[advertentie]

De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
www.wijnbergonline.nl

Jeffrey Wijnberg:
Elkaar vliegen afvangen

Dit bericht doet me denken aan een oude Joodse mop.

Tegenover het kruideniers-winkeltje van Moos opent een nieuwe supermarkt die gelijk reclame maakt voor een kilo bananen met een bodem prijs van 3 gulden waarop Moos een bord buiten neerzet 'kilo bananen 2 gulden' die weer beantwoord wordt door de supermarkt-manager met 'kilo bananen 1 gulden'. Moos laat het niet op zich zitten en adverteert met 'kilo bananen voor 50 cent'. De concurrent stapt woedend op Moos af en zegt: "Wil je eens ophouden met die krankzinnige prijzen; zo gaan we beiden het schip in", waarop Moos zegt: "Ik wil wel stoppen, maar ik heb verder nergens last van; ik verkoop helemaal geen bananen."

In de concurrentiestrijd is kennelijk elk middel geoorloofd om klanten te winnen. Maar, de echte winnaar komt altijd bovendrijven door gewoon kwaliteit en service te verlenen. Wat dat aangaat zijn Burger King en McDonalds uitstekend aan elkaar gewaagd. Want, beide bedrijven hebben een cultuur van perfectie. Persoonlijk smaakt mij de 'Whopper' beter dan de 'Big Mac'. En gelukkig valt er over smaak niet te twisten.

uit De Telegraaf-i van maandag 14 mei 2001

Hamburgeroorlog in Son

SON/BEST - Op Meubelplein Ekkersrijt in Son bij Eindhoven-Noord is een heuse hamburgeroorlog uitgebroken tussen de jubilerende McDonald's en de pas geopende Burgerking. De uitbater van Burgerking is woedend dat de concurrent zijn klanten tracht af te troggelen door mensen die bij hem in de rij staan, doodleuk een bon voor een gratis Big Mac in de hand te drukken.

Sinds de opening drie weken terug staat het rijen dik bij de Burgerking, die vooral mikt op het meubelpleinpubliek.

McDonald's vestigingsmanager Peter van Gelder bevestigde desgevraagd dat er bonnen voor een gratis hamburger zijn uitgedeeld bij de nieuwe Burgerking. "Dat zijn onze 'Be our guest-kaartjes", zegt hij. "Enkele mensen van ons hoofdkantoor zijn daar een kijkje gaan nemen. Zij zagen dat het allemaal vrij lang duurde. 'Ga maar eens naar McDonald's in Best toe', zeggen zij dan. Dan ben je zo aan de beurt!"

Volgens Van Gelder kost de nieuwe Burgerking hem sowieso klandizie. "We laten ons nooit de kaas van het brood eten", aldus de filiaalmanager. "Ze zullen het bij Burgerking nog wel warm krijgen. Feit blijft natuurlijk dat elke hamburger die men daar eet, niet bij ons wordt geconsumeerd."

© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf en Jeffrey Wijnberg
Alle rechten voorbehouden




UW MENING

Psycholoog Jeffrey Wijnberg kan het niet laten. Bij opmerkelijke berichten uit de krant geeft hij zijn persoonlijke opinie. Die van u is ook belangrijk.


NIEUWS-ARCHIEF

Nieuws is snel oud. Maar het commentaar van psycholoog Wijnberg blijft actueel. Daarom is hier een archief voor aangelegd.