[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl
PYGMALION VAN PAUL DELVAUX

Paul Delvaux (1897-1994) schilderde dit olieverfwerk 1939. Musées Royaux des Beaux-Arts, Brussel.

Uw gevoelens bij dit kunstwerk

Onder de indruk? Pas du tout!

M. Janswaard, Soest

Met het rechter gedeelte van het schilderij kan ik niets.'vind ik onrustig. Want ik wil weten wat die man denkt en waarom die vrouw zo Eva-achtig rondloopt, behalve dan dat zij haar vijgenblaadjes op de verkeerde plek heeft. Het linker gedeelte vind ik mooi. Het zet je ook aan het denken, maar in mijn geval vind ik het beeld rustiger. In deze tijd zou ik wel zeggen..."kind neem hem van plastic, dat veert wat beter mee." Want óf ze komt thuis niet aan haar trekken óf ze staat na te genieten. Aan haar serene gezicht te zien, kies ik voor het laatste.GENIETEN!

Nicolette Franken, Hilversum

Nee, want ik val niet op vrouwen. En nee, want dit schilderij zegt me dus echt helemaal niets. Spreekt zelfs niet tot mijn verbeelding.

Veronica, Amsterdam

Nee, niet onder de indruk. Dit is volgens mij zoiets als de verzoeking in de woestijn. Die man is een priester die door God op de proef wordt gesteld. Slechts God mag hij dienen. En... hij slaagt. Aan het eind van zijn wandeling staat de deur van het klooster wijd open om hem binnen te laten. We zullen helaas nooit te weten komen wat hij in dat klooster aan zijn broeders zal vertellen.

Iris, Zuidwolde

De ideale man.

Ina van Leeuwaarden, Rotterdam

Misschien is zijn geest geraakt door haar liefdevolle omarming van zijn hoofd?

Mariëtte van Dongen, Rijswijk

Kijk Mama! Ik kan schilderen! Fijn Jantje, maar nu eerst je huiswerk afmaken.

Len Stange, IJmuiden

Volgens mij is de schilder zelf het onbeduidende mannetje (in werkelijkheid) en de rest van het schilderij zijn fantasie. Misschien wel hetgeen wat hij zelf zou willen zijn/meemaken?

Avanel, Almere

Het eerste wat ik dacht was: "Zeker gebrek aan beter."

H. Wolthaus, Vlissingen

Ik ben onder de indruk van de afstandelijke gezichten van de figuren; het lijkt alsof ze slaapwandelen. Het beeld van de naakte man schijnt wakkerder dan de rest. De man in het kostuum doet me denken aan een van de Janssens uit Kuifje. Het lijkt een science fiction-droom. Was Pygmalion overigens niet een man die een vrouwenbeeld aanbad?

B. Smit, Mill

Grappig schilderij vol tegenstellingen enerzijds straalt het warmte en genegenheid uit (de omarming van het beeld, de sfeer van de omgeving, schuur met houten tafel en de duinen op de achtergrond) en anderzijds ook een enorme afstandelijkheid en kilte (man in zwart pak, die zonder blikken of blozen rondloopt. Het is ook erg kil en wrang om genegenheid te moeten krijgen van een koud stenen beeld.) Hoe langer ik naar dit schilderij kijk hoe meer vragen het bij me oproept...

Lineke van Hoorn, Rijswijk

© 1996-2001 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

 

 



UW REACTIES!

De objecten in Beeld en Zinnebeeld lokken over het algemeen veel gevoelens op. Uw reacties op vorige afleveringen vindt u in het archief.