&referer=" WIDTH="0" HEIGHT="0" BORDER="0" ALIGN="LEFT" ALT="">
Politieke onrust heeft imago van
Indonesië zwaar beschadigd
door Coos Hiskemuller
SOERABAJA - Dolblij waren ze in het Sheraton hotel in Soerabaja
met het Meditatie Congres dat zich in januari binnen hun muren afspeelde.
Maar liefst 206 mensen in een keer geboekt. Dat maakt de gemiddelde bezetting
van dik onder de 40 procent een beetje goed, en dat geeft de ruim 400
personeelsleden weer wat om handen.
Elders in de stad gaat in een hotelkamer de bel. "Dag mevrouw, mag
ik uw bed openslaan?" vraagt vriendelijk glimlachend de buigende
jongeman die een kar met hoge stapels handdoeken en linnengoed tot voor
de deur heeft geduwd. Net een half uurtje daarvoor is de koffer door
drie even vriendelijke jongelieden naar binnen gedragen.
Klappen
Rust, ruimte en service is er tegenwoordig te over in de hotels in
Soerabaja, dat met de hoofdstad Jakarta de hardste klappen kreeg toen
de Indonesische toeristenindustrie vorig jaar onderuit ging. De
oorzaken daarvan zijn welbekend: de politieke onrust heeft het imago
van de Gordel van Smaragd zwaar beschadigd en een beeld van
onveiligheid geschapen. Bosbranden, een vliegtuigongeluk en, recent,
religieus geweld op de Molukken maken het er niet beter op.
Tussen de gigantische flats in Soerabaja is ook veel laagbouw te vinden
Indonesië, dat juist een geweldige opleving meemaakte en flink
veel (geleende) Amerikaanse dollars had geïnvesteerd in de
uitbreiding van toeristische faciliteiten, is in een diep gat gevallen.
De regering moet dat tot haar spijt erkennen maar wijst erop dat het
land groot is, dat de onlusten een zeer plaatselijk karakter hebben en
dat buitenlandse toeristen nog geen haar is gekrenkt.
Dat desondanks de buitenlanders de weg naar Indonesië nog steeds
niet kunnen (terug)vinden, is het gevolg van een tekort aan informatie,
zegt mijnheer I Gede Ardika, in 1998 geïnstalleerd als
directeur-generaal van het ministerie van Toerisme. Hij is de
geestelijk vader van een Reddingsplan dat de sector er weer bovenop
moet helpen.
Promotie
Verstrekking van "evenwichtige" informatie is een der
prioriteiten. Het ministerie zal daartoe "samenwerken" met de
binnenlandse media, die worden aangemoedigd vooral ook aandacht te
besteden aan het feit dat het in grote delen van Indonesië pais en
vree is. De buitenlandse pers zal betrokken worden bij
promotiecampagnes.
Een ander onderdeel van het reddingsplan, dat op 1 april een jaar in
werking is en nog zeker tot 2000 zal blijven gelden, is de
ondersteuning van nijverheidsbedrijfjes, die zich zo kunnen bekwamen in
de toeristenbranche. En zoals de regering haar gasten spreidt over de
noodlijdende hotels, zo bestelt ze souvenirs voor diezelfde gasten bij
de kleine ambachtslieden.
Want ook die hebben te lijden. Batikers, pottenbakkers en zilversmeden
zagen hun omzet spectaculair dalen en wat ze verkochten, bracht minder
op vanwege de onder invloed van de economische crisis ingestorte roepia.
De westerse toeristen voelen zich hier gemakkelijk miljonair en van
sommigen maakt zich een tomeloze koopdrift meester. Maar je kunt niet
met biljetten blijven zwaaien, en het wordt gênant als bij de
kassa blijkt dat op het aankoopbedrag van een tientje ook nog
tweevijftig korting wordt gegeven.
Trekpleister
Bij grote trekpleisters als de beroemde tempel Borobudur is het
voorplein gevuld met mensen en kinderen die met of zonder kraampje,
zittend op een kleedje of achter je aan lopend, hun spullen aan de man
willen brengen. Afdingen is wel de bedoeling maar lijkt futiel.
Afdingen van een kwartje?
Publicatiedatum = 20 februari 1999
|