[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Jeffrey Wijnberg:
Vervoersrevolutie

Het is prachtig om te weten dat we aan de vooravond staan van een nieuwe vervoersrevolutie. En ik kan u zeggen dat ik er zin in heb. Het idee dat je straks met de vliegauto niet alleen recht vooruit, maar ook omhoog kan, is een vooruitzicht die mij vervult van enorme opwinding.

Opstijgen vanuit je achtertuin en zachtjes landen op het gazon van je vrienden is een droom die werkelijkheid wordt. En net als de automobiel het gezicht van de straten aan het begin van de vorige eeuw voorgoed veranderde, zal ook nu weer de vliegauto het (maatschappelijk) verkeer letterlijk en figuurijk op zijn kop zetten.

Aangezien mensen een enorme behoefte hebben om hun (bewegings)vrijheid te vergroten zal de ontwikkeling en de toepassing van de vliegauto onstuitbaar zijn. En als de productie éénmaal op gang komt, de vraag naar het product onverzadigbaar, kunnen de prijzen zo omlaag gaan dat binnen tientallen jaren iedereen in het bezit komt van een eigen vliegauto.

Mijn verwachting is dat files tot het verleden zullen behoren en wereldwijd de economie zo'n geweldige impuls zal krijgen dat we nieuwe tijden van welvaart en welzijn tegemoet gaan. Zoals wij nu geen dagelijks leven zonder telefoon kunnen voorstellen, zal straks een leven zonder vliegmobiel ondenkbaar zijn. En ik zal dankbaar zijn om dat mee te maken.

uit De Telegraaf van woensdag 29 augustus 2001


Skycar kost fl. 1,25 miljoen

door Romke Spierdijk

AMSTERDAM - Terwijl er decennia lang alleen maar over kon worden gefantaseerd, komt de introductie van een klein, verticaal opstijgend vliegtuigje eindelijk binnen handbereik nu het Amerikaanse bedrijf Moller International de eerste werkende prototypes klaar heeft.

Boodschappen doen of naar het werk per vliegtuig wordt binnen enkele jaren werkelijkheid en zou zelfs dé oplossing voor het fileprobleem kunnen zijn.

De M400 Skycar zal in eerste instantie echter niet goedkoop worden: er zal zo'n fl.1,25 miljoen voor neergeteld moeten worden. Worden er echter genoeg verkocht, dan daalt de prijs al snel naar ruim anderhalve ton.

Daarvoor krijgt de eigenaar dan wel de beschikking over een compact vliegtuigje, dat 560 kilometer per uur haalt, bijna 1500 kilometer op een volle tank overbrugt en op maximaal 9 kilometer hoogte vliegt. Afhankelijk van het gekozen model kunnen er één tot zes passagiers in.

Inmiddels heeft Moller International aanvragen voor de nodige keuringen door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten lopen en hangt het van de snelheid waarmee goedkeuring verkregen wordt af wanneer de Skycar de vrije verkoop in kan.

Het Amerikaanse bedrijf experimenteert al bijna dertig jaar met verticaal opstijgende vliegtuigjes, die ook gewoon over de weg en over gras kunnen rijden. Door de lage maximumsnelheid van 50 kilometer per uur is het voertuigje alleen niet geschikt voor het afleggen van vreselijk lange afstanden.

Ook aan de veiligheid is gedacht bij het ontwerpen van de Skycar. Het vliegtuigje beschikt over acht motoren, waardoor bij het uitvallen van een deel hiervan gewoon doorgevlogen kan worden. Stoppen ze er allemaal tegelijk mee, dan zorgen twee parachutes voor een veilige landing van toestel én passagiers. Om de bediening simpel te houden hoeft de bestuurder alleen snelheid en richting te regelen. De rest gaat automatisch.

In het begin zal nog een vliegbrevet nodig zijn om met het machientje de lucht in te mogen en zullen start- en landingsplaatsen beperkt zijn. Moller International hoopt echter dat als de veiligheid en het gebruiksgemak duidelijk geworden zijn, de regels snel versoepeld zullen worden.

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden




UW MENING

Psycholoog Jeffrey Wijnberg kan het niet laten. Bij opmerkelijke berichten uit de krant geeft hij zijn persoonlijke opinie. Die van u is ook belangrijk.


NIEUWS-ARCHIEF

Nieuws is snel oud. Maar het commentaar van psycholoog Wijnberg blijft actueel. Daarom is hier een archief voor aangelegd.