Snel naar 100 km/u in de Randstad
Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) wil de 100 km/uur-limiet
tussen zeven uur 's ochtends en zeven uur 's avonds op snelwegen in de
Randstad "zo snel mogelijk" invoeren. 's Nachts en op wegen
buiten de Randstad mag 120 km/uur gereden worden, mits de
verkeersveiligheid en de geluidsbelasting dat toelaten.
De PvdA-bewindsvrouw denkt mogelijk al eind deze maand op een rijtje te
hebben hoe hard er op iedere snelweg gereden mag worden. Daarna gaat
het nieuwe regime snel van start.
In haar begroting neemt het fileprobleem zoals steeds de laatste jaren
een zeer prominente plaats in. Netelenbos is van plan met frisse moed
de belangrijkste knelpunten stevig aan te pakken, maar erkent net als
haar voorgangster Jorritsma dat de files nooit helemaal opgelost zullen
worden.
Het doel van alle maatregelen is ervoor te zorgen dat de automobilist
zijn heilige koe alleen van stal haalt als het echt nodig is.
Autorijden zal daarom de komende jaren verder worden ontmoedigd via
onder meer rekeningrijden in de ochtendspits, het duurder maken van de
prijs per gereden kilometer en de aanscherping van het parkeerbeleid.
Tegelijkertijd worden alternatieven gestimuleerd, zoals verbetering van
het openbaar-vervoernet voor 2006. Mensen moeten op een scherm direct
kunnen aflezen welke (combinatie van) vervoermiddelen de kortste
reistijden bieden. Ook het bieden van deur-tot-deur-arrangementen,
telewerken, carpoolen, autodelen en vanpool moeten een steentje
bijdragen. Bij dat laatste worden mensen in 6-9-persoonsbusjes van en
naar hun werk gebracht.
Het kabinet heeft ook geld uitgetrokken om extra bus- en treindiensten
in de spitsuren te laten rijden. Met de Nederlandse Spoorwegen zijn
afspraken gemaakt om tot 2003 extra treinen te laten rijden op
filegevoelige trajecten. Vooral op de trajecten tussen
Dordrecht-Amsterdam-Amersfoort en Amsterdam-Lelystad zullen vaker
treinen gaan rijden.
Ook het openbaar vervoer over water krijgt een extra impuls. Een eerste
experiment tussen IJmond en Amsterdam loopt reeds. Volgend jaar komen
daar proeven bij: de vaarroutes Almere-Huizen, Rotterdam-Dordrecht en
de Waterbus Drechtsteden. In nieuwbouwwijken waar de bus of metro nog
niet 'voor de deur' stopt krijgen openbaar-vervoerreizigers een
vergoeding om dat tijdelijke ongemak op te lossen. De minister wil
daarmee voorkomen dat deze mensen noodgedwongen in de auto stappen en
daar later niet meer vanaf zijn te brengen.
|