[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Jeffrey Wijnberg:
Klant geen koning

Al jaren worden managers, baliemedewerkers en verkopers op cursus gestuurd om 'klantvriendelijker' te worden in het sociale contact. Daar leren zij goed oogcontact te maken, beleefd te blijven en boven alles: de klant het gevoel te geven dat hij op zijn wenken bediend wordt.

De klant is koning, en zo gedraagt hij zich ook; alsof hij boven het lager - bedienend - volk verheven is. Het moest er een keer van komen dat het drammerige en arrogante gemekker van consumenten niet meer getolereerd wordt en ik feliciteer British Airways dat zij de lastige passagiers de toegang weigeren om in het vliegtuig te stappen.

In mijn boekje heet 'klantvriendelijk' dat ook de klanten zich vriendelijk gedragen. Amerikanen zeggen: "What goes around, comes around." Vrij vertaald: wie zaait zal oogsten. De kleine criminelen die de sociale wetten van fatsoen overtreden, verdienen lik-op-stuk.

uit De Telegraaf-i van zaterdag 26 mei 2001

British Airways gaat lastige
passagiers weigeren

LONDEN - British Airways is de overlast van lastige passagiers zat. De luchtvaartmaatschappij is van plan passagiers die al bij de incheckbalies het personeel lastig vallen de toegang tot haar vliegtuigen te weigeren. De nieuwe voorwaarden zullen volgende maand van kracht worden.

In die voorwaarden zullen passagiers worden gewaarschuwd dat zij bij "dreigend, agressief of beledigend taalgebruik jegens het grondpersoneel of de vliegtuigbemanning" het toestel niet in mogen.

Gefrustreerde en aggressieve passagiers schelden het personeel van de incheckbalies steeds vaker de huid vol. Dat personeel vindt dat woede-uitbarstingen van passagiers in de lucht (air rage) de afgelopen jaren teveel aandacht heeft gekregen. "Wij zeggen al veel langer tegen luchtvaartmaatschappijen dat je passagiers die tijdens de vlucht last gaan krijgen van air rage er al uit kan pikken bij de incheckbalie", aldus een woordvoerder van de bond van Brits luchtvaartpersoneel.

British Airways registreerde vorig jaar 232 gevallen van woede tijdens de vlucht. Incidenten op de luchthaven worden niet bijgehouden. Daarin gaat nu verandering inkomen.

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden




UW MENING

Psycholoog Jeffrey Wijnberg kan het niet laten. Bij opmerkelijke berichten uit de krant geeft hij zijn persoonlijke opinie. Die van u is ook belangrijk.


NIEUWS-ARCHIEF

Nieuws is snel oud. Maar het commentaar van psycholoog Wijnberg blijft actueel. Daarom is hier een archief voor aangelegd.