[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Jeffrey Wijnberg:
Kleur bekennen

U kunt het geloven of niet, maar tien jaar geleden schoot mij al het idee te binnen van het 'relationeel kleur bekennen met behulp van een aansteker'. Ben blij om te zien dat er tenminste iemand rijk van geworden is.

Om de wereld nog meer op te vrolijken is het wellicht een idee om dezelfde relatiestatus kleuren te gebruiken voor stickers op de achterbumper van de auto. Net als je met het 'vis-vignet' kan zien dat de bestuurder een diepgaande relatie met God en zijn zoon onderhoudt, kun je aan, bijvoorbeeld, een lichtgroene bumpersticker meteen zien dat iemand zin heeft in een nieuwe liefde.

Geen kennismakingsadvertentie, geen lidmaatschap van een tennisclub (waar je wel een balletje wilt slaan, maar liefst niet op de baan), geen blind-dates en niet vruchteloos surfen op internet, maar kleur bekennen in het openbaar en iedereen die geïnteresseerd is, kan toehappen.

Flirten wordt een nationale sport en het leven wordt één grote versierpartij. Het kan dus niet alleen makkelijker, maar ook een stuk leuker.

uit De Telegraaf van vrijdag 1 juni 2001


Aansteker als liefdessignaal

PARIJS - Frankrijk maakt zich op voor een nieuwe rage. Binnenkort wordt het land overspoeld met miljoenen wegwerpaanstekers die behalve een sigaret ook het hart in vuur en vlam moeten gaan zetten.

"Aanstekers voorzien van een liefdescode", zo luidt het nieuwe concept van de Franse fabrikant Bic. Door zijn aanstekers in een bepaalde kleur te kiezen, kan de gebruiker daarmee zijn amoureuze gemoedstoestand tonen.

Donkerblauw staat voor trouw aan de partner, terwijl gifgroen symboliseert rijp te zijn. Roze staat gelijk aan een flirt, die op meer kan uitdraaien. Lichtblauw wil zeggen: laat me met rust en handen thuis. Rood betekent een groot libido. Iemand met een witte aansteker is op zoek naar die ene grote liefde. En zwart tenslotte, houdt liefdesverdriet in.

Het 'Esperanto van de liefde' is verzonnen door Thierry Ardisson, oud-reclameman en producent van televisieshows: "Ik kwam op het idee tijdens een zeiltocht voor de Griekse kust. Ik vond het zonde dat wegwerpaanstekers maar een doel dienden. Maar een grensoverschrijdende liefdescode op basis van kleuren heeft alleen kans van slagen bij een groot bereik."

"Toen ik het plan introduceerde bij marktleider Bic, was men meteen razend enthousiast", aldus Ardisson. De programmamaker wil niet zeggen hoeveel geld hij heeft gekregen voor zijn concept. "Ik krijg in ieder geval geen deel van iedere verkochte aansteker in de liefdeskleuren. Dat stuit op te veel technische en juridische bezwaren."

Bic verwacht in Frankrijk circa een miljoen speciale aanstekers per week af te zetten. Als het concept aanslaat, zullen deze aanstekers op korte termijn ook in andere landen, waaronder Nederland, worden geïntroduceerd.

"Verlegen vrijgezellen hoeven niet meer in hun schulp te kruipen. Onstuimige versierders kunnen eerder duidelijk maken waar ze op uit zijn. Serieuzere types laten zien wat ze waard zijn", meent de overenthousiaste Ardisson. "Kortom, de wegwerpaansteker in de rol van Cupido. Wie had dat ooit gedacht?"

De tv-producent verwacht zelfs dat niet-rokers zijn aansteker zullen aanschaffen. "Want anders komt die groep er maar bekaaid vanaf."

 

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden




UW MENING

Psycholoog Jeffrey Wijnberg kan het niet laten. Bij opmerkelijke berichten uit de krant geeft hij zijn persoonlijke opinie. Die van u is ook belangrijk.


NIEUWS-ARCHIEF

Nieuws is snel oud. Maar het commentaar van psycholoog Wijnberg blijft actueel. Daarom is hier een archief voor aangelegd.