Oplage In
het jaar 2000 is de effectieve oplage gelijk gebleven aan die van vorig
jaar, namelijk 808.300 exemplaren. Deze door HOI (Het Oplage Instituut)
gecertificeerde cijfers betreffen het gemiddelde over het vierde kwartaal
1999 en de eerste drie kwartalen van 2000. Voornoemd
oplagecijfer kwam tot stand door een groei van het aantal abonnementen
en de losse verkoop in het buitenland. De losse verkoop in het binnenland
bleef achter, een trend die zich al enige jaren voordoet. De oplagestand
per De
totale effectieve oplage van de Nederlandse dagbladen tezamen daalde in
de periode van 1 oktober 1999 tot en met 30 september 2000 met 0,9%. De
totale effectieve oplage bedroeg 4.442.522 exemplaren, dit is 40.236 exemplaren
minder dan over de vergelijkbare periode een jaar eerder. De oplagen van
de in 1999 geïntroduceerde gratis kranten Sp!ts en Metro zijn in
deze meting niet opgenomen. Met
inbegrip van de door de dochterondernemingen uitgegeven regionale dagbladen
steeg, mede door de aankoop van UDL, het marktaandeel van het concern
in de totale oplage in Nederland van 26,1% ultimo 1999 tot 30,3% ultimo
2000. Voor
wat betreft het prijsbeleid is het verbod op horizontale prijsbinding
voor dagbladabonnementen reeds ingegaan per 1 juli 1999. Dagblad De Telegraaf
heeft per 1 februari 2001 een gemiddelde prijsverhoging doorgevoerd van
circa 5% voor de abonnementen en ruim 5% voor de losse-verkoopnummers
op midweekse dagen, respectievelijk ruim 8% voor de zaterdag. Advertenties De
advertentieomzet van het dagblad De Telegraaf steeg ten opzichte van vorig
jaar met 8,5% tot Fl. 514,3 miljoen, waarbij het advertentievolume toenam
met 1% ten opzichte van 1999. Tegenover een stijging van 4,7% van de categorie
landelijke merken en diensten stond een
daling van 1,8% bij de regionale merken en diensten. Het
aantal personeelsadvertenties steeg in 2000 met 1,4% ten opzichte van
een daling in 1999 van 2%. De
hoeveelheid Speurder-pagina's daalde met 2,7%. De daling van gerubriceerde
advertentiepagina's bij de landelijke dagbladen tezamen bedroeg 1,6%.
Het aantal geplaatste Speurders daalde met 6,4% tot 799.389. De gemiddelde
grootte van de Speurders nam daarentegen in 2000 toe met 1,2%. De Speurder-omzet
steeg dankzij de prijsverhoging met 2,3%. Het
totale advertentievolume van de landelijke dagbladen tezamen nam in 2000
toe met 1,9%, dankzij de toeneming van de advertentiecategorie‘n landelijke
merken en diensten en personeel. Het
advertentievolume van alle dagbladen, landelijk en regionaal, nam toe
met 1,3%. Door
het verbod van de minister van Economische Zaken op horizontale prijsbinding
hebben de dagbladuitgevers met ingang van 1 januari 2000 individueel de
prijsverhogingen voor advertenties doorgevoerd. Het
dagblad De Telegraaf voerde een gemiddelde prijsverhoging door van 4,7%
per 1 januari 2000 en van 4,9% per 1 januari 2001 voor de midweekse edities
en 7,5% voor de zaterdageditie. Redactie Voor
de redactie stond 2000 in het teken van een aantal grote gebeurtenissen.
De ontploffing van de vuurwerk-opslag in Enschede was een dramatisch gebeuren
dat heel Nederland in de ban hield. De redactie besloot tot een unieke
stap: de hele voorpagina werd ingeruimd voor één foto met
de tekst: 'Hoe kon dit?'. Veel
aandacht werd door de redactie besteed aan de twee grote sportevenementen:
het EK-voetbal, dat deels in eigen land werd georganiseerd, en de Olympische
Spelen in Sydney. Mede dankzij de goede prestaties van de voetballers
en de Olympische equipe was de redactie in staat vele spraakmakende kranten
te maken. Het
juridisch touwtrekken rond de wekelijkse publicatie van de radio- en tv-programmagegevens
heeft ook in het verslagjaar voortgeduurd. Tegen het op 16 februari 2000
door de NMa genomen besluit, dat de NOS en de HMG de programmagegevens
dienen te leveren aan De Telegraaf, hebben de NOS en de HMG bezwaar aangetekend.
Op 22 juni 2000 heeft de rechtbank geoordeeld, dat het door de NMa genomen
besluit van 16 februari 2000 wordt geschorst totdat op het bezwaar is
beslist. Naast
de procedure inzake de verkrijging tot de rechten van publicatie van radio-
en tv-programmagegevens is De Telegraaf in beroep gegaan tegen het kort
geding over de genregegevens van 5 januari 1999. Het gerechtshof heeft
na veel aanhoudingen op 30 januari 2001 arrest gewezen en het vonnis van
de rechtbank vernietigd. Met dit arrest trachten wij wederom voortgang
te krijgen in de NMa-procedure. Ondanks
deze uitspraken blijven de omroepen zich met juridische middelen verzetten.
Zolang dit verzet blijft, kan de gewenste start van TV Week geen doorgang
vinden. De
interactie tussen de redactie van de gedrukte krant en de redactieleden
die verantwoordelijk zijn voor de verschillende uitingen op internet,
is groeiende. Een sprekend voorbeeld hiervan is de serie verhalen in De
Financiële Telegraaf over het nieuwe belastingstelsel. Diezelfde
verhalen, maar met interactieve diensten, zijn te vinden op de site van
De Telegraaf-i. De
Telegraaf online Binnen
B.V. Dagblad De Telegraaf houdt De Telegraaf Elektronische Media (TEM)
zich bezig met het ontwikkelen en exploiteren van online activiteiten
van In
2000 werd veel aandacht besteed aan het lange-termijnbusinessplan voor
internetactiviteiten en de meest effectieve organisatievorm. Daarom is
naast de directeur voor het papieren product een directeur aangesteld
met een specifieke verantwoordelijkheid voor de online activiteiten. Het
jaar heeft in het teken gestaan van het uitbouwen van bestaande sites,
zowel in commercieel als in organisatorisch opzicht. Er zijn drie nieuwe
producten toegevoegd aan de rij van sites, achtereenvolgens vertel.nl.
(maart), DFT.nl (mei) en Speurders.nl (september). Vertel.nl is de site
waar de consument interactief kan reageren op onder meer de inhoud van
de krant. DFT.nl is Voor
wat betreft de reeds bestaande sites veilinghal.nl en elcheapo.nl geldt
dat deze voortaan tezamen met siteshopper.nl één cluster
e-commerce vormen met een bescheiden, doch gestaag groeiende omzetstroom.
De
autosite heeft onder de naam autotelegraaf.nl een herlancering doorgemaakt.
De eerste stappen naar betaalde online Speurders zijn hoopgevend. Bewerking
van de automarkt is een speerpuntproject gericht op een diepere marktpenetratie. Naast
deze door TEM ontwikkelde sites kwamen in 2000 twee internet joint ventures
tot stand: woonkrant.nl met on line woningaanbod en vele aanverwante zaken
en de vacaturesite zoomnet.nl. Een derde joint venture betreft reiskrant.nl,
waarbij het reizencontent van de Reiskrant wordt gebundeld met de mogelijkheid
van ticketverkoop. Deze site zal in 2001 operationeel worden. De
37,5%-deelneming in Autobytel Nederland v.o.f. was reeds in 1999 tot stand
gekomen. De site is op 31 januari 2001 operationeel geworden. Naar verwachting
zal deze deelneming eerst over enkele jaren een positieve bijdrage aan
het resultaat leveren. De recente toetreding van Achmea Deelnemingen B.V.
tot deze joint venture is een bevestiging van het vertrouwen in dit product. In
de loop van 2000 is het initiatief genomen tot het bouwen van een nieuwe
startpagina van De Telegraaf-i, die begin 2001 van start is gegaan. Er
wordt een mix gepubliceerd van inhoud uit dagblad De Telegraaf, actuele
informatie van deelsites en highlights uit commerciële sites. Hiermee
zal in een steeds wisselende samenstelling gedurende 24 uur per dag, zeven
dagen per week, een dynamische actuele nieuwssite ontstaan met een gidsfunctie
naar onze commerciële activiteiten. Het gemiddeld aantal pageviews
is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 65%. Het
vaste personeelsbestand van TEM is gegroeid van 18 fte's ultimo 1999 tot
De
(aanloop)kosten van zowel de activiteiten van TEM als de genoemde joint
ventures zijn geheel ten laste van het resultaat over 2000 gebracht en
bedroegen circa Fl. 54 miljoen (1999: ongeveer Fl. 5 miljoen). De omzet,
voornamelijk uit de verkoop van buttons en banners, nam met circa 50%
toe tot ruim Fl. 3,7 miljoen. Het
jaar 2001 moet een jaar van stabilisatie worden. Het beleid zal meer gericht
zijn op het verstevigen van de huidige organisatie en het (toekomstig)
rendabel maken van de bestaande producten dan op het uitbreiden van nieuwe
activiteiten. Ook zal het maximale rendement uit de wisselwerking tussen
print, on line en mobiel worden gehaald. Een break-evensituatie wordt
niet voor 2003 verwacht. Uiteraard
zullen met het oog op de daadwerkelijke bestedingen de ontwikkelingen
en het sentiment rondom internet kritisch worden gevolgd. |