gerealiseerde ‘normale’ winst
(exclusief incidentele lasten) van €
16,5 miljoen. Over het eerste halfjaar van 2002 zal de nettowinst echter nog
aanzienlijk lager uitkomen dan die over het eerste halfjaar van 2001.
Holdingdirectie
drs. F.Th.J. Arp RA
drs. ing. W.O. Kok
mr. J. Olde Kalter
drs. A.J. Swartjes
Amsterdam, 21 maart 2002
|