[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl
MAN IN HET CAFÉ VAN JUAN GRIS

De Spanjaard Juan Gris (1887-1927), een van de belangrijkste grondleggers van het Kubisme, schilderde dit olieverfwerk in 1912. Philadelphia Museum of Art.

Uw gevoelens bij dit kunstwerk

Het beeld van vandaag roept bij mij geen enkele emotie op. Ik denk echter dat dit komt door de gemoedstoestand die iemand, in dit geval ik dus, heeft. Daarvan is volgens mij de beoordeling van elke toestand of situatie afhankelijk. Dit oordeel duidt overigens niet op enige negativiteit aan mijn kant.

Jaap de Vogel, Heerlen

Mijn eerste reactie is: overspannen?? Hoezo dan? Waarom dan? Nog eens goed kijken! Nee, ik zie het niet, wat mis ik nou? Door alle gekke vormen heen zie ik juist een heel parmantig mannetje, fier, deftig, zoals hij alleen al zijn benen over elkaar kruist.

Mariette van Dongen, Rijswijk

Over dit soort kunstenaars (o.a.Picasso) wordt wel eens gezegd dat ze aan migraine/aangezichtspijn lijden. En dat ze dus de dingen soms zo zagen. Het is toch ook de vrijheid van kunst om de dingen af te beelden zoals je zelf wilt. Ik vind het leuk maar niet echt mooi.

Ruud Vermeij, Capelle a/d ijssel

Compleet verknipt door de hedendaagse maatschappij.

Marlene de Vries, Hoorn

Zou het ook mogelijk kunnen zijn dat de schilder gewoon alles tiendubbel of gespleten zag? Wat een afschuwelijk schilderij. Hier zou je spontaan overspannen van worden.

Iris, Zuidwolde

Ik weet niet of de man overspannen is maar door het 'verkreukelde' gezicht en de donkere kleuren die gebruikt zijn krijg ik geen vrolijke indruk.

Stella

Het schilderij roept vragen op: wie is deze man en wat doet hij in het café. Wacht hij op iemand of neemt hij, voordat hij een avondje uit gaat naar het theater, even een drankje in het naastgelegen café. Verdrinkt hij zijn verdriet of is het alleen maar een man in een café. Een intrigerend schilderij.

Henk Saelman, Hoorn

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

 

 



UW REACTIES!

De objecten in Beeld en Zinnebeeld lokken over het algemeen veel gevoelens op. Uw reacties op vorige afleveringen vindt u in het archief.