Jeffrey
Wijnberg:
Jezelf overtreffen
|
Er zijn verschillende manieren om boven jezelf uit te stijgen. De meeste mensen verkiezen om iets te ondernemen wat ze net niet aankunnen om vervolgens met ijver, passie en concentratie hun doel te bereiken. Iets gemakkelijker is om met, tegen of in een groep mensen te zitten die beter zijn dan jezelf.
Ooit heb ik een jaar lang tegen een vriend getafeltennist waarvan ik steeds verloor om daarna met gemak schoolkampioen te worden.
Nog aantrekkelijker lijkt het me om eigenaar te zijn van de gyrokopter: de motor starten, wegvliegen en overal landen waar je zin in hebt. Ik zal de eerste zijn die er één bestelt.
|
uit
De Telegraaf van 2 januari 2002
Binnenkort besluit over bouw vliegende auto
Gyrokopter omzeilt
files zonder moeite
door Arnold Burlage
DELFT - Over enkele weken valt een besluit over de bouw van de gyrokopter, geen auto, geen helikopter, maar een vliegende automobiel, waaraan momenteel in ons land voortvarend wordt gewerkt. De gyrokopter, bedoeld voor de zakelijke markt om het fileprobleem te omzeilen, kan zowel vliegen als rijden. Het eerste concept ligt inmiddels gereed op de tekentafel met daarin verwerkt de eisen van de Rijksluchtvaartdienst en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Een aantal geïnteresseerde investeerders neemt medio januari onder leiding van Staal Bankiers een besluit over het project, waaraan onder meer wordt meegewerkt door de afdeling Lucht en Ruimtevaart van de Technische Universiteit in Delft.
Initiatiefnemer John Bakker (43) uit 's-Gravenmoer verwacht dat al in het nieuwe jaar kan worden begonnen met de bouw van twee prototypes, waarmee dan binnen twee à drie jaar de eerste proefvluchten en -ritten kunnen worden gemaakt. Ook vanuit het buitenland bestaat inmiddels belangstelling.
Vliegbreveteisen
De gyrokopter wordt uitgerust met een simpele automotor, een kleine dieselmotor heeft de voorkeur, zonder geluidsoverlast. Over de weg kan er maximaal 120 kilometer per uur mee worden gereden, vliegend gemakkelijk de dubbele snelheid, maar dan wel zonder oponthoud van files. De gebruikers moeten voldoen aan de laagste vliegbreveteisen, vergelijkbaar met die voor de bestaande populaire 'ultra light'-toestellen.
Voor de eerste gebruikers wordt gedacht aan medische hulpverlening, politie, brandweer, taxi's, transport van donororganen, grensbewaking en andere overheidsdiensten. In een later stadium hopen de initiatiefnemers op de particuliere zakelijke markt.
"De gyrokopter kan al op een weilandje van 50 meter opstijgen. Voor het landen heeft deze nog veel minder ruimte nodig, omdat de gyrokopter zo goed als verticaal kan landen", aldus de ontwerpers.
Al jarenlang bestaan plannen voor een zogenoemde vliegende auto. Maar de belangrijkste barrières vormden de gewichtseisen en de starre regelgeving. "Nu ziet het uit naar een doorbraak. Over enkele weken valt met investeerders een belangrijke beslissing", zegt initiatiefnemer John Bakker.
De kansen van gyrokopter zijn de laatste tijd beduidend toegenomen door een vrijere luchtvaartwetgeving in Europa, waardoor dit soort projecten meer ruimte en kansen krijgt.
Materialen
"We kunnen nu ook tegen betaalbare prijzen gebruik maken van zeer moderne en lichte materialen, waardoor het gewicht van zo'n vliegmobiel belangrijk wordt verminderd en beneden de 650 kilo kan blijven", aldus John Bakker.
De andere partners die naast de TU in Delft bij het project zijn betrokken, zijn constructie- en ontwerpbureau Sparks Design Engineering te Ridderkerk en Airborn in Delft, een bedrijf, dat is gespecialiseerd in lichtgewicht constructies.
|