Jeffrey
Wijnberg:
Service kost geld
|
Echte dienstverlening kost geld. En het enige dat banken,
verzekerings-
maatschappijen en andere grote ondernemingen lijken te
interesseren is het binnenharken van geld. Zo kan ik mij gruwelijk ergeren
aan het feit dat banken miljoenen euro's per week verdienen aan rente door
overschrijvingen vast te houden. Nee, we mogen dan wel in een
dienstverlenende maatschappij leven, maar ik kan nergens ontdekken dat
'service' ook werkelijk hoog in het vaandel staat bij die bedrijven die
'winstwaarschuwingen' afgeven. Ik denk altijd maar: zolang je moet
waarschuwen dat je winst tegenvalt, dan valt het dus reuze mee. Wat wel
echt tegenvalt is de ethiek van de grootverdieners: bejaarden worden
kennelijk gezien als een weinig lucratieve groep consumenten en afgeschreven
als ware het derdehands lantarenpalen.
|
uit
De Telegraaf van 27 februari 2002
Zalm steunt protesten
ouderen tegen banken
Van een onzer verslaggeefsters
DEN HAAG - Een in november vorig jaar spontaan gestarte meldactie van de ouderenbonden over de teruglopende dienstverlening van de banken aan particuliere klanten, brengt de politiek en de grootste bankconcerns van ons land in beweging.
Minister Zalm (Financiën) heeft gisteren beloofd een bemiddelende rol te willen spelen bij het in ontvangst nemen van het rapport 'De balie geld(t) niet meer' met een samenvatting van ruim 5.000 protesten van senioren en slechtzienden. Hun verontwaardiging richt zich op de sluiting van steeds meer bankfilialen, onveilige pinautomaten en de onmogelijkheid om bij veel banken contant een klein bedrag op te nemen.
Zalm zal op korte termijn met de Vereniging van Nederlandse Banken (NVB) overleggen over creatieve oplossingen om de dienstverlening aan ouderen, slechtzienden en bewoners van afgelegen gebieden te verbeteren.
De bewindsman voelt er niets voor om de banken de door de PvdA-fractievoorzitter Melkert bepleite wettelijke maatregelen voor dienstverlening vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid op te leggen.
Volgens Zalm moet het mogelijk zijn om door goed onderling overleg veel sneller tot een voor banken en protesterende belangenorganisaties bevredigende oplossing te komen. Wettelijke maatregelen gaan volgens Zalm veel te lang duren en bovendien hebben de banken zelf baat bij tevreden klanten.
Hindernis
Voorzitter M.R. van der Heijden van de bond voor 50-plussers ANBO hoopt dat de banken snel in actie zullen komen. Daar is gezien de vele emotionele reacties, die op de drie landelijke melddagen binnenkwamen, volgens hem alle reden toe. Uit de peiling die behalve door de ANBO ook door de ouderenorganisaties Unie KBO en PCOB en daarnaast de Federatie Slechtzienden en Blindenbelang en het FNV is ondersteund, blijkt dat de geldautomaat voor het merendeel van de Nederlandse ouderen een onneembare hindernis is.
Blij
Woordvoerder G. Boudewijn van de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) is blij met de aanbevelingen voor verbeteringen in het rapport.
"Die zullen zeker meetellen in het advies de door de banken zelf ingestelde commissie toegankelijkheid in mei zal uitbrengen. Om onderlinge afspraken over verbetering van de dienstverlening mogelijk te maken, zal minister Zalm met minister Jorritsma (Economische Zaken) over een ontheffing van de wet Mededinging spreken.
|