Jeffrey
Wijnberg:
Medemenselijk respect
|
Ralph
Inbar geeft in zijn nieuwe programma 'Zelfportret' het
voorbeeld van hoe kwaliteitstelevisie gemaakt moet worden.
Een
aantal ingrediënten zijn van essentieel belang: de gasten
moet boeiend zijn en echt wat te zeggen hebben, zij
moeten de kans krijgen om te laten zien wie ze zijn
en wat ze in huis hebben en de houding van de presentator/interviewer
moet invoelend, respectvol en oprecht belangstellend
zijn.
Maar
al te vaak worden programma's gevuld met talentloze
burgers die hun kans grijpen om hun gezicht op tv te
krijgen en de kwaliteitsmensen die wel worden gevraagd,
worden respectloos onderuit gehaald omdat dat goed scoort.
|
uit
De Telegraaf van 2 maart 2002
Ralph
Inbar contra afzeik-tv
door
Henk van der Meyden
AMSTERDAM
- Als Ralph Inbar vanavond bij de Tros start met zijn
nieuwe programma ZELFPORTRET is dat symbolisch voor
Ralphs verlangen om positieve televisie te maken. In
een nagebouwd schildersatelier in de studio ontvangt
hij vanavond de voorzitter van de Tweede Kamer, Jeltje
van Nieuwenhoven. En daar wordt haar gevraagd een portret
van zichzelf te schilderen of te tekenen.
Tijdens dit schildersdebuut babbelt
Ralph op ontspannen manier met Jeltje "maar", zegt hij
"voor ze gaat schilderen, krijgt ze net als iedereen
een schort voor en dat zorgt er altijd voor dat je je
anders gedraagt. Je bent kwetsbaarder, ook al omdat
je iets moet doen wat niet je vak is en je vaak nog
nooit gedaan hebt. Maar tegelijk geeft het een soort
vrij gevoel en ik heb gezorgd dat je geen andere camera
ziet." Wat dat betreft is Ralph zijn Banana Split-format
trouw gebleven. De camera's staan verborgen achter one
way mirrors en alle techniek is weggewerkt waardoor
er een heel intieme sfeer ontstaat en men makkelijker
praat.
Ralph zegt: "De mensen flappen
er op deze manier meer uit dan ze anders zouden doen.
Het is ook meer babbelen dan een interview en zeker
geen kruisverhoor. Ik ben er ook niet op uit om iemand
neer te sabelen of onderuit te halen wat tegenwoordig
de nieuwe trend is in tv-land." "Afzeik-tv is 'in' en
dat lijkt steeds erger te worden. Ik vind dat het cynisme,
het gebrek aan respect nu hoogtij viert in de tv-wereld
en ZELFPORTRET is daarop nu mijn antwoord. Ik geloof
in positieve tv, mensen in hun waarde laten.Waarom wordt
men zo vaak agressief? In de tv-wereld is men er toch
op uit iemand aan te vallen, kapot te maken." Goede
smaak "Ik zag laatst HANS DIJKSTAL in NETWERK. Daar
zaten twee reporters al klaar voor de aanval: Fons van
der Poel en nog een journalist. Waarom twee mensen?
Van der Poel is journalist genoeg om zelf zo'n gesprek
te doen. Twee tegen één vind ik geen fair play.
Bij BAREND EN VAN DORP lijkt het
er ook op dat de afgang van een gast hun succes is.
Ik wil niet zeggen dat het geen goed programma is, maar
waarom toch die negatieve sfeer in zoveel uitzendingen
en dat cynisme. Men is onbeleefd, men steekt à la Knevel
graag het vingertje op. Men overschrijdt de grenzen
van de goede smaak en ik voel dat het publiek daar toch
ook genoeg van heeft. Het is tijd voor blijde televisie,
voor mensen die op het scherm iets presteren." "Wat
dat betreft heeft de reality-tv het niveau van de Nederlandse
televisie geen goed gedaan. De amateurs van deze programma's,
de bewoners van die huizen of villa's met camera's,
hebben de vakmensen van het scherm verdrongen. In een
land waar zoveel goede acteurs en actrices geen werk
hebben en brodeloos zijn gemaakt door de reality-tv,
is de balans van mensen die iets kunnen en niets kunnen
op tv verdwenen!"
"Wanneer zie je nog orkesten
of balletten op tv? Die kosten natuurlijk veel geld
en onbekende mensen die zich laten bekijken door de
camera's doen het gratis, alleen maar omdat ze op tv
komen. Zo wordt de televisie de speeltuin van het non-talent
en dat is jammer. Ik houd van televisie, maar ik wil
voor mijzelf televisie maken die me blij maakt. De meeste
programma's - enkele uitgezonderd, er zijn ook goede
programmamakers - maken me treurig." Ralph Inbar vervolgt:
"Dat afglijden van het niveau heeft er nu al toe geleid
dat er gesproken wordt over een 'platvorm' van mensen
die iets aan de verloedering willen doen." PLAT-vorm
is wel een opmerkelijke betiteling voor deze waarschijnlijk
komende campagne tegen platte tv. Ralph: "Men spreekt
maar over programma's die achter de decoder moeten.
Ik ben tegen censuur, maar tegen sommige programma's
moet het publiek worden beschermd en er zijn uitzendingen
waarin men eigenlijk de mensen die er in te zien zijn,
tegen zichzelf dient te beschermen. Je moet mensen in
hun waarde laten en daar heb je het woord weer - met
respect behandelen. Maar het woord respect lijkt te
zijn uitgestorven in de tv-wereld en dat doet mij als
gepassioneerde tv-maker pijn."
Ralph wil niet de indruk wekken
dat hij een zeur is, zo iemand die alleen maar zegt
hoe goed en mooi het vroeger allemaal was. Zo zit hij
niet in elkaar. Hij staat midden in het leven, maar
juist daardoor signaleert hij dat de tv op weg is in
een neerwaartse spiraal te geraken. "Daar is ook de
gewenning, het idee dat alles zo moet en is. Denk eens
aan Jerry Springer. Vroeger sprak men daarover, leverden
die schokkende uitzendingen nog stof tot gesprek. Nu
is Springer, zoals ik laatst al zei, een 'softie' geworden.
Niemand kijkt er meer van op. Dat is al een teken van
het verval, de goede smaak die in gevaar is gekomen."
Ralph ergert zich ook aan de stijl van interviewen.
Luisteren "Men is, denk ik, soms vergeten dat een goed
interview vooral ook luisteren is, in plaats van iemand
de les te willen lezen of de grond in boren. Natuurlijk",
zegt hij, "moet je pittige vragen kunnen stellen, mag
zo'n gesprek best spannend worden, maar de interviewers
tonen vaak een soort hoogmoed en spelen geen fair play.
Ze hebben een lijst vragen klaar en hebben voor het
gesprek begint al in het hoofd hoe ze iemand het beste
neer kunnen sabelen. Dat vindt men scoren. Dan is men
blij. Jammer is dat.."
"In mijn programma ZELFPORTRET
ga ik ervan uit dat ik in de eerste plaats mensen heb
uitgekozen die ik bewonder en die bijzonder zijn. Ik
wil ze niet in een hoek drijven of aanvallen maar ze
nu eens laten zien zoals ze écht zijn. En dat levert
in de gesprekken die ik nu al heb opgenomen met Jeltje
van Nieuwenhoven, Daphne Deckers, Hans Dijkstal, mr.
Moszkowicz en anderen toch een heel ander beeld op dan
we van die mensen hebben." "Zo'n schildersatelier zonder
camera's brengt al een heel intieme sfeer. De mensen
zijn ook, omdat ze vaak voor het eerst moeten schilderen
of tekenen, zichzelf - aandoenlijk soms in hun onbeholpenheid,
maar daardoor leer je ze wel kennen." "Een gesprek duurt
veertig minuten. Dat geeft je de mogelijkheid momenten
te laten zien die je anders door tijdgebrek uit zo'n
opname zou knippen. Het geklungel, het vallen van een
palet met verf, de wanhoop omdat men er niet uitkomt
met het zelfportret. Daar hebben we tijd voor en dat,
samen met het gesprek, biedt naast het portret dat zij
van zichzelf maken ook figuurlijk een bijzonder portret
op van de geïnterviewde. Dat heb ik nu bij de opnamen
van de eerste zes gasten al gemerkt."
En elke uitzending is er natuurlijk
weer de vraag: zal zo'n zelfportret dat hij of zij moet
maken, lukken? Of wat zal hij of zij ervan brouwen?
JELTJE VAN NIEUWENHOVEN die vanavond - daar is ze tenslotte
voorzitter van de Tweede Kamer voor - de serie ZELFPORTRET
opent, komt over als een vrouw, zoals Ralph zegt, die
recht door zee is. Een vrouw ook zonder opsmuk die veel
in haar mars heeft. NANCE, de Tros-presentatrice, zal
men ook in actie zien in het schildersatelier. "Ze was
een internationale popster, maar besloot daar op een
dag zelf mee te stoppen. Ze is met die popcarrière miljonaire
geworden, maar is als presentatrice toch een heel nieuwe
loopbaan begonnen. Daar heb ik bewondering voor", aldus
Inbar. Nance praat ook openhartig over de wijze waarop
zij met haar ziekte van Crohn omgaat. Warm mens "En
een man als mr. Moszkowicz ", aldus Ralph Inbar, "is
immers op de rechtbank vaak keihard, maar hier bleek
hij een heel warm mens te zijn, zoals je hem nog nooit
eerder gezien hebt. Hij zei nog: 'Heel slim, mijnheer
Inbar, zo'n atelier en dit schilderen. Ik zeg nu dingen
die ik anders nooit gezegd zou hebben.' Dat is het psychologische
geheim achter deze formule waarvoor nu ook internationaal
al belangstelling is. De formule laat mensen die bekend,
maar daarbij ook heel bijzonder zijn, iets doen wat
zij eigenlijk niet beheersen. En dan val je toch helemaal
terug op jezelf, kan je geen rol meer spelen, valt het
masker af."
Ralph praat, hoewel hij nu al bijna
veertig jaar televisie maakt - waarvan ruim dertig jaar
bij de Tros - nog met net zoveel enthousiasme over dit
medium als toen hij ermee begon. Over zijn werk zei
hij in het vakblad Broadcast: "Ik wil niet alleen televisie
maken om brood op de plank te krijgen. Kwaliteit is
voor mij het allerbelangrijkste. Ik moet verantwoording
afleggen aan mezelf." Het is de andere kant van de op
het oog zo ontspannen, zorgeloze man, die ons nu al
zo'n eenentwintig jaar trakteert op Banana Split, wellicht
het langst lopende succesvolle programma van de Nederlandse
televisie. Verveelt het niet altijd hetzelfde programma
te moeten maken en mr. Banana Split te blijven? Ralph:
"Banana Split is een enorm creatief programma. Een cabaretier
werkt maanden aan een nieuwe theatershow met grappen,
waar hij na try-outs dan een of twee jaar mee op tournee
gaat. Maar van mij wordt verwacht dat elke Banana Split
weer nieuwe grappen en vondsten laat zien, waar je ook
nog om moet lachten. En humorcomedy is toch het moeilijkste
dat er is. Elke show is een totaal nieuwe productie.
En try-outs bestaan er niet. Het moet meteen goed zijn,
je kunt zo'n scène met een cast waarin hij of zij in
de val loopt, ook nooit overdoen."
Ralph praat met liefde over 'zijn
kind' dat door anderen in ons land veel geïmiteerd wordt.
Echt boos kan hij er niet meer om worden als hij hoort
dat stunts die hij al jaren geleden in Banana Split
heeft laten zien, nu precies zo worden overgenomen in
andere programma's. Met imitaties heeft hij leren leven.
Hij zegt lachend: "Ik denk dan maar, er is maar één
Ajax en ja, dan heb je ook nog IJsselmeervogels! Zolang
ik maar de beste blijf." Vraagtekens Hij kan wel woedend
worden als hij signaleert dat men in een candid-cameraprogramma
de scènes ensceneert en de slachtoffers gewoon ingehuurde
acteurs of figuranten zijn. "Dan is zo'n programma dat
men Candid Camera noemt, gewoon gescripted. En dat vind
ik een devaluatie van Candid Camera. Ik zet wat dat
betreft vraagtekens bij het programma You're Candid
van Yorin. Als dit ook echt zo zou zijn, overweeg ik
daar gerechtelijke stappen tegen te ondernemen. Met
dit soort zaken bedrieg je de kijkers. De spontaniteit,
het niet weten, is dan gewoon allemaal nep."
De vader van de Candid Camera,
wijlen Alan Fund heeft voor hij stierf nog zo'n proces
gevoerd tegen een programma in Amerika dat het met de
waarheid niet zo nauw nam en alles had 'opgezet'. Dat
won hij. Ralph heeft jaren samengewerkt met Alan Fund,
de uitvinder van Candid Camera TV. Ralph: "Hij had eerst
een radioprogramma waarin hij met verborgen microfoontjes
werkte en daar maakte hij later dus een tv-versie van."
Is er weleens een stunt niet gelukt? Ralph hoeft maar
even na te denken "Dat was met Tatjana Simic in Londen.
We hadden geregeld dat zij zogenaamd in een restaurant
een belangrijke afspraak zou hebben met een hoge BBC-functionaris.
Alles was voorbereid, het decor, de mensen die als ober
mee zouden werken, maar Tatjana kwam gewoon niet opdagen.
Dat is typisch Simic. Ze bleef liever in haar hotel.
Ik heb toen alleen als herinnering de set up, het decor
nog gefilmd en dat was het dan." Inbar heeft de BANANA
SPLIT-formule een geheel eigen stijl gegeven sinds TEDDY
SCHOLTEN in de jaren vijftig begon met het eerste candid-programma
KIEKEBOE op de Nederlandse tv, later gevolgd door POETS
met Fed Oster. Banana Split heeft alle trends die vele
jaren overleefd door creativiteit en omdat Ralph zichzelf
trouw is gebleven
"Maar eigenlijk kan je zeggen dat
dit het eerste reality tv-programma in ons land was,
maar we hebben wel gezorgd dat het niveau behouden bleef
en bepaalde grenzen niet werden overschreden." Trouw
Ralph is ook dertig jaar de Tros trouw gebleven, uniek
in deze tijd van job-hoppers. "Ik heb het er goed, waarom
zou ik er niet blijven", zegt hij. Hij kan het goed
vinden met Tros-directeur HUIB BOERMANS en voorzitter
KAREL VAN DOODEWAARD. "Prima mensen die begrijpen dat
je als creatieveling toch vrijheid nodig hebt." Ralph
is niet meer in vaste dienst van de Tros, maar startte
vijf jaar geleden zijn eigen productiemaatschappij FUN-CHANNEL.
Daar sloeg hij internationaal ook al behoorlijk zijn
vleugels mee uit Zijn TV Masqué won de Gouden Roos in
Montreux en was ook een groot succes bij de Italiaanse
Rai tv en nu is er sprake van dat het ook in Amerika
op de buis komt. "Dick Clark Productions in Los Angeles
is er heel enthousiast over. Je merkt ook in Amerika
dat er na die elfde september behoefte is aan humor,
menselijke warmte en niet zozeer meer aan voorgeprogrammeerde
comedy's die zo uit de computer lijken te komen en zichzelf
steeds weer herhalen."
Ook Ralphs programma TAKE TWO,
waarin kinderen commercials naspelen, is internationaal
een hit. Ralph is ook een der steunpilaren van de Israëli
TV, die hij in 1968 mede oprichtte en van start liet
gaan. Hij presenteerde er jaren Banana Split en drie
jaar geleden regisseerde hij vanuit Tel Aviv het Eurosongfestival.
Ralph heeft zijn hart verpand aan de televisie. Er waren
jaren dat hij alleen voor dit medium leefde, maar hij
heeft nu toch ook al vijftien jaar een stabiel privé-leven.
Hij heeft in TREES SANSEN een ideale levenspartner gevonden.
"Ik heb haar bij de BRT leren kennen, waar zij productiewerk
deed en we zijn nu al vijftien jaar bij elkaar", zegt
Ralph.
"Zij heeft twee dochters uit
haar eerste huwelijk, met wie ik een echte gezinsband
heb opgebouwd. Marjan (27), die bij Sky News werkt en
nu in Israël is, en An die voor Fox Kids actief is.
Allebei in de tv-wereld dus." Een heel tv-gezin dat
Ralph tot een echte familieman heeft gemaakt en die
familie-entertainment misschien ook daarom hoog in het
vaandel heeft staan. Hij is ook blij dat Joop Daalmeyer
nu netmanager is geworden van Net 2 waar de Tros op
uitzendt met steeds meer succes. "De vorige netmanager
Rob Bremer was een ramp", zegt Ralph. "Die had een hekel
aan amusement, dat kon je aan alles merken. En toch
heeft de Tros als grootste familie van Nederland zijn
groei en bestaan daaraan te danken. Daalmeyer begrijpt
dat gelukkig. Er is toch niets mooier dan de mensen
blij te maken, positieve tv te maken", aldus Inbar,
die men vanavond dus in actie kan zien met de eerste
aflevering van ZELFPORTRET bij de Tros op Net 2.
|