" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALT="">
Televisie
|
Drie grote gebeurtenissen in 1997 bepaalden de inhoud van kranten en televisiejournaals
het afgelopen jaar. De Elfstedentocht, de Eurotop in Amsterdam en de tragische
dood van prinses Diana zorgden ervoor dat verslaggevers overuren maakten.
De televisiekijker werd op z'n wenken bediend en kon het nieuws vanuit de
leunstoel volgen. In het geval van de Elfstedentocht deed men dat 't liefst
met een kopje chocolademelk in de hand, zo bleek uit een enquête van de
Dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS...
Op zaterdag 4 januari barstte het volksfeest in Friesland los. De NOS was erbij met maar liefst 70 camera's, op en rond het ijs. Regisseur Martijn Lindenberg had ook de eerdere tochten, in 1985 en 1986, in beeld gebracht. Destijds waren de tv-motoren op het ijs een noviteit: voor het eerst kon men de monstertocht met de schaatsers 'meerijden', op dezelfde manier zoals al sinds jaar en dag met motor-cameraploegen de Tour de France wordt gevolgd. RTL 4 en SBS6 hadden op die ijzige januaridag ook diverse cameraploegen op het ijs staan. Ook op de Belgische en Duitse tv werd verslag gedaan van de Elfstedentocht en zelfs CNN besteedde er aandacht aan. Ongeloof heerste er bij de buitenlandse journalisten vooral over het feest dat losbarstte in Friesland. "Dat uw land schaatsgek is, dat wisten we, maar dit slaat alles", zei een BRT-verslaggever. Ruim 9,2 miljoen mensen hebben tenminste een deel van de tocht op tv bekeken. Dat komt neer op 65% van de bevolking. Men was er vroeg bij: de start, om 05.30 uur, werd al door 2 miljoen landgenoten gevolgd. Tijdens de finish van winnaar Henk Angenent was dat aantal opgelopen tot maar liefst 6,7 miljoen, een kijkdichtheid van 48%. De gemiddelde waardering van de gehele uitzending lag op 8,3. Volgens de dienst Kijk- en Luisteronderzoek van de NOS dronken 4,9 miljoen mensen tijdens de uitzending warme chocolademelk. Bier stond bij 33 van de 100 belangstellenden op tafel. Een derde van de kijkers hield het bij erwtensoep; 17% at boerenkool en als eerbetoon aan spruitjesteler Henk Angenent nuttigde 13% van de kijkers het favoriete gerecht van de winnaar. Twee opmerkelijke voorvallen tot slot: een toeschouwer werd bij de finish op de Bonkevaart geschept door een van de tv-motoren, maar ontsnapte gelukkig met slechts enkele blauwe plekken. De centrale in Hilversum werd die avond plat gebeld door woedende Friezen. Zij zagen tot hun verbijstering hoe hun geliefde pompeblêden-vlag, die als achtergrond diende voor presentator Mart Smeets, ondersteboven hing... Ook voor de Eurotop, die op 16 en 17 juni in Amsterdam werd gehouden, rukten cameraploegen en masse uit. Voor radio en televisie werd een eigen studio ingericht aan het verder hermetisch afgesloten Frederiksplein, bij het gebouw van De Nederlandsche Bank. De verwelkoming van de diverse regeringsleiders door premier Kok werd rechtstreeks uitgezonden op Nederland 2, evenals de opening van de vergadering. De lokale tv-zender van Amsterdam, AT5, kende in juni hoogtijdagen. Vooral de Internet-site van de zender werd massaal bekeken. Een AT5-camera tegenover De Nederlandsche Bank bracht de beelden live op Internet. De site van AT5 werd in vier dagen tijd maar liefst 100.000 keer bezocht. De altijd populaire sex-sites scoren vaak veel lager. De beveiliging was tijdens de Eurotop natuurlijk bijzonder scherp. Toch lukte het de makers van de VARA-dramaserie Unit 13 daar doorheen te breken. Zo konden zij een acteur laten 'infiltreren' in de gesloten rijen der regeringsleiders. In een scène uit dit seizoen is te zien hoe acteur Kees Coolen, die in Unit 13 de rol van procureur-generaal speelt, meeloopt in de voetsporen van Helmut Kohl en Wim Kok, die overigens niets doorhadden. Op zaterdag 6 september was het stil op straat. De begrafenis van de prinses van Wales, Diana, werd door 4 miljoen Nederlanders gevolgd. Het merendeel zocht daarvoor hun heil bij de NOS: 3,2 miljoen kijkers, een kijkdichtheid van 18,1%, waardeerden die uitzending met een 8,1. RTL 5, dat ook rechtstreeks uitzond, trok een half miljoen kijkers. Wereldwijd werd de uitvaart door een slordige 3 miljard mensen bekeken. "Het was de omvangrijkste live-uitzending in de 75-jarige geschiedenis van de BBC", zo liet een woordvoerder van de Britse nationale omroep weten. Ironisch genoeg was het voorlaatste mediaspektakel van die omvang het huwelijk van Diana en Charles in 1981. In samenwerking met BBC World had de BBC die dag 100 camera's en 300 technici op de been. De beelden werden live in 197 landen uitgezonden.
|