uit
De Telegraaf van woensdag 29
augustus 2001
Skycar kost fl. 1,25 miljoen
door Romke Spierdijk
AMSTERDAM
- Terwijl er decennia lang alleen maar over kon worden
gefantaseerd, komt de introductie van een klein, verticaal
opstijgend vliegtuigje eindelijk binnen handbereik
nu het Amerikaanse bedrijf Moller International de
eerste werkende prototypes klaar heeft.
Boodschappen doen
of naar het werk per vliegtuig wordt binnen enkele
jaren werkelijkheid en zou zelfs dé oplossing voor
het fileprobleem kunnen zijn.
De M400 Skycar zal
in eerste instantie echter niet goedkoop worden: er
zal zo'n fl.1,25 miljoen voor neergeteld moeten worden.
Worden er echter genoeg verkocht, dan daalt de prijs
al snel naar ruim anderhalve ton.
Daarvoor krijgt
de eigenaar dan wel de beschikking over een compact
vliegtuigje, dat 560 kilometer per uur haalt, bijna
1500 kilometer op een volle tank overbrugt en op maximaal
9 kilometer hoogte vliegt. Afhankelijk van het gekozen
model kunnen er één tot zes passagiers in.
Inmiddels heeft
Moller International aanvragen voor de nodige keuringen
door de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten lopen en
hangt het van de snelheid waarmee goedkeuring verkregen
wordt af wanneer de Skycar de vrije verkoop in kan.
Het Amerikaanse
bedrijf experimenteert al bijna dertig jaar met verticaal
opstijgende vliegtuigjes, die ook gewoon over de weg
en over gras kunnen rijden. Door de lage maximumsnelheid
van 50 kilometer per uur is het voertuigje alleen
niet geschikt voor het afleggen van vreselijk lange
afstanden.
Ook aan de veiligheid
is gedacht bij het ontwerpen van de Skycar. Het vliegtuigje
beschikt over acht motoren, waardoor bij het uitvallen
van een deel hiervan gewoon doorgevlogen kan worden.
Stoppen ze er allemaal tegelijk mee, dan zorgen twee
parachutes voor een veilige landing van toestel én
passagiers. Om de bediening simpel te houden hoeft
de bestuurder alleen snelheid en richting te regelen.
De rest gaat automatisch.
In het begin
zal nog een vliegbrevet nodig zijn om met het machientje
de lucht in te mogen en zullen start- en landingsplaatsen
beperkt zijn. Moller International hoopt echter dat
als de veiligheid en het gebruiksgemak duidelijk geworden
zijn, de regels snel versoepeld zullen worden.