[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl
NIGHTHAWKS
Edward Hopper (1882-1967) schilderde dit olieverfwerk in 1942. Hopper werkte meestentijds in New York. Nighthawks hangt in The Art Institute of Chicago.
Uw gevoelens bij dit kunstwerk!

Misschien dat er iemand op de barkeeper wacht... straks thuis.

Jolanda de Leeuwkerk, Ossendrecht

Als ik me weer eens eenzaam onder de mensen voel, ga ik liever naar huis waar ik alleen ben.

Carol, Schlanders (Südtirol)

Positief bekeken:
De man alleen denkt:"Wat zit ik hier heerlijk rustig."
Het koppel denkt: "Nog even gezellig uit."
De barkeeper denkt: "Gelukkig drie klanten."
Maar wat we hier zien is ELLENDE.
Eenzaamheid. Samen en toch alleen. Sluitingstijd, iedereen nog eenmaal het glaasje vol en dan kan ik eindelijk naar huis.

P. Bauling

Op een rustige zaterdagnacht ruim voorbij sluitingstijd zit het drietal in een café in een al uitgestorven stad, waar iedereen al ligt te slapen. Er wordt weinig gesproken maar de blikken zeggen genoeg. De barman is aan het afruimen, maar wil eigenlijk niet afsluiten. Hij voelt zich in dit sfeertje wel goed, thuis is er toch niemand die op hem wacht. Hij vraagt zich af waarom het koppel niet reeds samen naar huis is vertrokken. De man aan de bar geniet van de stilte na een drukke werkweek en bewondert de vrouw in het rood.

Bo, Rotterdam

Ik vind...het enorme saaiheid uitbeelden.
Ik hoor ze als het ware halflallend zeggen: "Laten we er nog maar eentje nemen, hè? Is toch gezellig? Niet dan?"
"Mmm", bromt dan de ander, "ja reuze. Ik heb het wel naar m'n zin. Jij niet dan?"
"Ja, ik wel, maar hij daar tegenover ons, heeft het volgens mij niet naar z'n zin. Zit daar zo eenzaam en alleen. Dan hebben wij het beter voor elkaar, niet dan, ik moet er niet aan denken er zo bij te zitten. Goh, ja, als ik er zo over denk, krijg ik echt medelijden met 'm. Wat hebben wij het eigenlijk goed voor elkaar hè? Vind je ook niet? "
"Mmm, da's waar."
"Ik zou niet op zijn plaats willen zitten. Mooi niet. Jij wel?"
"Mmm nee."
"Wij kunnen tenminste nog lekker met elkaar kletsen, communicatie is immers zo belangrijk, zeggen ze?"
"Je hebt gelijk, doe mij er nog maar een. Om 't te vieren."
"Ja, goed plan, want je hoort tegenwoordig zoveel over eenzaamheid en aftakeling. Laten wij er maar van genieten."
"Mmm, proost"

Mirjam Hakvoort, Doorwerth

Ik vind dat het schilderij symbool staat voor de verlatenheid en kaalheid van het café in de vervlogen uren. De ober is alvast aan het schoonmaken, want die wil naar huis, alhoewel het café goed verlicht is, is er geen emotie op de gezichten te lezen van de bezoekers, de verlatenheid op de straat vormt een geheel met eenzaamheid van de personages in het café en wordt vooral benadrukt door de man die op de hoek zit. Het geeft een heel verlaten gevoel weer; er hangt zelfs geen schilderij aan de muur. Het weerspiegelt een en al kaalheid van de omgeving. De personages zijn aanwezig, maar daar houdt het wel mee op. De vrouw valt echter wel op door de kleur van haar haar en haar rode jurk. Dit in tegenstelling tot de mannen die kleurloos zijn (zwart/wit), zij is ook de enige waarvan het gezicht niet wordt afgewend.

Viviane, Rotterdam

Ik vind niet dat de mensen in het café een eenzame indruk maken,dat er weinig mensen zijn wil voor mij niet zeggen dat zij eenzaam zijn. Het is ook mogelijk dat zij een rustpunt hebben gevonden na een drukke dag en pauzeren met een drankje.Als je gezelschap wilt, is deze plek net zo goed als bijna elke andere plek.

Mariette van Dongen, Rijswijk (NB)

Ik vind...mijzelf terug in de man aan de bar met zijn rug naar mij toe.
Bar in Little Italy New York 1938. Pefect sfeerplaatje.

Fred, Zaanstad

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden

 

 



UW REACTIES !

De objecten in Beeld en Zinnebeeld lokken over het algemeen veel gevoelens op. Uw reacties op vorige afleveringen vindt u in het archief.