Jeffrey
Wijnberg:
Reclame voor
reclamemakers
|
Ooit was TV-reclame een irritante onderbreking van een goed programma. Tegenwoordig is het andersom en zijn de reclameblokken een welkome afwisseling van saaie oppervlakkige televisie.
Reclamemakers worden steeds vindingrijker en het valt op dat het gehalte aan humor op niveau toeneemt. Mijn favoriet is de reclamespot van Hertog-ijs; man staat in de tuin zijn bladeren te blowen als zijn vrouw hem met schelle stem voor het eten roept; van de schrik richt hij de bladerenblower op haar waardoor zij en de hele keuken in een paar seconden verandert in een puinhoop. Iedereen lacht weer door....Hertog-ijs.
Lachen is heerlijk en gezond en zo maken de reclamemakers ook ongemerkt reclame voor hun eigen vak.
|
uit
De Telegraaf van 14 maart 2002
'Rio-gangers' winnen Gouden
Loeki
AMSTERDAM - Het spotje 'Rio' van Centraal Beheer Achmea is gisteravond verkozen tot beste reclamefilm van het afgelopen jaar. De makers van de reclame waarin twee jongens een ruit van een juwelier binnenrijden terwijl hun paspoort en tickets naar Rio op het dashboard klaarliggen, hebben de Ster publieksprijs 'Gouden Loeki' in de wacht gesleept.
Uit de stemmen van het Nederlandse publiek, dat de afgelopen maanden massaal bijdroeg aan de verkiezing, blijkt wederom dat humor in de reclame scoort. Zo eindigde de commercial 'Beren' van John West, waarin de zalmvisser het gevecht met een beer aangaat, op een tweede plaats. Delta Lloyd behaalde een derde plaats met de commercial 'Parade.' Het filmpje toont een bordendrager die veroorzaakt dat de afbeelding van de grote leider een voortand mist tijdens een militaire parade.
De Gouden Gids met de doorgedraaide garnalenpelster eindigde op nummer vier.. En wederom viel Centraal Beheer Achmea in de prijzen; het filmpje 'Cementmixer' was goed voor een vijfde plaats.
In totaal waren dertig commercials genomineerd. Filmpjes als 'Triviant' van Amstel en 'Moorkop' van Nationale Nederlanden vielen net buiten de prijzen.
|