ZakenReizen
door
Arnold Burlage
55-plussers
De
oudjes doen het goed. In de leeftijdscategorie boven
de 50 wordt veel gereisd. Geen wonder dus dat luchtvaartmaatschappijen
de gunst van die economisch belangrijke groep proberen
te winnen. En denk niet dat dit alleen ver van huis
gebeurt. Ook dichtbij zijn de oudjes als belangrijk
marktaandeel ontdekt.
Passagiers
van 55 jaar of ouder (eventuele partner 50+) kunnen
in de periode van 15 september tot en met 15 november
van dit jaar voor minder dan 200 gulden heen en weer
met BMI British Midland naar Engeland vliegen. De luchtvaartmaatschappij
introduceert gedurende deze periode een actietarief
voor deze groep passagiers van 199 retour exclusief
(luchthaven)belastingen op vluchten van Amsterdam naar
Londen Heathrow en van Amsterdam naar East Midlands.
Er is geen minimaal verblijf nodig, zodat men doordeweeks
kan reizen. Bovendien is het mogelijk om kosteloos één
wijziging door te voeren.
Passagiers
die van dit aanbod gebruikmaken, kunnen op aanvraag
ook nog een speciale voucher krijgen waarmee zij in
aanmerking komen voor 15% korting op de 7-daagse Great
Britain Heritage Pass 2001. De prijs van deze bijzondere
pas komt hierdoor op 97,75 gulden per stuk in
plaats van 115. Met de Great Britain Heritage
Pass 2001 geniet men van gratis toegang in bijna 600
bezienswaardigheden in geheel Groot-Brittannië.
Hoe meer huizen, kastelen en tuinen men bezoekt, hoe
meer geld wordt bespaard.
Lounge
Voorzieningen
op de luchthaven worden voor passagiers steeds belangrijker.
Zakenreizigers laten bijvoorbeeld hun keus zelfs afhangen
van het feit of een luchtvaartmaatschappij wel of geen
goede luchtvaartvoorzieningen aanbiedt. Nu is met de
toegenomen vertragingen regelmatig wachten tussen massa's
mensen ook geen lolletje. Vandaar dat de lounge enorm
populair is en vooral wat daarin wordt aangeboden. Hoe
is de koffie, zijn er hapjes, kan er worden gedoucht?
De jacht op ruimte voor lounges is op luchthavens beperkt.
Winkeltjes, restaurants zijn lucratiever. Vandaar dat
vaak strijd geleverd moet worden om de vaste en meest
betalende passagiers een service te verlenen waar op
grond van de ticketprijs recht op bestaat.
Air
France heeft met dat doel kans gezien een stukje kostbare
Schiphol-grond te bemachtigen. De maatschappij heeft
op Schiphol een splinternieuwe, exclusieve eigen Air
France-lounge in gebruik genomen. De nieuwe lounge is
gelegen aan het begin van de B-pier, op enkele meters
afstand van gate B9, het vaste vertrekpunt van de Air
France-vluchten naar Parijs-Charles de Gaulle 2. Dus
passagiers kunnen zo van achter de koffie het toestel
in, zonder in lange rijen hoeven te wachten.
De
Air France-lounge meet 250 m , telt 63 comfortabele
zitplaatsen en voorziet in een rokers- en een niet-rokers-gedeelte.
Andere faciliteiten zijn: telefoon, fax, internet en
een uitgebreide bar annex buffet, met een keur aan drankjes
en snacks. De glazen wand, over de volle lengte van
de lounge, biedt uitzicht op het platform en op de aan
gate B9 aangesloten Air France-toestellen.
De
lounge is toegankelijk voor passagiers die in het bezit
zijn van een ticket voor l'Espace Affaires, de Air France
Business Class, of die lid zijn van Air France Club
2000, Air France Fréquence Plus Rouge of van
Elite Plus van de SkyTeam partners. De lounge is dagelijks
geopend van 06.30 uur tot 21.00 uur (op zaterdag tot
18.30 uur).
De
Air France-lounge is ontworpen en ingericht door Euro
RSCG en biedt hetzelfde comfort en dezelfde Air France-uitstraling
als de overige 42 eigen Air France-lounges op grote
luchthavens als Parijs (Charles de Gaulle en Orly),
Barcelona, Johannesburg, Frankfort, Los Angeles, Londen,
Milaan, New York-JFK, Rio de Janeiro, Sao Paulo en Washington.
Wereldwijd hebben Air France-passagiers toegang tot
265 luchthavenlounges.
|