BIG
BROTHER op de snelweg
DRIEBERGEN
- De drieliter V6 van de onopvallende, donkerblauwe,
Renault Laguna spint zachtjes als we met een vaartje
van zo'n 100 km/u op de A27 rijden. Plotseling schakelt
inspecteur Frans Zuiderhoek van het Korps Landelijke
Politiediensten (KLPD) terug van vijf naar drie. De
motor begint licht te grommen als de politieman wat
gas bijgeeft. Dan worden we geheel links, in een flits,
door een VW Golf gepasseerd. Geroutineerd zet Zuiderhoek
de achtervolging in.
"Kijk,"
zegt hij, "de bestuurder heeft totaal niets in de gaten,
want hij zit te bellen. Hij heeft nauwelijks aandacht
voor het overige verkeer. Ook de snelheid waarmee hij
rijdt gaat kennelijk langs hem heen, want 160 km/u,
hier mag je 120, is behoorlijk aan de hoge kant. Je
ziet al snel dat zo iemand zit te bellen, want ze blijven
voortdurend op de linkerbaan rijden, terwijl de rechterrijstroken
ook vrij zijn. Gaan ze wel naar rechts dan hebben ze
vaak geen hand vrij om richting aan te geven".
Kassa!
Boete van 180, want zonder noodzaak stilstaan
op de snelweg is strafbaar. Bovendien bleek de bestuurder
ook nog achteruit te hebben gereden omdat de afrit voor
personenauto's is afgesloten.
De
videocamera in de niet herkenbare, maar o zo snelle,
surveillancewagen registreert niet alleen feilloos het
rijgedrag van de bewuste automobilist, maar ook zijn
gemiddelde snelheid over een bepaalde afstand. Voordat
Zuiderhoek de Golf-rijder naar de kant dirigeert, kijkt
hij of de man zich misschien ook niet nog eventjes aan
bumperkleven schuldig maakt. Deze overtreding staat
namelijk nr. 1 in de 'Ergernis Top 10', die door de
weggebruiker zelf is samengesteld. De politie hanteert
dan ook streng de onlangs geïntroduceerde twee
seconden regeling, die voor voldoende afstand tussen
medeweggebruikers moet zorgen.
"Het
is opvallend dat automobilisten nauwelijks voldoende
afstand bewaren, terwijl ze zélf een dergelijk
kleefgedrag als zeer ergerlijk en hinderlijk ervaren.
Bovendien is het de oorzaak van de vele kop-staart aanrijdingen
die we iedere dag hebben. Iemand die 100 km/u rijdt
moet zo'n 55 meter afstand van zijn voorganger houden.
Bij die snelheid leg je meer dan 27 meter per seconde
af en bij 150 km/u is dat al 41 meter", rekent de man
van de KLPD snel voor.
Dan
wordt het tijd om de bestuurder op zijn rijgedrag aan
te spreken. De zonneklep gaat omlaag en het woord 'politie'
knippert aan en uit. De bestuurder van de Golf heeft
het echter nog niet door. Pas na een aantal lichtsignalen
gaat hij wat langzamer rijden. De Laguna passeert de
Golf en achter uit de hoedenplank komt de tekst 'politie-volg'
omhoog. Frans Zuiderhoek: "We proberen de door ons aangehouden
automobilisten zoveel mogelijk in het zicht van de andere
weggebruikers te laten stoppen. Uiteraard wel op een
veilige plek. Om andere bestuurders te laten zien dat
hardrijders en linkshouders aangepakt worden."
De
bestuurder van de Golf zegt zich van geen kwaad bewust
te zijn. Pas als hij de beelden op video terugziet,
geeft hij zijn fouten toe. Voor de snelheidsovertreding
en het linksrijden gaat de man op de bon en voor het
telefoneren krijgt hij het dringende advies dit niet
tijdens het rijden te doen. Pas aan het einde van het
jaar komt er hoogstwaarschijnlijk een wetswijziging
waarin niet-handsfree bellen strafbaar wordt gesteld.
We
rijden een hele dag met de KLPD mee en het valt ons
op dat bijna elke bestuurder die te hard rijdt óók
nog zit te bellen. Bumperkleven komt eveneens frequent
voor, zelfs vrachtwagens maken zich hieraan veelvuldig
schuldig. Soms is de afstand zo klein dat er niet eens
een personenauto tussen kan. "We kennen inmiddels de
beelden van trucks die op elkaar zijn gereden goed genoeg.
Van de chauffeurs is dan vaak niet veel meer over. De
meesten weigeren desondanks nog steeds om de veiligheidsgordel
te dragen, terwijl dat voor hen toch ook verplicht is",
aldus Zuiderhoek.
Traag
inhalen
Ook
het traag inhalen van trucks wordt door de videoteams
van het KLPD aangepakt. Zo rijden we op de A27 achter
een Belgische chauffeuse, die al meer dan vier kilometer
nodig heeft om een collega-chauffeur in te halen. De
camera legt alles van seconde tot seconde vast en de
26-jarige bestuurster uit Tessenderlo zit met verbazing
naar de beelden te kijken. "Allez, u hebt volkomen gelijk,
het duurt wel erg lang. Wat is eigenlijk de maximumsnelheid
voor trucks in Nederland?" Met een proces-verbaal mag
ze vervolgens weer vertrekken.
Golf
gesnapt: de bestuurder zit te bellen en
zoeft met 158 km/u over de linker rijstrook.
Op
de A1 maken enkele bouwvakkers het wel erg bont, wanneer
zij de file verlaten en via de invoegstreek enkele honderden
meters proberen te winnen. Het gaat fout als een vrachtwagen
het busje vervolgens niet meer in de file laat. Maar
de bouwvakkers zetten tóch door, met schade als
gevolg. De spiegels van het busje en de vrachtwagen
worden vernield en er zit weer een deukje in het portier
bij. Als Frans Zuiderhoek de bestuurder aanspreekt op
zijn gedrag, krijgt hij een grote mond. Hij haalt er
de schouders over op: "Ach de mannen hadden haast om
thuis te komen. Maar nu duurt dat nog veel langer en
het levert ze ook nog eens een bekeuring van 310
op."(T.K.)
(eigen
foto's)
**********
'VROS'
kijkt er lustig op los
Het
VROS-team (Video Registratie Onopvallende Surveillance)
van de KLPD (Korps Landelijke Politie Diensten) bestaat
uit twaalf auto's die door heel Nederland opereren.
De politiemannen rijden in niet-herkenbare surveillancewagens,
die echter wel met de snelste motoren zijn uitgerust.
Zij beschikken onder meer over auto's van de merken
Ford, Volvo, Opel, Peugeot, Renault en binnenkort ook
Seat en Citroën. Van het laatste merk is een C5
aangeschaft die momenteel wordt omgebouwd.
Elke
maand heeft de VROS een specifiek aandachtspunt waarop
wordt gelet en waartegen wordt opgetreden. De maand
juni staat in het teken van onjuist inhalen. In de eerste
vijf maanden van dit jaar werden door de VROS-agenten
8094 bekeuringen uitgeschreven. In 37 procent betrof
het snelheidsovertredingen. Totaal werden 5688 bestuurders
staande gehouden en 113 van hen moesten onmiddellijk
hun rijbewijs inleveren.
|