Jeffrey
Wijnberg:
Pure levenslust
|
Dit
keer geen bijtend commentaar op het nieuws, maar pure
reclame voor Karin Bloemen en Cor Bakker.
In een wervelende show laten
deze twee artiesten zien wat pure levenslust is: passie,
vakmanschap en humor worden verweven tot een muzikaal
spektakel dat ongekend is op de Nederlandse podia.
Wie dit optreden live meemaakt,
heeft acuut geen psycholoog meer nodig. Bloemen en Bakker
laten je voelen wat het echte leven betekent.
|
uit
De Telegraaf van 19 april 2002
Bloemen en Bakker:
perfect klikkend span
AMSTERDAM
- Van iel naar fors, van banaal naar fijnzinnig, van
hilarisch naar serieus, Karin Bloemen heeft alle smaken
in huis. Net zoals ze grossiert in typetjes en tongvallen.
Haar nieuwste programma, 'De diva & de divan', biedt
weer een overtuigende inventarisatie van haar mogelijkheden.
Geen achtergronddanseresjes deze
keer, en ook geen orkestje. Ik heb het geen van beide
gemist, al is het maar omdat Bloemen aan pianist Cor
Bakker naast zich op het podium genoeg heeft. Want tussen
die twee klikt het ronduit perfect. Bakker geeft met
veel brille alle muzikale voorzetten die Bloemen nodig
heeft om te kunnen scoren. En dat doet ze dan ook, met
haar beproefde theaterinstinct. Waarbij ze zich, wat
de liedjes betreft, in haar keus niet tot de eersten
de besten heeft gericht. Friso Wiegersma, Jacques Brel,
Jurrian van Dongen, Jan Boerstoel, dat zijn namen waarmee
je voor de dag kan komen. En Bloemen weet uiteraard
raad met hun liedjes, al heb ik persoonlijk geen enkele
voeling met de nieuwe muziek bij Brels 'Nuttelozen van
de nacht'. Nou ben ik, wat Brel betreft, toch al niet
erg inschikkelijk (handen thuis is het motto), maar
deze steile klanken strijken me helemaal tegen de haren
in.
Maar vooruit, de variatie in
'De diva & de divan' is groot genoeg om te kunnen leven
met een enkele misser. Keus zat immers: een smakelijke
Tineke Schouten-imitatie; een geestig nummer over een
peperdure wintersportdame (tekst: Richard Groenendijk);
een briljante versie van 'Het dorp' (Ferrat/Wiegersma),
waarbij Bloemen onderweg overstapt van een vette knipoogvariant,
naar de gewone, verstilde verklanking; het ijzersterke
'Everybody says don't' van Stephen Sondheim, de oogst
is niet gering. En dan laat ik veruit het meeste van
dit bijna te volle programma nog ongenoemd.
Want zo heb je bijvoorbeeld ook
nog 'Gezelligheid kent geen tijd', een ouderwetse dijenkletser
waarvoor Bakker achter de vleugel vandaan komt om met
Bloemen het feesten- en partijtjesduo De Corini's te
vormen. Alleen al z'n rare, repeterende luchtsprongetje
rechtvaardigt Bakkers aanwezigheid. Door Karin Bloemen
zelf geschreven, lonkt het nummer open en bloot naar
de lach en de gunst van het publiek - en krijgt die
ook volop.
De precisie waarmee Bloemen accenten
en stemmetjes volhoudt is, zoals altijd, verbluffend,
net als haar geraffineerde mimiek en het gemak waarmee
ze grote zalen bespeelt. Minder te spreken ben ik over
de kwaliteit van sommige conferences. Ze bréngt ze prima,
daar niet van, maar inhoudelijk is het soms echt aan
de al te magere kant. Zo'n nummer als 'De grot' bijvoorbeeld
had ik graag niet gehoord.
Dit daargelaten, wie weet wat
Bloemen allemaal kan en daarvan houdt, wordt in 'De
diva & de divan' gul bediend. Ook visueel trouwens,
want het is niet karig wat Jan Aarntzen voorbij stuurt
aan jurken en (opblaasbare) attributen. Bloemen en Bakker
zijn voor herhaling vatbaar.
P.L.
|