Jeffrey
Wijnberg:
Uitvinden is uitdagend
|
Of
de kilometerheffing een briljant idee is, laat ik buiten
beschouwing. Wel is het slim van de minister Netelenbos
om de Willy Wortels van Nederland met elkaar te laten
wedijveren voor een ontwerp van de zogeheten zwarte
doos.
Wat mij betreft mag de overheid
vaker dit soort prijsvragen uitschrijven. Op die manier
wordt niet alleen gebruik gemaakt van collectieve intelligentie,
maar raken burgers op een prikkelende manier betrokken
bij de politiek. Zo kan ik me voorstellen dat er uitvinders
zijn die een geniale oplossing hebben voor het voetbalvandalisme,
het toenemende zwerfvuil of de wachtlijsten in de zorg;
en misschien ook voor het parkeerprobleem in de grote
steden of het gebrek aan goed personeel bij de politie,
de gezondheidszorg en het onderwijs.
Uitvinden is uitdagend en de
mens voelt zich altijd vereerd als hij wordt aangesproken
op zijn creatieve slimheid.
|
uit
De Telegraaf van 13 april 2002
Ontwerp mobimeter is 2
ton waard
door Jeroen Hendriks en Dominique
Weesie
DEN HAAG - Het kabinet stelt een
belastingvrije beloning van 200.000 euro in het vooruitzicht
voor uitvinders met een briljant ontwerp van de zwarte
doos voor de omstreden kilometerheffing.
Deze zogenoemde mobimeter, waarvan
verkeersminister Netelenbos nog geen idee heeft hoe
deze eruit moet gaan zien, is uiterlijk in 2006 in iedere
auto verplicht. Het apparaat moet exact gaan registreren
op waar autorijdend Nederland op ieder moment is.
Probleem is echter dat niemand
weet hoe dit precies moet gaan gebeuren. Daarom heeft
Netelenbos samen met haar collegaminister Zalm (Financiën)
een prijsvraag uitgeschreven voor iedereen die denkt
de oplossing te hebben voor de mobimeter.
In een advertentie, gisteren
in deze krant, worden 'Willie Wortels' uitgedaagd hun
hersenspinsels in maximaal tien A4'tjes op te sturen.
Voor de beste inzending ligt maximaal 75.000 euro netto
te wachten, de tweede plaats krijgt 50.000 euro en zelfs
nummer drie kan nog rekenen op 25.000 euro.. Het ministerie
houdt nog eens 50.000 euro achter de hand voor het geval
er meer dan drie prijswinnaars zijn.
Alle inzendingen moeten voor 15
mei binnen zijn. Een onafhankelijke jury zal zich vervolgens
over de plannen buigen en zeven finalisten kiezen die
op 24 mei in de finale mogen strijden om de geldprijzen.
Ambtenaren van de betrokken ministeries mogen niet meedoen.
Schadepost
Het CDA eist tekst en uitleg van de ministers over
de prijsvraag, omdat het parlement nog geen definitieve
toestemming heeft gegeven voor de kilometerheffing die
tussen 2004 tot 2006 geleidelijk ingevoerd moet worden.
"Er ligt een heel traject klaar
voor invoering van de kilometerheffing.. Je kunt niet
wachten tot 2006," verklaart een woordvoerster van Verkeer
en Waterstaat. "We hebben gekozen voor een prijsvraag
om zoveel mogelijk ideeën los te krijgen en een maximale
concurrentie te garanderen."
CDA-Kamerlid Eurlings wijst er
echter op dat minister Netelenbos bij het gesneuvelde
rekeningrijden vorig jaar is blijven zitten met een
schadepost van zo'n 120 miljoen euro vanwege gemaakte
kosten voor het experiment en met een contract met de
tolpoortleveranciers Q-Free en Peek Traffic dat zij
niet kon nakomen. Het ministerie is nog steeds in onderhandeling
met die bedrijven over het afkopen van dat miljoenencontract
met geld of andere orders voor bijvoorbeeld de kilometerheffing.
"De minister regeert over haar
graf heen. Het is onverantwoord dat zij in haar nadagen
volop doorgaat met geld uitgeven. Dit is waarschijnlijk
nog maar het topje van de ijsberg. Zij moet pas op de
plaats maken en het aan haar opvolger overlaten, want
het is maar de vraag of de nieuwe Kamer de kilometerheffing
wel ziet zitten," zegt Eurlings.
|