Geldtekort vertraagt aanleg wegen en metro
Minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) heeft "een acuut tekort aan geld"
voor de aanleg van nieuwe wegen en openbaar vervoerprojecten.
Hoewel zij tot 2010 jaarlijks 500 miljoen extra krijgt, is er komend jaar
voor de aanleg van wegen minder geld beschikbaar dan dit jaar. Ook voor
nieuwe openbaar vervoerprojecten in de grote steden is tot 2002 slechts
in beperkte mate geld voorhanden.
De aanleg van de Noord-Zuidmetrolijn in Amsterdam die voor 2000 staat gepland
bijvoorbeeld dreigt daardoor te worden vertraagd. Ook de Maaswerken, waarbij
de rivier verbreed wordt, zullen door geldgebrek pas tien jaar later, in
2015 klaar zijn.
"De bodem van de investeringsportemonnee komt in zicht. Als er geen geld
bijkomt dan kunnen volgend jaar panklare projecten niet worden uitgevoerd,"
aldus de minister. Het volgende kabinet zal volgens haar flink geld opzij
moeten leggen voor infrastructuur.
De bewindsvrouw heeft volgend jaar waarschijnlijk voor het eerst "geen dubbeltje"
over op haar begroting. Sterker nog om alle plannen te kunnen verwezenlijken
is er tot 2010 liefst 40 miljard extra nodig. Daar zit nog geen geld bij
voor de tweede Maasvlakte bij Rotterdam en een eventuele tweede nationale
luchthaven.
Jorritsma is veel geld kwijt voor de dure wensen van de Tweede Kamer en
lagere overheden die vinden dat grote infrastructurele projecten beter ingepast
moeten worden in de omgeving.
Zo is de aanleg van de Hogesnelheidslijn (HSL) naar Parijs weer 1,5 miljard
duurder geworden door onder meer de aanleg van een tunnel onder het Groene
Hart. De flitstrein kostte tot dusver al ruim 8 miljard. Ook voor de Betuwelijn
is nog eens 519 miljoen meer uitgetrokken.
|