Media
Groep Limburg Aan
het NMa-besluit rond de aankoop van UDL is een aantal voorwaarden verbonden,
waaronder de verkoop van de Limburger Weekbladpers en de Huiskrant. Beide
activiteiten zijn inmiddels verkocht, waarbij is overeengekomen dat het
resultaat vanaf 1 januari 2001 voor rekening en risico van kopers komt.
Het drukcontract van de tot de Limburger Weekbladpers behorende kranten
zal worden voortgezet voor een periode van zeven jaar. In
het najaar van 2000 is besloten de verliesgevende kabelkrantactiviteit
De
activiteiten van Reclameverspreidbureau Spiral B.V. zijn met ingang van
Voorts
werd in 2000 een aanzet gegeven voor de totstandkoming van een nieuw internetbedrijf
i-Media Limburg. Daarnaast wordt geparticipeerd in Regio-i, een landelijk
samenwerkingsverband met Noordelijke Dagblad Combinatie B.V., Hollandse
Dagbladcombinatie B.V. en N.V. Holdingmaatschappij De Telegraaf. Naast
het afstoten of beëindigen van een aantal verliesgevende activiteiten
werden tevens maatregelen genomen tot verdere verbetering van het resultaat
op korte en lange termijn. Zo zijn het advertentiebedrijf en de stafafdelingen
van beide dagbladen in n onderneming samengevoegd en is besloten
tot sluiting van de krantendrukkerij in Maastricht in het jaar 2003. De
kantoren in Maastricht en Heerlen zullen medio 2002 worden samengevoegd
tot een nieuw hoofdkantoor te Sittard. Uitgeversmaatschappij
Limburgs Dagblad Het
resultaat van het Limburgs Dagblad, inclusief De Kempen Pers B.V., Reclameverspreidbureau
Spiral B.V. en Uitgeversmaatschappij De Trompetter B.V., is dankzij stringente
kostenmaatregelen aanzienlijk gestegen ten opzichte van 1999. Het advertentievolume
van het Limburgs Dagblad daalde met circa 4%. De betaalde oplage daalde
met 1,9%. Het
resultaat van De Kempen Pers is verbeterd ten opzichte van 1999 als gevolg
van hogere omzet en marge. Door
Reclameverspreidbureau Spiral werd over 2000 een lager resultaat behaald
vanwege slechtere marges, hogere personeelskosten en hogere afschrijvingen.
Het
resultaat van Uitgeversmaatschappij De Trompetter is voornamelijk door
een hogere omzet in 2000 verbeterd ten opzichte van 1999. Als gevolg van
het NMa-besluit
zijn de aandelen van deze vennootschap ultimo 2000 overgedragen aan N.V.
Holdingmaatschappij De Telegraaf. Uitgeversmaatschappij
De Limburger Eerst
in mei 2000, bijna negen maanden na de ondertekening van de intentieverklaring
met Wegener N.V. inzake de overname van 'De Limburger', verleende de NMa
toestemming voor deze overname aan het Telegraaf-concern. Vanaf die datum
is het resultaat van Uitgeversmaatschappij De Limburger meegeconsolideerd.
De goodwill ad Fl. 332 miljoen wordt met ingang van 22 mei 2000 over een
periode van twintig jaar ten laste van het resultaat gebracht. In de overnamebalans
is een voorziening opgenomen voor de benodigde reorganisaties. De
betaalde oplage van Dagblad De Limburger daalde met 0,9%. Het advertentievolume
steeg daarentegen met ruim 4%, onder meer dankzij het aanbod van personeelsadvertenties.
Het
jaar 2000 was voor de Limburger Weekbladpers en TV Gazet teleurstellend
vanwege een lager advertentievolume. Het
exploitatieresultaat van UDL was over geheel 2000 beter dan over 1999. |