Van
onze verslaggevers
Het
aantal dodelijke ongevallen op de weg en het spoor
moet fors omlaag. Bijna anderhalf miljard euro (3,3
miljard) kan worden bespaard als het aantal in het
ziekenhuis opgenomen gewonden van rond de 14000 personen
met een kwart wordt teruggeschroefd.
Ondanks
de toename van de mobiliteit op de weg en op de rails
wil minister Netelenbos (Verkeer) dat het aantal verkeersslachtoffers
fors wordt teruggedrongen. In het wegverkeer streeft
de bewindsvrouw naar 30% ofwel 750 doden minder in
2010.
Het
voorkomen van aanrijdingen tussen vrachtauto's en
fietsers, bromfietsers en snorfietsers krijgt extra
aandacht. Jaarlijks laten 25 tot 30 van deze 'kwetsbare
verkeersdeelnemers' het leven doordat chauffeurs te
maken hebben met een 'dode hoek'. De subsidie voor
de aanschaf van spiegels die de dode hoek wegnemen,
blijft van kracht tot 2004. Ook wil Netelenbos door
scherpere stabiliteitseisen, ander rijgedrag en aanpassing
van wegen voorkomen dat vrachtauto's kantelen en scharen.
Het
aantal dodelijke ongevallen op spoorwegovergangen
moet omlaag van 43 in 2000 naar 25 of minder in 2010.
Er worden proeven gedaan met overgangen, waarbij 'slalommen'
onmogelijk is. Netelenbos vindt de veiligheid van
het treinverkeer aanvaardbaar. "Maar die staat onder
druk", geeft ze toe.
De
minister kondigt in haar begroting een hele batterij
onderzoeken aan over verkeersveiligheid. Er komt een
proef met intelligente 'snelheidsadaptatie', waarbij
in woonwijken de snelheid van de auto wordt aangepast
zonder dat de automobilist daar invloed op heeft.
Ook komen er studies naar nieuwe remtechnieken en
maatregelen om verkeersdeelnemers minder vaak een
whiplash te laten oplopen.
Daarnaast
wil Netelenbos via campagnes het gedrag van automobilisten
veranderen. In 2002 zal ze campagnes voor de periode
2003-2007 presenteren die zijn gericht op alcoholgebruik,
vermoeidheid en agressie in het verkeer.
- De
kilometerheffing wordt vanaf 2003 stapsgewijs landelijk
ingevoerd;
-
Begin 2002 komt er een verbod op handmatig telefoneren
in de auto;
-
Er komt dit najaar een landelijke formule voor huurfietsen
op OV-knooppunten;
-
Automobilisten worden aangezet op ritten korter
dan 7 kilometer de fiets te pakken;
-
In 2003 wordt de chipkaart voor het OV landelijk
ingevoerd.
Terug
naar Begroting 2002
|