Telegraaf-iDe krantLaatste nieuwsSportflitsenDFTDigiNieuwsPrive
17 september 2003 

Minister De Boer: "In een nota kun je niet rijden, over asfalt wel"
Bijna half miljard voor 150 km spitsstroken

Automobilisten staan veel te vaak stil in Nederland. Minister De Boer (Verkeer) gaat daarom het fileprobleem de komende vier jaar aanpakken met 150 kilometer spitsstroken, wegverbreding en betere benutting en slimmer gebruik van bestaande wegen. De Boer heeft daarvoor tot 2006 €460 miljoen beschikbaar. Met de maatregelen wil het kabinet niet langer autootje pesten of rekening houden met iedere zeggekorfslak of korenwolf.

De Boer wil duidelijk breken met het Paarse verleden waar volgens hem rekening met van alles werd gehouden en op alles werd doorgestudeerd. "In een nota kun je niet rijden, over asfalt wel," is het motto van de LPF-minister. Volgens De Boer is de tijd voorbij dat er geluidsschermen werden ontwikkeld die ook dienst doen als zonnepaneel.

Liefst 150 kilometer spits- en bufferstrook moet de grootste knelpunten van het Nederlandse wegennet in 2006 ontlasten. Gekozen is voor de elf meest voorkomende locaties uit de file top 50. Op spitsstroken, de normale vluchtstrook, mag tijdens de ochtend- en avondspits door alle verkeer gereden worden. Een bufferstrook is een extra aan te leggen strook links van de weg die open gaat als er een file staat.

Behalve met spitsstroken moet het aantal files aangepakt worden door het verbreden van een aantal wegen. Een spoedwet 'wegverbreding' moet uiterlijk begin 2003 bij de Tweede Kamer zijn ingediend. Door de spoedwet kan er worden afgeweken van specifieke regels en kunnen procedures worden versneld.

Minister De Boer is er zich van bewust dat hij "de files over vier jaar niet heeft opgelost". Maar hij wil wel de doorstroming verbeteren. "Nederland moet weer in beweging komen."

Andere maatregelen om de doorstroming te bevorderen zijn een uitbreiding van het inhaalverbod voor vrachtwagens en het beter op elkaar afstemmen van wegwerkzaamheden.

Om de verkeersveiligheid te vergroten zal in januari volgend jaar de dodehoekspiegel voor vrachtauto's verplicht worden. Ook zal in de strijd tegen notoire hardrijders de radardetector worden verboden.

SPOOR

Op het spoor zal €300 miljoen worden ingezet voor goed en tijdig onderhoud aan rails, bovenleidingen en wissels. Dit heeft de hoogste prioriteit, zodat treinen beter op tijd kunnen rijden. In 2006 moet het aantal storingen met minstens een kwart zijn afgenomen.

"We hebben te maken met een enorm stuk achterstallig onderhoud," aldus de LPF-bewindsman. Ook moeten er veel meer treinen op tijd gaan rijden. De Boer vindt dat Nederlanders te lang moeten wachten op stations. In 2001 reed 79,9% van de treinen op tijd, in 2006 wil De Boer dat 89% van de treinen zich aan het spoorboekje houdt. In 2010 mag nog maar minder dan 5% te laat komen.

De Boer wil nog dit jaar zoals afgesproken in het Strategisch Akkoord een plan presenteren hoe het spoorsysteem beter kan worden benut. Hierbij wordt gedacht de doorstroom op het spoor te vergroten door bijvoorbeeld meer treinen achter elkaar te laten rijden. Ook kan het goederenvervoer worden versneld door het aantal seinstops te verminderen en een 'groene golf' te laten ontstaan.

De rentabiliteit van de kostbare Betuwelijn moet nader worden bekeken. De Boer sluit niet geheel uit dat ook eventueel personen op de lijn zullen worden vervoerd. "Maar dat zou betekenen dat je ook stations moet bouwen", aldus de minister.

Voor 200.000 toekomstige bewoners van nieuwe Vinex-locaties zullen tien nieuwe treinstations worden gebouwd om aansluiting op het openbaar vervoer te creëren.

Het zuur van de begroting geldt voor een aantal projecten. Zo zal de investering in de Hanzelijn met vijf jaar worden vertraagd. De middelen voor de spoortunnel in Delft komen pas later beschikbaar. En ook de Noord-Zuidlijn in Amsterdam zal het even zonder financiële middelen moeten stellen.

In het Strategisch Akkoord is vastgelegd dat tot €140 miljoen de komende vier jaar moet worden bezuinigd door het beperken van subsidies. Er zal met name worden geschrapt op het gebied van het personen- en goederenvervoer. Voor het stads- en streekvervoer zal de exploitatievergoeding met vele tientallen miljoenen euro's worden beperkt.

In 2003 starten OV-bedrijven met de stapsgewijze invoering van de OV-chipkaart.

De Boer vindt dat zijn missie om de files en de problemen bij het spoor aan te pakken "pas echt geslaagd is als de burger over vier jaar merkbaar beter af is".

Terug naar Begroting 2003


© 1996-20012 Dagblad De Telegraaf. Alle rechten voorbehouden.