Jeffrey
Wijnberg:
Schrijf een brief
|
We
leven in het tijdperk van de informatiestromen en het
is boeiend om te zien hoe elke vorm van communicatie
zijn eigen karakter ontwikkelt.
Zo
is er tussen bellen met het vast telefoonnet en mobiel
bellen al een opvallend verschil; in het eerste geval
gaan mensen er echt voor zitten terwijl mobiele bellers
contact zoeken voor snelle afspraken of domweg om even
contact gemaakt te hebben. Faxen raakt weer wat in onbruik
terwijl e-mailtjes versturen een enorme vlucht neemt
omdat het zich prima leent voor snel en informeel contact.
Een telegram versturen kan in Nederland al niet meer
terwijl gewoon een brief versturen gelukkig nog wel
door veel mensen wordt gepraktiseerd.
En
dat is logisch, want de brief is bij uitstek geschikt
om persoonlijke zaken zwart op wit te zetten en het
effect is imponerender en blijvender van aard bij de
ontvanger dan menig ander medium. Wie dus zijn hart
wil luchten: schrijf een brief.
|
uit
De Telegraaf van 23 januari 2002
Hightech brievenbus
AMSTERDAM
- Hij mag dan qua ontwerp niet echt spectaculair zijn,
de felrode nieuwe brievenbus van PTT Post blijkt toch
met zijn tijd mee te kunnen.
De felrode bus
lijkt sprekend op zijn voorganger, maar is voorzien
van allerlei technische snufjes. Foto: Oscar Flos.
Of het ook 40 jaar zal zijn, zoals bij de oude
bus, is de vraag. Maar hij is in ieder geval al voorbereid
op allerlei technische ontwikkelingen. Zo kunnen er
zonnepanelen op worden gemonteerd voor de stroomvoorziening,
voor het geval de bus in de toekomst wordt voorzien
van een zendertje dat aan een centraal punt doorgeeft
dat de bus dreigt vol te raken.
Piet
Kleine onthult op de kunstbaan op de Haagse Hofvijver
het eerste exemplaar van de nieuwe brievenbus. FOTO:
Wim Hofland
Het ontwerp van NPK Industrial Design uit Leiden lijkt
erg veel op zijn voorganger, alleen is zijn vorm wat
ronder en oogt hij wat hipper. Ook is hij de helft groter
dan het oude exemplaar en is hij beter beveiligd tegen
het 'hengelen', de diefstal van de post.
Nieuw is wel een klein
elektronisch schermpje tussen die gleuven, waarop digitaal
wordt aangegeven wanneer de volgende buslichting plaatsvindt.
Men kan dus voortaan zien of dat nog op dezelfde dag
is. Op de oude bussen staat alleen vermeld wanneer de
laatste lichting was.
In 2007 moeten
alle 20.000 nieuwe brievenbussen zijn geplaatst. De
eerste bussen komen in de regio's Den Haag en Utrecht.
|