Van
een onzer verslaggevers
Steeds
vaker wordt informatie- en communicatietechnologie
toegepast om de bereikbaarheid te vergroten. Met informatiesystemen
en chipkaarten kunnen reizigers verschillende vormen
van openbaar vervoer combineren tot individueel maatwerk,
terwijl het autoverkeer dankzij computers in goede
banen kan worden geleid.
Om
bestaande weg-, rail- en watersystemen doelmatiger
te benutten zullen technologie en telematicadiensten
steeds intensiever worden ingezet. Daarbij valt te
denken aan het verder ontwikkelen van dynamische toeritdosering,
extra rijstroken binnen het bestaande wegprofiel en
verbeterde informatieverstrekking aan de reizigers.
Bestaande railinfrastructuur is intensiever te benutten
door de ontwikkeling van meer geavanceerde elektronische
veiligheidssystemen en verhoging van de spanning van
de bovenleiding.
Met
de oprichting van een Pan European River Information
Service in 2005 is een vlotte doorgang van de binnenvaart
over de Europese vaarwegen mogelijk. Daarmee wordt
een 'modal shift' gestimuleerd, van transport over
de weg naar filevrije binnenvaart. Geprobeerd wordt
de druk op de overbelaste snelwegen weg te nemen.
In
2003 kan worden gestart met de landelijke invoering
van de OV-chipkaart.
Behalve als vervoersbewijs kan die ook dienen als
toegangspas en zo bijdragen aan sociale veiligheid
in de stations. Dit jaar begon in Groningen een succesvol
gebleken proef met de OV-chipkaart.
Informatie-
en communicatietechnologie (ICT) blijkt op allerlei
terreinen van strategisch belang voor de samenleving.
Nederland wil daarom wat dat betreft tot de kopgroep
in de wereld behoren. Dat vraagt om een actief beleid
voor de komende jaren, vastgelegd in de nota 'Netwerken
in de Delta'. Ook in het ICT-beleid staat de burger
centraal. De ICT-infrastructuur moet toegankelijk,
veilig en betrouwbaar zijn.
Terug
naar Begroting 2002
|