uit
De Telegraaf-i van dinsdag 12 juni 2001
Steeds
meer vrouwen
kiezen voor de string
AMSTERDAM - Het kleinst denkbare kledingstukje - de string - is groot aan het worden. Een op de drie vrouwen draagt zo'n piepklein stukje ondergoed inmiddels met enige regelmaat. Dat aantal is naar schatting tweemaal zo groot als vijf jaar geleden.
Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GFK. Lingerie is populairder dan ooit: de sector behaalde vorig jaar een omzetgroei van 9 procent. Om de verkoop nog verder op te stuwen, rijdt in het najaar een lingerietrein met live-modellen door Nederland.
De jongste cijfers werden dinsdag in Amsterdam gepresenteerd door Bodyfashion Promotion, een samenwerkingsverband van lingeriefabrikanten en verkooppunten. Volgens Bodyfashion hoeft Nederland zich niet meer te schamen ten opzichte van omringende landen. Nederlanders kopen steeds meer 'tweede huidmode' en geven er per artikel ook meer aan uit.
De sterke stijging van de omzetten vertaalt zich in bijna alle produkten. Aan bh's gaven vrouwen afgelopen jaar 19 procent meer uit en aan foundation 14 procent meer. Maar ook de heren hebben de modieuze slips massaal ontdekt. De mannen kochten 19 procent meer herenonderondergoed dan in 1999. De groei is opmerkelijk, omdat de reguliere bovenmode in 1999 volgens Bodyfashion Promotion een groei van 4 procent noteerde.
Helemaal passe is in elk geval de ochtendjas, zo blijkt uit het onderzoek: een daling van 7 procent. De ochtendjas wordt niet gessocieerd met sexy of aantrekkelijk. En zwembroeken zijn aan de Nederlandse man niet te slijten "De Nederlandse man is een triest geval. Hij koopt een zwembroek eens in de zeven jaar", aldus een woordvoerder van Bodyfashion Promotion.
In het najaar, tijdens de Week van de Lingerie die op 27 oktober begint, laat de bedrijfstak een trein - de 'lingerie-express' - door Nederland rijden met echte modellen. Ook wordt in de trein een coupé van de toekomst, van de sport en een trendcoupé ingericht.
.