Marechaussee
en KLM verontrust over verdere privatisering
SCHIPHOL
bezuinigt op veiligheid
door
ARNOLD BURLAGE en JOS VAN NOORD
SCHIPHOL
- De beveiliging op Schiphol ligt onder vuur. Vooral
sedert de geruchtmakende aanslagen in New York en Washington
oogst de recent op Schiphol ingevoerde centrale controle
- voordat passagiers de vertrekhal betreden in plaats
van vlak voor het instappen - zware kritiek.
|
Marechaussee
en KLM zijn fel gekant tegen privatisering
van de beveiliging op Schiphol.
|
Ingewijden
noemen de beveiliging op Schiphol "belabberd" en de
nieuwe maatregelen "eerder een verslechtering dan een
verbetering." De Marechaussee Vereniging heeft grote
bezwaren tegen verdere privatisering van de beveiliging
van de burgerluchtvaart. "De veiligheid in de lucht
heeft door de nieuw ingevoerde procedure geen positieve
wending genomen," aldus voorzitter Han Busker van de
Marechaussee Vereniging, de vakbond waar negentig procent
van het marechausee-personeel bij is aangesloten.
De
handbagage van alle luchtreizigers wordt sinds de terreuraanslagen
in Amerika extra scherp gecontroleerd, maar passagiers
melden dat zij vóór het betreden van de
vertrekhal met de belastingvrije winkels allerlei zaken
als kurkentrekkers en nagelvijltjes uit hun handbagage
moeten inleveren, terwijl zij die zelfde attributen
vervolgens in de tax-free winkels opnieuw kunnen aanschaffen
om daarmee ongecontroleerd aan boord van het vliegtuig
te gaan. Bovendien worden de eerder afgenomen artikelen
als nagelschaartjes, mesjes en vijltjes ook ín
veel vliegtuigen verkocht, onder meer als manicure-set
in het belastingvrije aanbod van de KLM.
Volgens
het oude, inmiddels verlaten controlesysteem werden
de luchtreizigers en hun handbagage in de pier gecontroleerd,
vlak voor het aan boord gaan van het vliegtuig. Gecontroleerde
reizigers konden volgens dit systeem niet meer in contact
komen met andere passagiersstromen en konden, eenmaal
gecontroleerd, ook niet meer gaan winkelen. Volgens
de marechaussee garandeerde dit systeem een hoge mate
van veiligheid. Maar in de nieuwe situatie, waarbij
de passagiers en hun bagage vlak na de paspoort-controle
worden doorgelicht, kan men na de controle alsnog gaan
shoppen. Ook is het nu mogelijk dat andere passagiers,
zoals luchtreizigers die net zijn aangekomen, zaken
overhandigen - bijvoorbeeld wapentuig - aan passagiers
die nog moeten vertrekken maar al wél zijn gecontroleerd.
Veiligheidsdeskundigen noemen vooral dit laatste een
ernstige tekortkoming van de nieuwe opzet van de passagierscontrole.
Efficiëntie
Het
nieuwe centrale controlesysteem is ingevoerd om redenen
van efficiëntie. Maar volgens veiligheidsdeskundigen,
onder wie leidinggevende personeelsleden van de Koninklijke
Marechaussee op Schiphol, mag efficiëntie nooit
ten koste gaan van veiligheid.
Een
voorstel van de regering om de luchtvaartwet te wijzigen
behelst onder meer een volledige privatisering van de
beveiliging op Schiphol. Het wetsvoorstel is al aanvaard
door de Tweede Kamer, maar moet nog door de Eerste Kamer
worden goedgekeurd.
De
Marechaussee Vereniging is hier fel tegen gekant. "Het
waarborgen van de veiligheid op luchthavens is een overheidstaak,"
aldus voorzitter Busker van deze vakbond. "Zodra particuliere
bedrijven daarover de volledige zeggenschap krijgen,
sluipen er economische belangen in die tegenstrijdig
kunnen zijn aan het veiligheidsbelang van de reiziger.
Het bedrijfsleven kennende: zo'n veiligheidsbedrijf
wil winst maken. Maar economische aspecten horen niet
aan de orde te komen als het om veiligheid gaat."
GroenLinks
wil dat de regering het betreffende wetsvoorstel intrekt.
|
De
controle van de handbagage, die sinds de ijzingwekkende
terreuraanslagen in New York en Washington aanmerkelijk
is verscherpt, levert op Schiphol lange rijen
wachtenden op.
|
De
gewijzigde en minder personeels-intensieve veranderingen
van de 'security controle' op Schiphol worden nu al
in verband gebracht met het terugdringen van de kosten.
"Ik heb gelezen dat de veiligheidsheffing op de tickets
80 procent omlaag kan. Dat is tachtig cent op duizend
gulden. Volgens mij hebben passagiers die tachtig cent
graag voor hun veiligheid over," zegt voorzitter Busker
van de marechaussee-vakbond.
Veel
van de veiligheidsmaatregelen op Schiphol en ook op
andere luchthavens worden nu gedicteerd vanuit de Verenigde
Staten. De VS schrijft de vorm van 'security' voor op
de vliegvelden vanwaar naar bestemmingen in Amerika
wordt gevlogen, onder het motto: wat jullie zelf doen,
moeten jullie weten, maar wat de VS binnen komt, moet
aan onze verscherpte eisen voldoen.
Vreemd
genoeg worden reizigers die met de KLM naar de VS vliegen
éénmaal gecontroleerd, terwijl passagiers
van Amerikaane luchtvaartmaatschappijen voor, bijvoorbeeld
NorthWest Airlines - partner van de KLM - naar dezelfde
bestemming twee keer worden gecontroleerd.
Opmerkelijk
is bij alle beveiligingsperikelen dat de KLM al ruim
een maand in gevecht is met de Luchthaven Schiphol over
het plan van de luchthaven om een nieuw systeem van
betaalde, snellere grenscontrole in te voeren voor zakenreizigers,
door middel van de zogenaamde iris-scan.
Sneller
De
Schiphol-directie wil die nieuwe service gaan leveren
met een soort 'vaste klantenkaart' voor regelmatige
reizigers, die daarmee ook toegang krijgen tot snellere
incheckbalies en een betere parkeerplaats op Schiphol.
Alles
lijkt gericht op snelheid en efficientie. De KLM is
falikant tegen de verdere privatisering van Schiphol.
President-directeur Leo van Wijk stelt zich op het standpunt
dat grenscontrole een overheidstaak is en moet blijven,
waarvoor nimmer extra betaald mag worden en al helemaal
niet voor privileges.
Op
de inschakeling van de particuliere beveiligingsfirma
Securop voor de controles op Schiphol bestaat al veel
langer kritiek, ook al vanwege de inzet van onervaren
personeel. Het kostenaspect speelt hierbij eveneens
een rol. Veiligheidsexperts stellen zich op het standpunt
dat een winstoogmerk nooit een leidraad kan zijn als
het om beveiliging gaat.
Veel
luchtreizigers verbazen zich er over dat op Schiphol,
in tegenstelling tot bijvoorbeeld de internationale
luchthavens in Verenigde Staten, de paspoorten van vertrekken
reizigers streng worden gecontroleerd. Alle aandacht
voor de vertrekkende passagier richt zich in de VS op
de inhoud van zijn jaszakken en zijn bagage. Niemand
hoeft bij vertrek z'n paspoort te laten zien.
|
Luchtreizigers
en hun handbagage worden sinds de invoering van
het nieuwe beveiligingssysteem nog voor het betreden
van de vertrekhal gecontroleerd.
|
Officieel
heet het op Schiphol dat de marechaussee graag wil weten
of er onder de vertrekkende passagiers mogelijk gezochte
personen zijn, maar ingewijden weten wel beter: het
gaat er uitsluitend om of de vertrekkende passagiers
al hun eventuele boetes en bekeuringen hebben betaald.
"We blijven teveel op de kleintjes letten, terwijl het
beveiligingssysteem grote lekken vertoont," zo menen
functionarissen van de marechaussee.
Ook
het feit dat bagage dikwijls urenlang onbewaakt op het
platform staat is aan veel kritiek onderhevig, terwijl
de invoering - sinds de vliegtuigen die in de VS als
bommen werden gebruikt met messen werden gekaapt - van
het plastic bestek, zelfs in de Business Class, evenmin
op veel begrip stuit. "Wie na de paspoortcontrole en
de handbagage-check in het restaurant van de vertrekhal
nog een hapje gaat eten, kan zó het metalen mes,
of alle bestek, in z'n tas doen en ongezien meenemen
in het vliegtuig," vertellen oplettende luchtreizigers.
"Honderd
procent veiligheid bestaat niet," zegt Han Busker van
de Marechaussee Vereniging. "Maar als de doorsnee-reiziger
nu al moeiteloos z'n vinger op de zwakke plekken kan
leggen, dan moet dat de veiligheidsexperts toch met
zorg vervullen. De beveiliging kan véél
beter."
|