Jeffrey
Wijnberg:
Oud
en vertrouwd
|
Niet alleen de nieuwslezers en regionale zenders zijn
van slag sinds de 'piepjes' verwerkt zitten in een audiologo.
Ook luisteraars, zoals ik, missen het vertrouwde geluid
bij aanvang van het nieuws op elk hele uur.
En
dat is logisch, want mensen zijn gewoontedieren en voelen
zich zekerder op hun benen staan als zij hun omgeving
kunnen blijven herkennen. Vandaar dat de moderne trend
van alsmaar 'nieuw' zelden 'beter' betekent. Zo heeft
jaren geleden de limonadereus Coca Cola geprobeerd een
vernieuwend smaakje te introduceren, maar werd onmiddellijk
door de consument teruggefloten. Beter ten halve gekeerd
dan ten hele gedwaald moeten de Coca Cola-mensen gedacht
hebben en kwamen terug met Coca Cola Classic.
Persoonlijk
ben ik al in de war als mijn vrouw, met wie ik gelukkig
en al 25 jaar getrouwd ben, haar kapsel met een rode
gloed kleurt. En, ook zonder haar karakteristieke en
herkenbare piepjes ben ik als een verdwaalde muis in
een vreemd pakhuis.
|
uit
De Telegraaf-i van donderdag 14 juni 2001
NOS wil exacte radiopiepjes terug
HILVERSUM - De NOS praat volgende week met de makers van het NOS Radionieuws over de mogelijkheid de radiopiepjes weer precies op tijd te laten klinken. Momenteel gebeurt dat niet altijd, omdat sinds 1 april handmatig een zogenoemd audiologo wordt gestart. Dat is een deuntje waarin de piepjes zijn verwerkt.
Het audiologo zorgt voor ontevredenheid bij nieuwslezers en regionale zenders, omdat de diverse klokken soms niet op elkaar zijn afgestemd. 'Regionalen', die wel de exacte tijd aanhouden, hebben dan drie piepjes uitgezonden en vallen daarna midden in een zin van de nieuwslezer.
Ook duivenmelkers die hun duiven op de piepjes loslieten, hebben problemen met het audiologo.
De NOS bekijkt volgens een woordvoerder of er een oplossing is. Een mogelijkheid zou zijn om de piepjes weer exact weer te geven via de daartoe bestemde klok in het Duitse Braunschweig.
|