Minister Gerrit Zalm houdt vinger op de knip
"Ik steek geen gulden in nieuw vliegveld"
door Sjuul Paradijs en Ronald Veerman
Aan de muur van de werkkamer van minister Gerrit Zalm hangt geen
Mondriaan van 80 miljoen gulden. Zo'n schilderij moet er ook niet
komen, laat de bewindsman weten. Ik ben hier tevreden mee", en
wijst naar een groot kunstwerk van Blokhuis boven de zithoek in zijn
werkkamer.
Als een van de weinige bewindslieden bleef VVD-minister Zalm in Paars
II op zijn post. Als de belangrijkste penningmeester van ons land het
nog vier jaar weet vol te houden is hij de langstzittende minister van
Financiën van na de oorlog. Daar hoopt Zalm, een verdienstelijk
bespeler van flipperkasten en bekend om zijn daverende lachsalvo's in
de vrijdagse ministerraad, stiekempjes toch op.
Bang dat het minder opwindend zal worden is hij echter niet. "De
kick van de eerste keer is er inderdaad niet meer," geeft hij wel
toe. "Je ligt vlak voor Prinsjesdag 's nachts niet meer in je bed
te woelen en denkt: goh, wat wordt dat spannend. Dat heb je wel
gehad."
Een lange Balmoral-sigaret wordt aangestoken. Colaatje op tafel.
"Maar toch is het deze keer weer anders. Ik heb in zekere zin een
positie opgebouwd en er zitten weer nieuwe interessante mensen op
ministersposten."
Interessanter dan in het vorige kabinet? Wordt de aanwezigheid van
Winnie Sorgdrager gemist? "Ja, en van Wijers", zo stelt Zalm
lachend: "Maar laat ik dit kabinet nou niet op persoonlijk vlak
gaan vergelijken met mijn oude collega's."
Bij de eerste de beste begroting van het kabinet-Kok II krijgt
Nederland een lastenverzwaring van anderhalf miljard gulden voor de
kiezen. De premies gaan omhoog. Pas later zal dat worden verrekend met
burgers en bedrijven. Ook wordt de energiebelasting verhoogd.
"Oorzaak is het wegwerken van de tekorten in de sociale
fondsen," verdedigt Zalm de pijn. "Nu het goed gaat met
Nederland hebben we besloten dat we maar direct door de zure appel
moeten heenbijten. Dat is even moeilijk. Door de lastenverlichting die
er komt in de tweede helft van deze kabinetsperiode loopt het weer
glad."
De Miljoenennota borduurt vooral voort op het regeerakkoord van Paars
I. Maar dat deert Zalm niet. "Het beeld is zelfs nog iets mooier
geworden", zo stipt hij fijntjes aan.
De belastinginkomsten zijn hoger dan verwacht en er kan flink
geprofiteerd worden van de lagere rente. De overheid heeft daardoor een
voordeel, omdat er minder rente hoeft te worden betaald in verband met
de staatsschuld.
"We ramen nog steeds voorzichtig op 6%, maar in werkelijkheid
is het 4,5%", zo glimlacht de bewindsman. Snel rekent hij uit dat
er dan op een meevaller van 3,5 miljard gerekend kan worden.
"Als het over de hele periode gemiddeld 5,5% wordt, ben ik al
blij. Dan hou ik een miljard over."
"Daarnaast zien ook de inkomensplaatjes er gunstig uit. Bijna
iedereen gaat er 0,5 tot 1,25% op vooruit". Voor de dreigende
koopkrachtdaling voor ouderen met een aanvullend pensioen voelt hij
zich niet verantwoordelijk. "Dat is zuiver het gevolg van een
lagere verhoging van de pensioenuitkeringen", aldus Zalm.
"Het is niet mijn taak dat weer te corrigeren."
Vooral het vasthouden aan de inmiddels beroemde 'Zalm-norm' ziet de
bewindsman als een grote verworvenheid. "De afspraken rond de
uitgavenmaxima zijn zelfs nog iets strakker geworden. De Zalm-norm zie
ik nu als een soort notariële akte", zo lacht de liberaal.
De donkere wolken boven de wereldeconomie door de Azië-crisis, de
politieke wirwar in Rusland en de perikelen op de effectenbeurs zullen
niet tot een diepe recessie leiden.
"Op financieel gebied zal dit kabinet niet snel struikelen. De
afspraken in dit kabinet zijn tegen een recessie bestand. Een hele
diepe recessie verwacht ik niet. Dat is zeer uitzonderlijk. Door de
komst van de euro zie je nu al dat de valuta van de landen die hieraan
meedoen ondanks de opschudding stabiel blijven. Het is een grote
stilte. Dat is de grote plus van de EMU. Voor speculanten valt er niets
meer te verdienen aan een een valutacrisis."
Zalm beaamt dat de discussie over Schiphol en de aanleg van een
vliegveld op een eiland in zee of in Flevoland een zeer lastig
onderwerp binnen de coalitie kan worden. "Maar ik maak me daar als
minister van Financiën niet zo druk over, want ik ben niet van
plan daar ook maar een gulden overheidsgeld in te steken."
De VVD-bewindsman benadrukt dat de luchtvaartindustrie zich in
Nederland zelf moet bedruipen. "Bij infrastructuurprojecten als
wegen en spoorlijnen draag ik mijn steentje bij, maar we zijn er niet
om de luchtvaart te subsidiëren", aldus Zalm.
Een nieuw peperduur vliegveld in zee zal dus door het bedrijfsleven
moeten worden betaald. "Als het commercieel haalbaar is zullen die
private gelden er vast wel komen. Maar bij mij moeten ze niet
aankloppen."
Nog vier jaar Financiën voor de liberaal. Voor de vijfde keer met
het beroemde koffertje met de Miljoenennota naar de Tweede Kamer. Over
wat er daarna met hem gebeurt is Zalm voorzichtig. De liberaal is niet
in de race voor het lijsttrekkerschap na het vertrek van Frits
Bolkestein.
Zalm noemt de namen van zijn partijgenoten Hans Dijkstal, Annemarie
Jorritsma en ook die van 'outsiders' Jozias van Aartsen en Loek Hermans
als kandidaten.
Zalm: "Dijkstal lijkt mij als de huidige fractievoorzitter van
de VVD-fractie de eerst aangewezen kandidaat. Ik voel me geen geboren
partijleider. Wie het wel moet worden hangt af van de komende vier
jaar. Ze krijgen de kans om zich te profileren. Ik maak me daar verder
geen zorgen over."
|