Jeffrey
Wijnberg:
Verkeerd
verkeer
|
Dat
van alle Europese landen de Nederlander het langst onderweg
is naar tussen huis en werk is verrassend omdat je zou
denken dat in ons klein landje de afstanden gemakkelijk
te overbruggen zijn. Maar, echt verbaasd ben ik niet.
Want, als geen ander weet de
Nederlander het dagelijks verkeer te ontregelen. In
geen enkel ander land is er in de grote steden een auto-ontmoedigingsbeleid.
In een stad als Barcelona of Rome kunnen auto's vrijelijk
de binnenstad inrijden terwijl de straten in beide richtingen
breed gehouden zijn. In Nederland wordt de automobilist
gepest met verkeersdrempels, éénrichtingsstraten, versmalde
banen, zinloze groene middenbermen en stoplichten die
niet op elkaar afgesteld zijn. Daar komt bij dat de
automobilist zelf kennelijk niet snapt wat 'doorrijden'
betekent en zouden wat dat betreft een leuk lesje kunnen
leren van de Parijzenaren. Bij stoplichten en kruispunten
wordt dikwijls zo getreuzeld dat de Nederlander zijn
eigen files creëert. Hier in Groningen hebben de
'verkeers-experts' de stad zo dichtgetimmerd dat zelfs
de fietsers alle verkeersregels moeten overtreden om
nog op een fatsoenlijke manier aan de overkant bij de
supermarkt te komen.
Nee, de lange reistijden heeft
de Nederlander aan zichzelf te wijten en kan daar alleen
wat aan veranderen door de helft van elke regelgeving
in de prullebak te gooien. De helft van alle verkeersborden
opdoeken zou al een leuk begin zijn.
|
uit
De Telegraaf-i van zaterdag 3
november 2001
Nederlandse
forens EU-kampioen reistijd
door Roy Klopper
DEN HAAG - Van alle Europeanen zijn
de Nederlanders verreweg de meeste tijd kwijt aan hun
woon-werkverkeer.De gemiddelde forens in ons land doet
er ruim 46 minuten over om vanuit zijn woning op kantoor
of in de fabriek te komen. Daarmee zijn we met afstand
de langst reizende werknemers binnen de Europese Unie.
Door de ellenlange files en treinvertragingen,
gevoegd bij de grote afstanden die veel mensen tussen
huis en werk afleggen, slokt het forensenverkeer zelfs
zo veel tijd op dat de effecten van de kortere werktijden
in ons land vrijwel geheel teniet worden gedaan.
Ofschoon de Nederlanders met gemiddeld
33 uur relatief kort werken in vergelijking met mensen
in andere landen (EU-gemiddelde ruim 38 uur), duurt
de werkweek hier, inclusief reistijd, net zo lang als
elders.
Dit blijkt uit een onderzoek
van de Europese Stichting tot Verbetering van de Levens-
en Arbeidsomstandigheden, dat is gepubliceerd door de
RAI. Voor het onderzoek werden 21.000 Europeanen ondervraagd
over hun werkomstandigheden.
De doorsnee Europeaan heeft 37,5
minuten nodig om op zijn werk te komen. De Portugezen
zijn het snelst present bij hun baas: binnen 29 minuten
vanaf het moment dat zij de voordeur van hun woning
achter zich dichttrekken.
De Italianen zijn slechts een minuutje
langer onderweg, gevolgd door de Grieken, die nog altijd
een kwartier eerder arriveren dan werknemers in ons
land, die met ruim drie kwartier 'wereldkampioen reistijd'
zijn.
Na de Nederlanders zijn de Duitse
forensen het slechtst af qua duur van hun woon-werkverkeer:
gemiddeld 42 minuten. De Belgen staan derde in de reistijd-top
10: zij zijn ruim 41 minuten onderweg van huis naar
hun werk.
Uit cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek (CBS) in Voorburg blijkt dat
de Nederlanders gemiddeld 29 kilometer per dag afleggen
tussen hun woning en werkplek.
In ruim de helft van de gevallen
gebeurt dat met de auto. Forenzen pakken vooral de trein
als ze echt lang moeten reizen: de gemiddelde 'railende'
woon-werkreiziger overbrugt dagelijks 72 kilometer.
Behalve de vertragingen speelt
de grote afstand die veel mensen van hun werk vandaan
wonen een grote rol. Forenzen uit Flevoland leggen het
grootste aantal kilometers af om hun brood te kunnen
verdienen.
Gemiddeld reizen ze 48 kilometer
per dag, veelal naar Amsterdam en omgeving In Zuid-Holland
wonen de werkenden het dichtst bij hun arbeidsplek:
hier bedraagt de gemiddelde dagelijkse woon-werkafstand
ruim 25 kilometer.
|